Opiskelu

Viimeksi päivitetty 11.3.2011 klo 14:08

Muotia, markkinointia ja opinnäytetyötä

Teksti: Jaana Kangas Kuvat: Camilla Perttunen

Sanna Mustanoja ja Hanna Palosaari astuivat opinnäytetyössään uudelle alueelle tutkiessaan muotibloggaamista ja blogimarkkinointia.

Sanna ja Hanna vinkkaavat, että nyt on muodissa rock-henkisyys. "Niittejä, ketjuja, revittyä farkkua, nahkaa..." tytöt luettelevat.

– Halusimme tehdä erilaisen opinnäytetyön, Liiketalouden yksiköstä tradenomeiksi valmistuneet Sanna Mustanoja ja Hanna Palovaara kertovat.

Heidän opinnäytetyönsä aihe onkin sellainen, jota ei vielä Suomessa ole paljon tutkittu: muotibloggaajien kiinnostus blogimarkkinointia kohtaan. Idea opinnäytetyön aiheeksi lähti Sannan luettua useita muotiblogeja. Niissä esiintynyt keskustelu mainonnasta ja sen eettisyydestä herätti Sannan mielenkiinnon, ja yhdessä tytöt miettivät, mikä näkökulma olisi sopiva opinnäytetyölle.

– Opettajalta kysyttiin varhaisessa vaiheessa mielipidettä aiheesta ja hän oli innoissaan ja ymmärsi heti, mistä on kysymys, tytöt kiittelevät.

Tulevaisuus on sosiaalisessa mediassa

Sanna ja Hanna ovat ylpeitä opinnäytetyöstään. Pienistä vaikeuksista huolimatta opinnäytetyö valmistui yllättävän kivuttomasti eikä mitään ole jäänyt hampaankoloon.

– Ei tehtäisi mitään toisin, mikään ei jäänyt harmittamaan. Arvosanakin on hyvä, tytöt kehuvat.

Tytöt oppivat paljon tulevaisuuden kannalta tärkeitä asioita opinnäytetyötä tehdessään. Sosiaalisen median mahdollisuuksien ja vuorovaikutuksen tärkeyden asiakkaiden kanssa ymmärtäminen ovat tyttöjen mielestä sellaisia valttikortteja työmaailmassa, jotka puuttuvat perinteisen markkinoinnin asiantuntijoilta.

– Blogeissa mainostaminen on nykyaikaa, tytöt sanovat.

Tiimityötaitojen ohella opinnäytetyön tekeminen on opettanut tytöt luottamaan omiin ideoihinsa.

– Eivät ne aina ole niin tyhmiä, Hanna naurahtaa.

Muodista ammatti

Muoti kiinnostaa sekä Sannaa että Hannaa. Itseä kiinnostavasta, tuoreesta aiheesta tehty opinnäytetyö on monella tapaa palkitseva.

– Opinnäytetyötä jaksoi koko ajan tehdä ja se oli kiinnostavaa. Uutta tietoa oli paljon ja itse sai jatkuvasti miettiä asioita, kun mistään ei voinut katsoa mallia, tytöt kertovat.

Tyttöjen opinnäytetyön toimeksiantajana oli ruotsalainen vaateketju H&M. Yrityksessä oltiin erittäin tyytyväisiä ja kiinnostuneita tyttöjen selvityksen tuloksista.

– Toivottavasti myös muut yritykset löytävät tämän tutkimuksen ja käyttävät sitä hyväkseen, tuoreet tradenomit toivovat.

Työtarjouksia ei ole tytöille vielä sadellut, mutta unelmatyö löytyy markkinoinnin puolelta. Sannaa kiinnostaisi erityisesti työ muotiliikkeen markkinoinnissa.

– Jotain markkinointiin liittyvää, jossa saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jotain vähän luovempaa, Hanna puolestaan kuvailee unelmatyötään.




Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook