Oulun ammattikorkeakoulu
ePooki 20/2019

Kuinka musiikin tekijänoikeuskorvaukset tuloutetaan verkkosisältöpalveluiss(t)a?

23.4.2019 ::

Metatiedot

Nimeke: Kuinka musiikin tekijänoikeuskorvaukset tuloutetaan verkkosisältöpalveluiss(t)a? Teoksessa E. P. Isomursu, P. Hoppu & J. Tötterström (toim.) 2019. Luovuus nosteessa. Katsaus kulttuurituottamisen tilaan tänään ja tulevaisuudessa

Tekijä: Lappalainen Jukka

Aihe, asiasanat: musiikin esittäminen, tekijänoikeus, verkkopalvelut

Tiivistelmä: Oma karriääri täytyy olla kirkas, kun kulttuurialan pientoimija astuu mahdollisuuksien ja sudenkuoppien digitaaliseen markkinointimaailmaan. Oulun musiikkijuhlien kulttuurituottaja Maija Perola pitää tärkeänä, että markkinointi on suunniteltua ja korkeatasoista. Pientoimijan, kuten artistin, pitää myös osata jakaa voimavaransa järkevästi. Kerromme, miten saat viestisi perille.

Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk

Aikamääre: Julkaistu 2019-04-23

Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019041011878

Kieli: suomi

Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut

Oikeudet: CC BY-NC-ND 4.0

Näin viittaat tähän julkaisuun

Lappalainen, J. 2019. Kuinka musiikin tekijänoikeuskorvaukset tuloutetaan verkkosisältöpalveluiss(t)a? Teoksessa E. P. Isomursu, P. Hoppu & J. Tötterström (toim.) 2019. Luovuus nosteessa. Katsaus kulttuurituottamisen tilaan tänään ja tulevaisuudessa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 20. Hakupäivä 21.8.2019. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019041011878.

Kun joutoaikoina, kännykkää näpelöidessä, alkaa oma uusi ja ihmeellinen musiikki soida päässä, voi sen heti tallentaa kännykän muistiin. Sovelluskaupasta voi nopeasti ostaa tarvittavia lisäohjelmia, joilla voi sävellys- ja sovitustyön saattaa valmiiksi äänityksineen ja loppumiksauksineen. Sitten kuvataan ja editoidaan hauska musiikkivideo ja teos on uploadia vaille valmis. "Missäs se nyt olikaan? … upload… upload…" Hetkinen! Mitä jos tämä video saa satojamiljoonia katselukertoja?

Koskettimet

KUVA: Lappalainen Jukka

Riippumattomien musiikintekijöiden ja tuottajien kannattaa selvittää, mitä on hyvä tehdä ennen upload-napin painamista. Vaikka perinteinen TV, radio ja julkiset esiintymiset ovat edelleen tärkeimmät musiikintekijöiden tulonlähteet, ovat verkkosisältöpalveluiden tuotot kasvaneet viimevuosina merkittävästi. Teoston joulukuun 2018 internet NMP-online-tilitys tuloutti tekijöilleen noin 570 000 euroa. Tilitys sisälsi muun muassa Spotifyn 2018 kesä- ja heinäkuun, YouTuben 2018 ensimmäisen neljänneksen sekä Apple Musicin 2017 viimeisen ja 2018 ensimmäisen neljänneksen tulot. Tilityksestä ei käy ilmi mikä oli kotimaisten tekijöiden osuus.

Rekisteröi teos – tee teosilmoitus!

Tekijänoikeuskorvausten saaminen verkkosisältöpalveluissa käytetystä musiikista edellyttää edelleen ensimmäiseksi teosilmoituksen tekemistä. Tämän voivat tehdä Teostoon kuuluva säveltäjä, sanoittaja tai kustantaja. Teosilmoitus kannattaa tehdä heti kun musiikkiteos on luotu ja siinä on valmis melodia, sanat ja alustava sovitus. Siinä ilmoitetaan kaikki sillä hetkellä tiedossa olevat tekijät ja heidän tekijäoikeudelliset osuutensa prosentteina. Oikeuksien haltijat voivat muuttaa oikeuksia myöhemmin. 

Yleinen käytäntö kevyen musiikin alalla on ollut, että säveltäjä ja sanoittaja jakavat oikeudet puoleksi eli 50 % kummallekin. Nykyään musiikkia tehdään hyvin paljon myös usean kirjoittajan yhteistyönä, jolloin tekijät jakavat ja sopivat osuudet oikeudenmukaisesti yhteisymmärryksessä keskenään. Jos teoksella on kustantaja, hänen osuutensa otetaan ensimmäisenä. Jäljelle jäänyt osuus jaetaan muiden tekijöiden kesken osuuksien mukaan. Kustantajan osuus teoksesta voi maksimissaan olla 50 %.  

Teosto tilittää teoksista kertyneitä korvauksia vain jäsenilleen ja vain teoksista, joista teosilmoitus on tehty. Teostoon kannattaa liittyä, jos yhdelläkin teoksella on merkittävästi julkisia esityksiä, sillä Teoston elinikäinen liittymismaksu on 100 euroa + alv 24%. 

Mikäli teoksellasi on myös muita tekijöitä, jotka eivät ole Teoston asiakkaita tai joilla ei ole sopimusta musiikin käyttämisestä YouTubessa, tarvitset luvan myös heiltä. Lisäksi tarvitset kaikkien muiden oikeudenhaltijoiden luvat YouTube-käyttöön (esimerkiksi soittajien, videolla esiintyvien, äänitetuottajan, videon ohjaajan jne. luvat tilanteesta riippuen).

Rekisteröi äänite – täytä Gramexin ääniteilmoitus

Kun musiikkiteoksesta tehdään äänite, täytyy äänitteen tuottajan ensiksi hakea sille tallennuslupa NCB:ltä (Nordisk Copyright Bureau) ja maksaa tallennuslupakorvaus mikäli kyseessä on CD, DVD tai vinyylilevy. Jos haet lupaa itse tekemällesi musiikille, maksat tallennusluvasta vain hallinnointikulut Teosto. 2019. Oma musiikki verkossa. Hakupäivä 8.4.2019. https://www.teosto.fi/tekijat/palvelut-tekijoille/oma-musiikki-verkossa.

Tallennuslupakorvaus riippuu painoksen määrästä ja verottomasta tukkuhinnasta tai suoramyyntihinnasta. Jakelijan kautta myytävästä musiikista peritään 8,712 % ja suoramyynnin korvaus on 7,4 %. Kymmenen prosenttia ensipainoksesta on tarkoitettu promootio- tai vapaakappalekäyttöön, jolloin näistä ei peritä korvauksia.

ISRC-koodin (International Standard Record Code) yksilöllisen tuottajatunnuksen voi tilata IFPI Finland ry:ltä 50 euron arvonlisäverolliseen kertakorvaushintaan.

Valitse Music Partner

Music Partner on verkkosisältöpalveluiden yhteistyökumppani, jonka kautta musiikin digitaalisia verkkojakelusopimuksia tehdään. Yksittäinen musiikintekijä, artisti tai masterin tuottaja/omistaja ei voi tehdä Music Partner -sopimusta suoraan YouTuben tai muiden digitaalisten palveluiden, kuten Spotifyn kanssa. Siksi musiikintekijällä, artistilla tai pienellä levy-yhtiöllä täytyy olla sopimus aggregaattorin tai major levy-yhtiön kanssa musiikin digitaalisesta jakelusta, jos musiikkia julkaistaan YouTubessa ja sen käytöstä halutaan myös Teosto-korvausta Teosto. 2019. YouTuben kumppaniohjelma. Hakupäivä 8.4.2019. https://www.teosto.fi/teosto/artikkelit/youtuben-kumppaniohjelmat

Music Partnerit, aggregaattorit hinnoittelevat jakelun sen mukaan mitä verkkosisältöpalveluja halutaan mukaan, kuinka laajaa jakelu on ja mitä muita aggregaattorin lisäpalveluja haluaa käyttää. Kannattaa varmistua, että aggregaattorilla on myös oikeudet YouTuben Content ID -referenssitiedoston luomiseen. 

Mikä on Content ID?

YouTube käyttää Content ID -sisällöntunnistusjärjestelmää, jonka avulla YouTube tunnistaa ja vertaa musiikintekijän luomaa sisältöä kaikkeen YouTubeen ladattavaan sisältöön. YouTubessa käytettävä teos voidaan tunnistaa silloin, kun siitä on toimitettu YouTubelle referenssitiedosto ja teoksen tekijätiedot. Nämä tiedot YouTubelle voi toimittaa esimerkiksi suuri ns. major levy-yhtiö tai aggregaattori, joka on YouTuben Music Partner -kumppani Teosto. 2019. YouTuben kumppaniohjelma. Hakupäivä 8.4.2019. https://www.teosto.fi/teosto/artikkelit/youtuben-kumppaniohjelmat Teosto. 2019. Kysymyksiä ja vastauksia YouTubesta. Hakupäivä 8.4.2019. https://www.teosto.fi/teosto/artikkelit/faq-youtube

Facebookilla on oma vastaavanlainen Audible Magic’s Content ID tunnistusjärjestelmä. Spotify käyttää perinteisempää Music Partnerin toimittamaa Label Copy-tietoa, jossa ilmoitetaan oikeuden haltioiden tiedot. Käytännössä äänitteen tuottaja toimittaa kaikki tiedot aggregaattorille.

Teosto-korvausten saamiseksi on siis olennaisen tärkeää, että biisin YouTube-jakelusta huolehtii joko aggregaattori tai levy-yhtiö, jolla on Music Partner -status.

Miten tämä mekanismi toimii? Missä minun miljoonani viipyvät?

Tällä hetkellä Suomen suosituimmat musiikin suoratoistopalvelut ovat YouTube ja Spotify. Spotify ei ole julkaisut mainostulojen tilitystä, mutta premium-käyttäjiltä keräämistä maksuista se tilittää 70 % Music Partnereille, äänitteen oikeuden omistajille ja teoksen tekijöille ja esiintyville taiteilijoille pro rata -mallin mukaisesti. Siinä kuluttajien kuukausimaksut laitetaan samaan pottiin, josta rahat jaetaan kaikkien kuuntelukertojen mukaisessa suhteessa. Malli suosii niitä artisteja, joiden kuuntelijat käyttävät palvelua erityisen aktiivisesti – vaikka kaikki käyttäjät maksavat palvelusta saman verran Vedenpää, V. 2018. Spotify raotti salaisuuden verhoa: käyttäjämaksut valuvat suosituimpien poppareiden taskuun – pelkkää klassista musiikkia kuunteleva tukee tietämättään Cheekiä ja Sannia. Yle Uutiset 21.2.2018. Hakupäivä 8.4.2019. https://yle.fi/uutiset/3-10085321.

Teoksen miljoona kuuntelukertaa ei takaa vielä tekijöille taloudellista vakautta. Anssi Kela julkaisi 2013 Levoton tyttö kappaleesta saamansa tekijäoikeuskorvaukset. Yli miljoonan suoratoistopalvelu kuuntelukerran jälkeen Kela sai korvauksia 4 400 euroa Kela, A. 2014. Mitä hittibiisillä tienaa? Näkökulma. Teostory. Teosto. Hakupäivä 8.4.2019. https://www.teosto.fi/teostory/mitä-hittibiisillä-tienaa

Yhdeksi kuuntelukerraksi lasketaan 30 sekunnin yhtäjaksoinen kuuntelu. Pitemmille teoksille ei makseta suurempaa korvausta.

YouTubessa on oma malli, joka pohjautuu tällä hetkellä suurimmaksi osaksi mainostuloihin. Premium-käyttömaksut luultavasti lisääntyvät tulevaisuudessa. Korvaus määräytyy sen mukaan, kuinka suuri merkitys musiikilla on sisällössä. 

Musiikintekijät voivat kaupallistaa oman kanavan hakemalla mukaan YouTuben kumppanuusohjelmaan. Siihen pääsemiseksi kanavalla täytyy olla vähintään tuhat tilaajaa ja sen sisältöä on katsottu viimeisen 12 kuukauden aikana 4000 tuntia. Ehtojen täytyttyä voivat mainostajat ostaa videoiden yhteyteen mainosaikaa, jonka maksuista YouTube tilittää osan kanavan haltijalle ja Teoston kautta musiikintekijöille Content ID tunnistusjärjestelmän tietojen perusteella. Kumppanuusohjelmaan pääsemiseksi täytyy siis ensin luoda merkittävä määrä mielenkiintoista sisältöä, jotta omalle kanavalle saa riittävästi tilaajia.

Vaihtoehtoisesti muut sisällöntuottajat voivat käyttää tekijänoikeudella suojattua musiikkia omissa videoissaan. Tällöin Content ID -järjestelmä lähettää videon tekijälle tiedon sen sisältämästä suojatusta musiikista. Musiikin oikeuksien haltija voi päättää sen jälkeen musiikin käytöstä videossa ja mainostulojen jakamisesta.

Jos pelkästään YouTubeen ladataan yli 600 tuntia materiaalia joka minuutti, niin kuka musiikkini löytää? Pitäisikö ensin sittenkin tehdä digisti parempi markkinointisuunnitelma?

Lähteet

    Kommentit

    blog comments powered by Disqus