Opiskelu

Viimeksi päivitetty 16.3.2011 klo 10:08

Teatterimusiikin sävellyksestä syntyi opinnäytetyö

Teksti: Heidi Papinaho Kuva: Marjo T. Väisänen

Musiikin koulutusohjelmassa opiskeleva Paula Heikkinen uskoo, että oikeaan tarpeeseen tehty opinnäytetyö kertoo parhaiten omasta osaamisesta. Paula sävelsi Oulun Työväen Näyttämön Mustapukuinen nainen -näytelmään musiikit.

Paula Heikkinen uskoo, että oikeaan tarpeeseen tehty opinnäytetyö kertoo parhaiten omasta osaamisesta. Hänen opinnäytetyönsä oli Oulun Työväen Näyttämön Mustapukuinen nainen -näytelmän musiikin sävellys.

Pop- ja jazzmusiikkiin suuntautunut Paula Heikkinen ei ollut ensimmäistä kertaa mukana Oulun Työväen Näyttämön tuotannossa. Hän eksyi aikanaan mukaan toimintaan kuultuaan kaverin tuttavan kautta heidän kaipaavan musiikintekijää kesäteatteriin. Yhteistyö sujui hyvin, ja Paulaa on pyydetty mukaan muihinkin projekteihin.

– Pitää tuntea sopivia ihmisiä ja sattua sopiviin paikkoihin oikeaan aikaan, hän opastaa.

Mustapukuisen naisen musiikkeja Paula alkoi työstää joulukuun alussa. Uurtamisen edettyä jo pitkälle hän alkoi miettiä, voisi se olla hänen opinnäytetyönsä. Opettaja antoi vihreää valoa, ja vasta ensi-illan kynnyksellä tammikuun lopulla Paula tiesi tekevänsä opinnäytetyötään.

Kirjallisia opinnäytetöitä on hyvä tehdä, mutta paljonko kirjallinen teos kertoo oikeasti osaamisesta?
– Kirjallisia opinnäytetöitä on hyvä tehdä, mutta paljonko kirjallinen teos kertoo oikeasti osaamisesta? Paula pohtii.

Paula säveltää yleisölle: hän ei tee teoksiaan vain opintopisteet mielessä. Opinnäytetyöksi muodostuneet näytelmämusiikit Paula on tehnyt itsekseen eikä niitä ole hiottu korkeakoulun sävellystunneilla. Hän painottaa, että on tärkeää tehdä aina niin hyvää jälkeä kuin vain osaa.

Mielikuvitus ratkaisee tunnelman

– Näytelmämusiikin tekeminen vaatii hirveästi kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta sekä yhteistyökykyä. Täytyy osata ehdottaa ja tarjota ajatuksia, mutta ei saa olla liian itsepäinen, sillä ohjaajalla on viimeinen sana, Paula kertoo.

Lisäksi tekeminen vaatii musiikillista mielikuvitusta. Täytyy hahmottaa, miten luo parhaiten sitä ilmapiiriä, mitä kohtaukseen tarvitaan.

– Käyn tilanteita mielikuvituksen avulla läpi: jos teen tällaisen ratkaisun, mihin se vie? Tukeeko musiikki tarinaa vai tehdäänkö ristiriitainen tunnelma, joka kertoo tilanteessa olevan muutakin kuin miltä se päällepäin näyttää?

Mustapukuisen naisen musiikki pitää sisällään selkeitä tunnelmia. Instrumenteiksi Paula valitsi pianon ja viulun, joita hän itse soittaa. Jo työn alussa hän päätti pitää musiikin samantyylisenä alusta loppuun, mikä pitää paketin kasassa.

Jännitysnäytelmiä tehdään Suomessa harvoin, ja Paulasta onkin ollut hienoa olla mukana tekemässä vähän erilaisempaa teatteria kuin mihin on totuttu.

Musiikin viemää lapsesta asti

Paula on pienestä pitäen ollut musikaalinen. Lapsena pianonsoitto vaihtui viuluun, ja peruskoulu sekä lukio koluttiin läpi musiikkilinjalla.

– Musiikki on aina kiinnostanut monipuolisesti. En ole ikinä jaksanut keskittyä yhteen juttuun, Paula nauraa.

Hän ei tunnusta koskaan olleensa pöytälaatikkosäveltäjä eikä musiikkia synny vain omaksi iloksi. Hän tarvitsee alkukipinän, jotta nuotit löytävät paikkansa.

Paula on opiskellut aiemmin koulun musiikinopettajaksi, mutta se ei anna pätevyyttä opettaa musiikkioppilaitoksessa. Oamkista hän saa pop- ja jazzteorian opettajan pätevyyden, ja samalla työmahdollisuudet laajenevat.

Paulalta löytyy kokemusta musiikinopettajan töistä, ja hän tekee sitä mielellään jatkossakin joko koulussa tai pop- ja jazzteorian opettajana. Haaveissa siintää kuitenkin työllistyminen erilaisiin projekteihin.

– Olisi kiva päästä tekemään teatteriin sävellyksiä, Paula unelmoi.

Koulutuksien tarkemmat tiedot ja hakuohjeet löydät Oamkin www-sivujen Koulutus ja hakeminen -osiosta.
Lähetä



Lisää kommentti


(ei näy julkisesti)



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook