[ Tulosta taulukko ]
Artikkelin kirjoittajat, vuosi, nimi ja lehti Artikkelin tarkoitus, tavoite, menetelmä ja aineisto Keskeiset tulokset ja käytännön merkitys
Ojala, K., Oikarinen, A., Mäkitalo, O. & Savolainen A. 2009. Sairaanhoitaja ja vieritutkimukset. Sairaanhoitajalehti 8. Kehittämistyö oli osa Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) vieritutkimuksen pilottihanketta. Tavoitteena oli valottaa hoitotyöntekijöiden kokemuksia verenglukoosin mittaamisesta vieritutkimuksena ja kehittää jatkossa siihen liittyvää ohjaustoimintaa ja sen laatua.

Aineisto kerättiin pilottihankkeeseen osallistuneilta hoitotyöntekijöiltä teemahaastattelulla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Pilottihankkeeseen osallistuneet hoitotyöntekijät pitivät tärkeänä yhdyshenkilön roolia perehdyttäjänä sekä osaston ja laboratorion välisenä tiedonvälittäjänä. Ohjauksen sisällön kehittämisen haasteeksi hoitotyöntekijät asettivat yhteisen kielen ja toiminnan tarkoituksen tarkentamisen.

Vieritutkimuksia tekevät sairaanhoitajat hyötyivät OYS:n pilottihankkeessa yhdyshenkilöiden tuesta ja ohjeistuksesta: glukoosimääritysten laatu ja potilasdokumentointi parani. Onnistunut toimintamalli lähti kiertoon koko sairaalassa.
Ojala, K., Oikarinen, A., Mäkitalo, O. & Savolainen, A. Laadukas vieritutkimus ja kouluttajan muistilista. Sairaanhoitajaliiton asiantuntija-artikkelit Asiantuntija-artikkelissa kuvataan lyhyesti OYS:n pilottihanke ja sen keskeiset tulokset sekä esitetään laadukkaassa vieritutkimuksessa huomioitavia asioita ja lisäksi esitetään kouluttajan muistilista. Kouluttajan muistilista ja laadukkaassa vieritutkimuksessa huomioitavat asiat.
Lumme, R., Railio, A., Lyytikäinen, E., Rokkila, M., Kuparinen, M., Välineva, T., Mäkitalo, O., Savolainen, A., Halimaa, S. & Räsänen, E. 2009. Vierianalytiikan erikoistumisopinnot verkostoyhteistyönä. Bioanalyytikko-lehti 2. Opettajien yhteistyönä kirjoittama artikkeli, jossa kuvataan verkostoyhteistyötä ja siitä saatuja kokemuksia. Lisäksi jokaisen ammattikorkeakoulun opinnoista vastaavat opettajat kuvaavat ydinopintojen toteutusta. Erikoistumisopintojen verkko opiskelun ja ydinopintojen kuvaukset.
Pelasoja, K., Savolainen, A. & Mäkitalo, O. 2010. Terveydenhoitajat vieritestin kehittämisessä – kontrollinäytteet osana terveydenhoitotyön laatutyötä. Terveydenhoitaja-lehti 4-5. Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilöstön toteuttamia vieritutkimuksia ja niiden laadunvalvontaa sekä kehittää jatkossa siihen liittyvää ohjaustoimintaa ja laatua Haukiputaan terveyskeskuksessa. Tulosten avulla voitiin tunnistaa hoitohenkilöstön kohtaamia vieritestauksen ongelma-alueita ja kehittämistarpeita. Tutkimus osoitti tarpeen tiivistää yhteistyötä terveydenhoitajien ja laboratorion henkilökunnan välillä sekä tehostaa kontrollinäytteiden käyttämistä sekä korostaa niiden merkitystä osana laadunvalvontaa.

Kartoitustutkimuksen seurauksena vieritutkimusten laatua ja toimintaa on kehitetty Haukiputaan toimintayksiköissä. Yhteiset palaverit terveydenhoitajien ja laboratorion välillä lisäsivät tietoa kontrollinäytteiden merkityksestä vieritestauksen laadussa ja yhteistyön kehittämistarpeesta alueellisessa vieritestaustoiminnassa.
  • Verensokeritutkimuksissa kontrollia alettiin käyttää suositusten mukaisesti.
  • Hb-mittareiden huollossa ja kalibroinnissa todettuja puutteita on korjattu.
  • Mittarit päätettiin huoltaa OYS:n laitehuollossa vuosittain.
  • Muutamien pikatestien tarkoituksenmukaisuus on arvioitu uudelleen ja tekeminen keskitetty terveysasemille.
Savolainen, A. & Mäkitalo, O. 2010. Oulussa koulussa: Bioanalytiikan koulutuksen esittelyä Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Bioanalyytikko-lehti 4, 10–12. Kuvaus muun muassa erikoistumisopinnoista. Tavoitteena lisätä tietoa koulutustarjonnasta. Oulun seudun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman kuvaus.
Mäkitalo, O., Savolainen, A., Liikanen, E., Lumme, R. & Railio, A. 2011. Students’ Conceptions of Development Work as Promoting Professional Growth. International Journal of Biomedical Laboratory Science 1, 21–26. Tutkimus toteutettiin fenomenografisella menetelmällä, jonka tavoitteena oli tunnistaa opiskelijoiden erilaisia käsityksiä kehittämistyöstä ja paljastaa niihin liittyviä merkityksiä sekä kuvata opiskelijoiden käsityksiä ammatillisesta kasvustaan ja siitä, miten kehittämistyö palveli heidän työpaikkaa. Avoimet kysymykset lähetettiin koulutukseen osallistuneille opiskelijoille sähköpostilla. Opiskelijoiden vastaukset luokiteltiin erilaisiin käsitystyyppeihin. Opiskelijoiden käsitysten mukaan kehittämistyö edisti heidän ammatillista kasvuaan kohti asiantuntijuutta ja auttoi heitä saavuttamaan osaamista, jota tarvitaan vierianalytiikan laadun parantamiseksi.

Käytännön merkitys tietoja voidaan hyödyntää pedagogisessa suunnittelussa. Yhteistyötä työelämän ja koulutuksen organisaatioiden välillä tulee kehittää, jotta opiskelijoille voitaisiin tarjota hyvä oppimisympäristö ammatillisten taitojen kehittämiseen.
Luttinen-Maunu, K., Mäkitalo, O. & Savolainen, A. 2011. Laboratoriohoitajan tehtävänkuva moniammatillisessa vierianalytiikkatoiminnassa - systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Bioanalyytikko-lehti 2. Kehittämistyön tarkoituksena oli laatia selkeä kuvaus vieritestaushoitajan tehtävän sisällöstä, kokoamalla tietoa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla vieritutkimushoitajan keskeisimmistä tehtävistä ja erityisosaamisesta vierianalytiikassa.

Aineistolähtöinen analyysi.
Tulokset luokiteltiin aineistosta neljään luokkaan vieritutkimushoitajan osaamisen ja tehtävien sisältöä kuvaavien käsitteiden mukaan:
  1. Laatuosaaminen
  2. Ohjausosaaminen
  3. Tekninen osaaminen
  4. Kliininen osaaminen
Kehittämistyötä hyödynnetään Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä vieritutkimushoitajana toimivan laboratoriohoitajan keskeisten tehtävien määrittämisessä ja tehtävänkuvan muodostamisessa.
Martinmäki, E., Savolainen, A., & Mäkitalo, O. 2011. Kotihoidossa kohti laadukasta Inr-vieritestausta. Bioanalyytikko-lehti 2. Kartoitettiin kotihoidon nykyinen INR- vieritestauksen käytäntö ja sen pohjalta käynnistettiin vieritestauksen kehittäminen kohti kansallista suositusta. Kartoituksen pohjalta havaittiin kehittämistarvetta: Perehdytystoiminta ilmeni vaihtelevana ja perehdyttäjästä riippuvana, perehdytettäviä asioita ei oltu määritelty, eikä perehdytetyistä pidetty seurantalistaa, ennen itsenäistä toimintaa uusi käyttäjä ei tehnyt etukäteen rinnakkaismääritystä suoniverinäytteen kanssa. Yhteenvetona voitiin todeta, että kotihoidon vieritestaustoiminta poikkesi olennaisesti kansallisen vieritestaussuosituksen toiminnasta.

Kehittämistyön tuloksena tuotettiin kansallisen INR- vieritestaussuosituksen mukaiset toiminta- ja perehdytysohjeet kotihoidon käyttöön. Projektiluontoinen kehittämistyö jatkuu työelämässä toimintatutkimuksen muodossa.
Holappa, T., Holappa, O., Savolainen, A. & Mäkitalo, O. 2011. Learning Café menetelmänä vierianalytiikan laadun kehittämisessä moniammatillisella yhteistyöllä. Bioanalyytikko-lehti 4. Kehittämistyössä selvitettiin toimipaikan vierianalytiikan perehtymisprosessia kokonaisvaltaisesti sekä etsittiin hoitotyöntekijöiltä kehittämisideoita perehdyttämisprosessiin ja vierianalytiikan laadun parantamiseen. Aineisto kerättiin Learning Café menetelmällä ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Hoitotyöntekijöiden tuottamia ideoita perehdytyksen kehittämiseksi hyödynnetään ko. toimipisteessä. Learning Cafe menetelmä otettiin työkaluksi kehittämisessä.
Krum, K., Savolainen, A. & Mäkitalo, O. 2011. Terveydenhuollon ammattilaisilla yhteinen vastuu luotettavista vieritutkimustuloksista ja niiden tallentamisesta tietojärjestelmään. Tutkimuksesta on sovittu lehtihaastattelu. Vieritutkimustulosten dokumentaation kehittyminen OYS:ssa.
Lumme, R., Railio, A., Liikanen, E., Halimaa, S-L., Mäkitalo, O. & Savolainen, A. 2011. Työelämäläheistä kehittämistyötä erikoitumisopinnoissa Haastattelu kehittämistyön hyödynnettävyydestä työelämässä, työelämän näkökulman avaaminen. Käsikirjoitus on arvioitavana.
ABSTRAKTIT
Halimaa, S-L., Liikanen, E., Lumme, R., Mäkitalo, O., Railio, A., Räsänen, E. & Savolainen, A. 2010. Kehittämistyöt työelämää palvelemassa. 9th Congress of Methodology: Practice Based Inquiry KEVER – ammattikorkeakoulujenkehittäjäverkosto Hamk 18-19.5.2010

Abstrakti
Kuvaus valtakunnallisessa vierianalytiikan erikoistumisopinnoissa toteutetuista kehittämistöistä tarkasteltuna opiskelijan, opettajan ja työelämän näkökulmasta. Esiteltiin opettajien ja työelämän tulokset.

Johtopäätöksiä:
  • Kehittämistöiden ohjausta tulee kehittää metodologian näkökulmasta.
  • Opitaan uusia koulutuksen toteutusmahdollisuuksia.
  • Opitaan uusia käytänteitä.
  • Yhteistyö lisääntyy.
  • Syntyy uusia koulutuksen toteutusideoita.
Lumme, R., Railio, A., Mäkitalo, O., Savolainen, A. & Halimaa, S-L. 2011. Työelämäläheistä kehittämistyötä. Vaikuttavat oppimisympäristöt terveysalalla. Ensimmäinen terveysalan koulutuksen kansallinen konferenssi Helsinki 30-31.05.2011. Kolmen eri aineiston esittely: opiskelija, opettaja, työelämä näkökulmat Kehittämistöiden tuloksia on hyödynnetty vierianalytiikan yhtenäistämisessä, laadunhallinnassa, ohjauksessa ja osaamisen vahvistamisessa. Artikkeleiden kautta tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laajemminkin terveydenhuollossa.
[ Sulje ikkuna ]