Opiskelu

Viimeksi päivitetty 11.3.2011 klo 14:08

Palkitulla opinto­jaksolla mennään pakkasen puolelle

Teksti: Eleonoora Riihinen Kuva: Pekka Kallasaari

Oulun seudun ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikön talotekniikan koulutusohjelman Kylmätekniikka 2 -opintojaksolla käytetty opetusmenetelmä on palkittu Hämeenlinnassa 18.3.2010 pidetyssä insinöörikoulutuksen foorumissa.

Kylmätekniikka 2 -opintojaksolla opiskelijat pääsevät kokeilemaan tekniikoita käytännössä. Janne Raitiolla on työnalla maalämpöpumppuihin liittyvä opinnäytetyö.

Kylmätekniikka 2 -opintojaksoa on järjestetty nykyisessä muodossaan vuodesta 2004, kun ryhmäkoot rupesivat kasvamaan. Opintojaksolla toteutetaan Kylmätekniikka 1 -jakson teoreettisia tietoja käytännössä. Opintojaksolla suunnitellaan ja rakennetaan viiden hengen ryhmissä pakkasvarasto. Opintojaksoon kuuluu myös sähköpuolen suunnittelu ja eri komponenttien valinta.

Opintojaksoa on kiitelty sen käytännönläheisyydestä, sillä tekniikan puolella on suhteellisen vähän tekemällä oppimista.

- Kyllä se oli sellainen piristeruiske. Välillä ihan unohti katsoa kelloa. Kai se on se pikkupojan rakennusinto, talotekniikan opiskelija Janne Raitio kuvailee hymyssä suin palkittua opintojaksoa.

Janne kiittelee opintojaksoa, koska siinä sai nähdä teoreettiset laskelmat käytännössä.

- Siinä oli sellaista onnistumisen riemua, kun huomasi että mittaukset olivat yhtä käytännön kanssa.

Jannelle opintojakso antoi myös uusia näkökulmia hänen maalämpöpumppuja käsittelevään opinnäytetyöhönsä.

Käytäntö näyttää työn tuloksen

Opintojaksoa ohjaa talotekniikan osastonjohtaja ja koulutusohjelmavastaava Mikko Niskala. Alun perin opintojakson tiedot testattiin kirjallisella kokeella.

Jotkut oppivat paremmin kokeilemalla ja näkemällä. Kylmäala jäisi monelle opiskelijalle vieraaksi ilman opintojaksoa.
- Totesin, että hyvin harvalla oli perustietoja. Teoria jäi ilman päälle. Jos opiskelijalle olisi näytetty työmaalla eri komponentteja, ne olisi jäänyt tunnistamatta.

Kylmäkurssi 2 -opintojakson kaltaiset käytännönläheiset opintojaksot vaativat paljon resursseja ja tiloja. Puutteellisten tilojen takia samankaltaisia opintojaksoja on hankala järjestää. Insinöörifoorumin tunnustus tuntuu Mikosta hyvältä, sillä opintojakson tarpeellisuutta kyseenalaistettiin.

- Minä olin niin jääräpäänä, etten luopunut opintojaksosta, Mikko virnistää.

Vaikka opiskelijoista ei tulekaan asentajia, heidän on hyvä nähdä ja tietää, miten laskelmat toimivat käytännössä.

- Jotkut oppivat paremmin kokeilemalla ja näkemällä. Kylmäala jäisi monelle opiskelijalle vieraaksi ilman opintojaksoa.

LVI-ala on murroksessa

Mikko arvelee, että tunnustus insinöörifoorumilta tuli opintojakson työelämälähtöisestä lähestymistavasta. Opintojakson kehittämisessä ovat olleet yhteistyössä Pertti Hakala ja Jussi Pulakka CombiCool Oy:stä sekä Väinö Jaako ARE Oy:stä. Mikko kiittelee yrityksiä siitä, että he olivat valmiita jakamaan osaamistaan ja tietojaan opetuskäyttöön.

Kilpailu LVI-alalla on kiristymässä. Energiatehokkuus on noussut tärkeäksi kriteeriksi ilmastonmuutoksen ja sähkön hinnan kallistumisen takia. Taloustekniikan opetusohjelma elää työelämän muutoksien mukana. Lämpöpumput ovat syrjäyttäneet öljypolttimet, eikä niiden suunnittelua opeteta enää.

Kylmäalalle on tulossa uudet pätevyysvaatimukset, ja lämpöpumppujen asennukseen tarvitsee tulevaisuudessa erityisen pätevyyden. Mikko arvelee, että kylmätekniikka -opintojaksojen jälkeen opiskelijalla on kaikki tarvittavat tiedot lämpöpumppujen asennuksen pätevyyskokeeseen.





Kommentit

1.12.2011 klo 14:44
Hyvä, juttu, mutta kuvan kaverilta puuttu suojalasit ja hanskat =). Pitäisi joskus päästä vilkaisemaan tilojanne, kun ei viimeksi Nikin seuraksi ehtinyt.
Ville

Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook