Osaamisen tunnistamisen askeleita
Metatiedot
Nimeke: Osaamisen tunnistamisen askeleita. Video
Tekijä: Pousi Juha; Karjalainen Asko; Karjalainen Tommi; Tenno Tiiu; Kepanen Pirkko; Koukkari Marja
Aihe, asiasanat: ammatillinen opettajankoulutus, hyödyntäminen, opetus, opiskelijat, osaaminen, tarkoituksenmukaisuus, tunnistaminen, tuutorointi, uudistaminen, video, Oulun ammattikorkeakoulu
Tiivistelmä: Osaamisperusteisessa opetuksessa opiskelijan aiempi osaaminen arvioidaan, tunnistetaan ja tunnustetaan. Opiskelija on keskeisessä roolissa oman osaamisen arvioijana ja näkyväksi tekijänä. Osaamisen tunnistamis- ja tunnustamisprosessi etenee osaamistavoitteiden mukaisesti tuutorin ohjauksessa. Tarvittaessa opiskelija täydentää osaamistaan.
Kysymyksiä videoon liittyen:
Millä tavoilla voit osoittaa osaamistasi opiskelussa?
Miten työelämässä (esimerkiksi opettajana), osaaminen tuodaan näkyväksi, vai tarvitaanko työssä enää osaamisperusteisuutta?
Vanheneeko osaaminen?
Onko itse opittu osaaminen samanarvoista koulussa opitun osaamisen kanssa?
Videon kesto: 6:12
Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, Studio Amok
Aikamääre: Julkaistu 2016-06-17
Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2016051812465
Kieli: suomi, englanninkielinen tekstitys
Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut
Oikeudet: Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. Videon lisenssi – video license: CC BY-NC-ND
Näin viittaat tähän julkaisuun
Pousi, J., Karjalainen, A., Karjalainen, T., Tenno, T., Kepanen, P. & Koukkari, M. 2016. Osaamisen tunnistamisen askeleita. Video. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 18. Hakupäivä 9.12.2019. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2016051812465.
Osaamisperusteisessa opetuksessa opiskelijan aiempi osaaminen arvioidaan, tunnistetaan ja tunnustetaan. Opiskelija on keskeisessä roolissa oman osaamisen arvioijana ja näkyväksi tekijänä. Osaamisen tunnistamis- ja tunnustamisprosessi etenee osaamistavoitteiden mukaisesti tuutorin ohjauksessa. Tarvittaessa opiskelija täydentää osaamistaan.
Ohjaus Juha Pousi Käsikirjoitus Tiiu Tenno, Pirkko Kepanen, Marja Koukkari Kuvaus ja leikkaus Tommi Karjalainen Tuottaja Asko Karjalainen, Oulun ammattikorkeakoulu, Studio Amok |
Kysymyksiä videoon Oulun ammattikorkeakoulu. 2016. Opinnot ja opiskelu. Ammatillinen opettajakorkeakoulu. Hakupäivä 18.5.2016. http://www.oamk.fi/fi/koulutus/ammatillinen-opettajakorkeakoulu/ammatillinen-opettajakoulutus/opinnot/ Rasku, S. 2014. Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen: säädösmuutokset. Uudistuksia ammatilliseen peruskoulutukseen – tiedotus- ja keskustelutilaisuus 16.1.2014. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Helsinki. Hakupäivä 18.5.2016. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/artikkelit/tutke/liitteet2/Helsinki_1612014_Rasku_TUTKE2.pdf Autere, H. & Lounema, K. 2015. Osaamisperusteisuutta vahvistamassa. Opetushallitus 18.12.2015. Hakupäivä 18.5.2016. http://www.oph.fi/download/173812_Osaamisperusteisuutta_vahvistamassa.pdf liittyen:
- Millä tavoilla voit osoittaa osaamistasi opiskelussa?
- Miten työelämässä (esimerkiksi opettajana), osaaminen tuodaan näkyväksi, vai tarvitaanko työssä enää osaamisperusteisuutta?
- Vanheneeko osaaminen?
- Onko itse opittu osaaminen samanarvoista koulussa opitun osaamisen kanssa?
Competence based learning is the cornerstone of pedagogical work. It means moving from separate subjects to all-inclusive understanding and acknowledging of competences and skills with individual schedules. Every student advances using a personal study plan that is reviewed regularly.
Trigger questions:
- How do you prove your competence and prior learning/knowhow?
- Is the process of recognizing and acknowledging prior learning and competence the same in work and education?
- Do knowledge and competence get obsolete?
- Is competence the same no matter how it is acquired (on your own or under tutelage)?
Kommentit
blog comments powered by Disqus