Oulun ammattikorkeakoulu
ePooki 20/2019

Digisti parempi markkinointisuunnitelma

Metatiedot

Nimeke: Digisti parempi markkinointisuunnitelma. Teoksessa E. P. Isomursu, P. Hoppu & J. Tötterström (toim.) 2019. Luovuus nosteessa. Katsaus kulttuurituottamisen tilaan tänään ja tulevaisuudessa

Tekijä: Peltoniemi Jukka-Pekka; Sipilä Timo; Söder Inga

Aihe, asiasanat: digitaalinen markkinointi, kulttuuriala, muusikot

Tiivistelmä: Kaikki tiet vievät digiin. Oma karriääri täytyy olla kirkas, kun kulttuurialan pientoimija astuu digitaaliseen markkinointimaailmaan – mahdollisuuksien ja sudenkuoppien maailmaan. Oulun Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Maija Perola pitää tärkeänä, että markkinointi on suunniteltua ja korkeatasoista. Pientoimijan, kuten artistin, pitää myös osata jakaa voimavaransa järkevästi. Perola paaluttaa, että ennen ensimmäistäkään postausta artistin pitää miettiä hyvin tarkasti oma karriääri ja toimia sen mukaan.

Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk

Aikamääre: Julkaistu 2019-04-23

Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019041011877

Kieli: suomi

Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut

Oikeudet: CC BY-NC-ND 4.0

Näin viittaat tähän julkaisuun

Peltoniemi, J-P., Sipilä, T. & Söder, I. 2019. Digisti parempi markkinointisuunnitelma. Teoksessa E. P. Isomursu, P. Hoppu & J. Tötterström (toim.) 2019. Luovuus nosteessa. Katsaus kulttuurituottamisen tilaan tänään ja tulevaisuudessa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 20. Hakupäivä 21.8.2019. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019041011877.

Kaikki tiet vievät digiin. Oma karriääri täytyy olla kirkas, kun kulttuurialan pientoimija astuu digitaaliseen markkinointimaailmaan – mahdollisuuksien ja sudenkuoppien maailmaan. Oulun Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Maija Perola pitää tärkeänä, että markkinointi on suunniteltua ja korkeatasoista. Pientoimijan, kuten artistin, pitää myös osata jakaa voimavaransa järkevästi. Perola paaluttaa, että ennen ensimmäistäkään postausta artistin pitää miettiä  hyvin tarkasti oma karriääri ja toimia sen mukaan.

Kuva: Shutterstock

KUVA: Rawpixel.com/Shutterstock.com

Digitaalinen markkinointiympäristö on täynnä mahdollisuuksia, mutta toisessa piipussa heiluu varoittava sormi, mikäli some-käyttäytyminen ei perustu rehelliseen ja aitoon omaan itseensä. Oulun Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Maija Perola painottaa digitaalisessa viestinnässä kaiken lähtevän siitä, että artistin oma karriääri on hänelle itselleen äärimmäisen selvä. "Kun artisti miettii uraansa, pitäisi sektoria osata kaventaa. Kaventamisen kautta se vasta laajentuu. Näin erotut ensin massasta."

Markkinointimateriaalin pitää olla selkeää ja laadukasta. "Pitää olla ajankohtaiset markkinointitekstit, joissa ei kannata viestiä itsestänsä yli. Artistin viestintä täytyy olla faktaa sillä hetkellä. Usein sorrutaan nimittämään kaikkia tähti- tai huippuartisteiksi. Huippuuden käsite häviää", Perola hoksauttaa. "Nykyään on myös suhteellisen helppoa tehdä markkinointimateriaalia laadukkaasti itse. Jos esimerkiksi promokuvat, markkinointitekstit ja muu markkinointimateriaali eivät ole kunnossa, ei artisti vaikuta olevan kiinnostunut urastaan. Jos et osaa itse, voit aina pyytää apua."

Miten saat viestisi perille?

Jos sinulle heitetään kymmenen tennispalloa yhtä aikaa, saat tuskin yhtäkään kiinni. Jos sinulle heitetään yksi pallo tarkasti, nappaat siitä taatusti kopin. Tästä on kyse viestinnässä. Mieti mitä, kenelle ja miten. Viestin muotoilu alkaa siitä, että rajoitat kerralla viestittävien asioiden määrän yhteen Hakala, J. 2015. Miten saan viestini perille. Helsinki: Brains.. Kiteyttämisen taito kertoo, että olet hahmottanut olennaisen. Viestintäosaamisesta voi muodostua todellinen hunajapurkki, sillä yhä suurempi osa talouden tuotantotekijöistä on nykyään aineettomia: ideoita, ajatuksia, brändejä, konsepteja ja toimintamalleja tai vaikka artisteja. Näiden aineettomien elementtien konkretisoinnissa taitavalla viestinnällä on suuri rooli Hakala, J. 2015. Miten saan viestini perille. Helsinki: Brains.

Digitaalisen ympäristön trendi on avoimuus. Ihmiset arvostavat läpinäkyvää ja rehellistä toimintaa. Feikki paljastuu nopeasti. Mitä voimakkaamman tunnejäljen viestisi jättää, sitä pidempään se muistetaan ja sitä helpompi ihmisten on kertoa siitä eteenpäin Hakala, J. 2015. Miten saan viestini perille. Helsinki: Brains.. Joka sekunti lähetetään maailmassa lähes kolme miljoonaa sähköpostia, tehdään reilut 70 000 Google-hakua ja lähetään 7 000 twiittiä Internet Live Stats 2018. In 1 second, each and every second, there are…  Hakupäivä 10.12.2018. http://www.internetlivestats.com/one-second/. Tässä kaaoksessa ei auta kuin suunnitelmallisuus. 

"Ajoita markkinointisi hetkiin, jolloin sinulla on mahdollisuus isompaan huomioon esimerkiksi kilpailun tai muun näkyvyyden kautta, levyn valmistumisen tai isomman kiertueen yhteydessä – silloin, kun tapahtuu. Tällä hetkellä videot ovat suosittuja sosiaalisessa mediassa, mutta liian pitkiä ei kannata tehdä. Videoiden yhteyteen on hyvä laittaa myös tekstiä, jolloin artistista saa halutessaan lisäinfoa", Maija Perola neuvoo. Kannattaa myös miettiä, mikä on ihmisten mediakärsivällisyyden taso tänä päivänä. Jos videosi ei herätä mielenkiintoa kymmenessä sekunnissa, alkaa kuluttajan sormi suunnistaa jo x-napille. 

Yhdysvaltalaisen PR Smithin kehittämä SOSTAC-malli auttaa erottumaan digipuolen viestitulvassa. Sosiaaliseen mediaan astuvan muusikon, poliitikon, koomikon tai kenen tahansa mikon on mietittävä viestinsä keskeinen kohderyhmä, sisältö, keinot, kanavat ja aikataulu. SOSTAC-malli purkautuu kuuteen osa-alueeseen. S (situation analysis) tarkoittaa nykytilanteen analyysia kuluttajan silmin. O (objectives) on tavoitteet eli minne haluat päästä. S (strategy) eli suunnitelma kertoo, miten pääset tavoitteeseesi. T (tactics) on strategian yksityiskohdat eli työkalut. A (actions) on taktiikoiden yksityiskohdat, kuten kuka tekee mitäkin ja milloin. Viimeisenä on C (control) eli tulosten analysointi ja siinä käytettävät mittarit Chaffey, D. & Smith, PR. 2017. Digital marketing excellence: Planning, optimizing and integrating online marketing. 5th ed. New York: Routledge..

Muusikon markkinointimix digitaalisessa ympäristössä

KUVA: Muusikon markkinointimix digitaalisessa ympäristössä voi näyttää esimerkiksi tältä. Kotipesänä voi olla vaikkapa YouTube-kanava, josta liikennöidään ristiin artistin sosiaalisen media kanavien kesken. Näkyvyyttä voidaan tarvittaessa tehostaa sisältömarkkinoinnilla (blogi), Googlen hakusanamainonnalla (Adwords) tai hakukoneoptimoinnilla (SEO). Sostac tarkoittaa markkinoinnin suunnitelmallisuutta ja analytics käyttäjädatan hyödyntämistä (kuva: Pexels.com, grafiikka: Sipilä Timo)

Maija Perola kannustaa markkinoimaan itseään myös perinteisesti käymällä itse konserteissa. "Mene aina kuuntelemaan itseäsi parempia. Keikoilta löytyy sinun kohdeyleisösi, tuottajat ja toimijat, joita sinä havittelet. Näin voit aivan sattumalta luoda kontakteja, jotka kantavat pitkälle omalla uralla."

Tunteet ja tarinat purevat

Huomion saamisessa auttaa yllätyksellisyys, kiinnostuksen ylläpitämisessä tarinallisuus ja vaikuttamisessa tunne Hakala, J. 2015. Miten saan viestini perille. Helsinki: Brains.. Viestinnällä pyritään pohjimmiltaan vaikuttamaan siihen, että ihmiset muuttavat asenteitaan ja käyttäytymistään. Ei riitä, että kerrot, kuinka viikonloppuna on hyvä keikka, vaan viestinnän pitää liikuttaa ihmiset tuolle keikalle. Ernest Hemingwayn kerrotaan myyneen vauvan kengät tunteisiin vetoavalla kuuden sanan kiteytyksellä: "for sale, baby shoes, never used". Käytä siis luovuutta, joka sopii karriääriisi. 

"Jos urasi on vielä alussa, musiikkisi markkinointi sosiaalisessa mediassa kannattaa aloittaa tapahtumista", Perola opastaa. Artistit voisivat hyödyntää Facebookin tapahtumia Perolan mielestä paljon paremmin. "Siellä tapahtumassahan se sinun kohdeyleisösi on. Tapahtumaan voi jakaa "behind the scenes" -tyylisiä keikkaan valmistautumiskuvia tai videoita. Yleisöä kiinnostaa myös muut asiat, kuin pelkkä jäävuoren huippu eli keikka. Tärkeintä olisi sitouttaa kiinnostuneita osallistumaan keskusteluun. Sen voi tehdä muun muassa osallistumalla itse kommentointiin. Silloin esiintyjät ovat osana tapahtumaa, eikä se ole pelkästään yleisön ja tapahtuman järjestäjän media. Kuulijat saa hyvälle tuulelle kommentoimalla heidän kommenttejaan."

Maija Perolan kokemuksen mukaan digimarkkinointi on järkevää aloittaa rauhallisesti. "Aluksi tapahtuma on hyvä vain laittaa näkyville ja antaa sen elää omaa elämäänsä. Tieto alkaa kulkea automaattisesti kiinnostuneilta eteenpäin. Ajoittain tietysti kannattaa tarkistaa tilannetta, kuinka tapahtuma herättää kiinnostusta ja mahdollisesti kutsua muutama ihminen lisää."

Sosiaalisessa mediassa on läsnäolopakko. "Jos joku kommentoi tai kysyy tapahtumasta, kannattaa reagoida ja kertoa lisää. Samalla luodaan mielikuvia, mitä tapahtuma pitää sisällään. Kun tapahtuma lähestyy, konkreettista sisältöä on hyvä lisätä kuvien ja videoiden muodossa. Mainonta siis aloitetaan pienellä volyymilla ja vähitellen syötetään lisää informaatiota."

Älä tinkaa laadusta

Musiikin tekemisen ja uran luomisen yläotsikoksi Perola liimaa korkeatasoisuuden. "On paljon moniosaajia ja tietyn instrumentin hallitsijoita, jotka työllistävät itsensä Suomessa hyvin. Jotta muusikko pystyisi saavuttamaan kansainvälisen uran, instrumentin hallinta täytyy olla todella korkealla tasolla. Sen lisäksi on pyrittävä keskittymään tietyn taiteellisen sektorin hallintaan. Kun lahjakas muusikko huomataan, kapeampikin sektori alkaa automaattisesti laajentua ja työtehtäviä alkaa varmasti tulla monelta suunnalta. Jos kuitenkin jo alusta lähtien yrittää tehdä kaikkea ilman selkeää suuntaa, tuskin aika riittää kehittymään muusikkona tarpeeksi korkealle tasolle."

Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi Maija Perola nostaa tinkimättömyyden ja hyvän aikataulutuksen – olipa kyse klassisesta- tai rock-muusikosta. "Kun projekteja on vuositasolla paljon, täytyy osata jakaa voimavaransa. Sama asia pätee myös esiintymiseen itsessään. Jos keräät itsellesi liikaa tekemistä, alisuoriudut suuremmalla todennäköisyydellä. Jos olet ammattimuusikko, käyttäydy sen mukaisesti." Perolan mielestä esiintyminen täytyy ajatella myös kokonaisuutena, joka alkaa ensimmäisestä kontaktista järjestäjän kanssa, jatkuen lavalle kävelystä itse esiintymiseen. "Kaikki nuo asiat muodostavat muusikon käyntikortin, olipa kyse aloittelijasta tai huippuosaajasta. Sudenkuoppana aloittelevalle muusikolle voidaan pitää liiallista esiintymisintoa, joka vie voiton kehnosta palkasta ja yhtäkkiä ollaankin siinä tilanteessa, että tarjolla on vain ilmaiskeikkoja", hän varoittaa. 

Tästä syystä on tärkeää, että muusikko käy aktiivisesti kuuntelemassa muita soittajia ja erityisesti esikuviaan. "Pelkästään keskenään soittamalla ja kehumalla ei pääse pitkälle. Muusikko oppii varmasti jokaisesta eri tyylilajista jotain uutta. Kaiken alku ja juuri on musiikista kiinnostuminen."

Rakenna karriäärillesi sopiva markkinointimix

Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat – onhan niitä. Ja mikä parasta, digimarkkinointi voi olla tehokasta ilman euroakaan. Digitaalinen markkinointi perustuu syvempään yhteistyöhön seuraajiesi kanssa, ja tämän yhteistyön peruspilari on kaksisuuntainen vuoropuhelu. Yhteistyö kuulijasi kanssa tehostaa parhaimmillaan kaikkia markkinoinnin osa-alueita. Vuorovaikutus parantaa brändituntemusta, mahdollistaa tehokkaamman asiakastiedon keräämisen ja lisää mainonnan tehoa. Lisäksi syvemmällä yhteistyöllä voidaan tuottaa konkreettisia kehitysideoita ja lisätä asiakkaiden sitoutumista Salmenkivi, S. & Nyman, N. 2007. Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0. 2. p. Helsinki: Talentum.

Kun muusikko valmistautuu tehtäviinsä hyvin, se näkyy ja kuuluu. "Silloin aikaa ei laiteta turhaan sähläämiseen, vaan soittajan hyvä itsetunto välittyy sekä kuulijoille että kanssamuusikoille. Täytyy kuitenkin erottaa itsetunto turhasta itsetietoisuudesta. Jos tekee liian suuren numeron itsestään, se voi helposti kääntyä itseään vastaan. Alusta lähtien pitäisi uskoa siihen, mitä tekee", Perola painottaa. 

Hyödynnä myös jälkimarkkinointi. Pitkät kihlat ovat tuottoisampia kuin kertamyynti. Vanhalle fanille on monta kertaa halvempaa myydä kuin uudelle, joka pitää ensin löytää ja vakuuttaa Nokkonen-Pirttilampi, M. 2014. Pienyrittäjän markkinointiviestinnän käsikirja. Kangashäkki: Extreme Translation.. Voit myös sisältömarkkinoida eli blogata itsestäsi oman scenesi mielipidejohtajan, mikäli se sopii karriääriisi. Kannattaa poksauttaa kupla ja valjastaa kuuntelijat ja seuraajat mukaan markkinointiin. Vuoropuhelu antaa tietoa, missä kuulijat ovat ja mitä he ajattelevat. Osallistuminen ja yhteistyö lisäävät myös taipumusta suosia ja suositella Salmenkivi, S. & Nyman, N. 2007. Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0. 2. p. Helsinki: Talentum..

Lähteet

    Kommentit

    blog comments powered by Disqus