Ammattipedagogiikkaa lumisten huippujen kruunaamana

22.1.2014

Eräänä päivänä sain tehtäväkseni määritellä ammattipedagogiikan käsitteen visualisointia unohtamatta. Olimme työstäneet aihetta kehityspäivillä ja matkalla kehityspäiville, Suomessa ja Suomen ulkopuolella. Asiaan liittyviä asiakirjoja oli kerääntynyt verkkolevylle ja sähköpostien liitteeksi. Helppo nakki tämä tehtävä, ajattelin.

Asiantuntijakeskustelun videotallenteet vaikuttivat parhaalta tietolähteeltä. Päätin aloittaa niistä. Kun olin kuunnellut tallenteita kymmeniä kertoja, huomasin, miten koko ammattipedagogiikan käsite vetäytyi yhä kauemmas tietokoneen ruudulla olevaa Wordin asiakirjaa ja muuttui entistä epäselvemmäksi. Miten tämä on mahdollista? Ammatillinen opettaja ja opettajankouluttaja ei pysty määrittelemän käsitettä parilla selkeällä lauseella?

Kesän matkat veivät minua suomalaisille retkipoluille, sitten Ruotsiin ja lopuksi Nepaliin. Ammattipedagogiikan käsite oli enemmät tai vähemmän mielessä. Siniseen ruutuvihkoon tuli tietoja ruotsalaisista majoista ja ammattipedagogiikasta. Koordinaatit ja ammattipedagogiikan käsitteet tallentuivat sulassa sovussa samalle sivulle. Seassa oli saavutettuja korkeuslukemia ja runoja pilvistä paikallisella taivaalla.

Vihot kastuivat ja niiden kulmat pyöristyivät. Ajatuksia tuli vaan lisää! Omasta kokemuksestani tiesin, että ammattipedagogiikassa on kysymys siitä tavasta, jolla oppijaa autetaan ja tuetaan tavoitteiden saavuttamisessa. Mikäli näkisin asian niin, että minä olen nyt se opiskelija ja tämä vaellus on prosessi kohti ammatillista huippua, niin kohtaamani haasteet ovat verrattavissa opiskelijan oppimistekoihin. Auttaisiko tämä näkökulma käsitteen määrittelyssä? 

Huikeat luontokohteet virittivät aivan erityslaatuisia ajatuksia. Kun ammattipedagogiikka oli ollut mielessäni lähinnä pedagoginen työkalupakki, nyt tajusin sen yhteiskunnallisen ja globaalin merkityksen.

Viimeisellä vaelluksella 3,5 korkeuskilometrin jälkeen aloin tallentaa ajatuksiani videolle. Johtuiko se vähäisestä hapesta tai riittävästä etäisyydestä itse asiaan, ajatukseni loksahtivat paikoilleen. Ymmärsin, että ammattipedagogiikka on muuttuva ja ajassa elävä käsite. Sitä ei voi määritellä tietokirjaan. Se on filosofia, se on näkemys, se on asenne!

Saavuttuani kotiin liitin matkavideoni ja muistiinpanoni yhteen. Kun esittelin kokonaisuuden johtaja Asko Karjalaiselle, hänellä oli heti idea, miten tarinastani tulisi pedagoginen video. Olen aina tiennyt, että parhaat tuotteet syntyvät tiimeissä. Aloimme ripeästi kehittää pedagogista lopputulosta. Esitin työni arvioitavaksi myös asiantuntijoille, joiden keskustelu viritti ylipäätänsä ammattipedagogiikan käsitteen pohdinnan. Liitin heiltä saamani palautteen videon loppuun.

Pääsikö vaeltaja perille ammattipedagogiikan ytimeen? Keskustelemme siitä yhdessä videon katselun jälkeen!

Video on julkaistu AMOK:in kotisivuilla

http://www.oamk.fi/amok/ammatillinen_opettajankoulutus/opiskelijalle/opetusvideot/?video=16 

Tiiu Tenno

 

 

 

 

 

 

RSS Tilaa syöte