Opiskelu

Viimeksi päivitetty 17.3.2014 klo 15:03

Maailman nopein opinnäytetyö kulkee nyt jo yli 360 km/h nopeudella

Teksti ja kuvat: Hanna Poropudas

Oamkin autolaboratoriossa työskentelee innostunut ryhmä insinööriopiskelijoita. Kyseessä on Oamkin, opiskelijoiden ja harrastajien kunnianhimoinen yhteisprojekti, joka tähtää ilokaasuahdettujen moottoripyörien nopeusennätykseen.

Opiskelijat Hannu, Jari ja Matias (oikealla) säätävät moottoria testauspenkissä.

Maailman nopeimmat ajoneuvot on kymmenien vuosien ajan testattu Yhdysvalloissa, Bonnevillen suola-aavikolla, jossa on kisoille parhaat puitteet eli kivettynyttä suola-aavikkopintaa ja riittävästi pituutta. Oamkin ja moottoripyöräharrastajien ryhmän, Team Force Majoren (TFM), tähtäimessä on olla siellä ensimmäisenä suomalaistiiminä rikkomassa maagista 400 kilometrin tuntinopeutta kesällä 2012.  Sitä ennen kuitenkin tähdätään ilokaasuahdettujen moottoripyörien tämän hetkisen 368,2 kilometrin tuntinopeuden ennätyksen rikkomiseen Suomen olosuhteissa.

Projektin aloituspalaveri Oamkin ja Team Force Majoren yhteistyöstä pidettiin syksyllä 2010.

Projekti kestää niin kauan kuin pyörän rakentaminen ja kehittäminen vaatii. Moottoripyörää on ME-yritykseen mennessä rakennettu jo yli neljä vuotta.

Säätämiseen menee valtavasti aikaa, sillä lähes 400 kilometrin tuntinopeudessa kaikki osa-alueet pitää olla huippukunnossa.

Huikean vauhdin lisäksi moottoripyöräprojektissa tarvitaan ankaraa työtahtia. Alun perin projektiin määritellyt 400 työtuntia ovat jo aikaa sitten ylittyneet. Iltamyöhään pakertavat opiskelijat Hannu Palola, Matias Kajula ja Jari Aitta tuumaavatkin lähes yhteen ääneen, että projektissa on oltava täysillä mukana alusta asti.

Moottoripyöräprojekti on jokaiselle tiimin jäsenelle paljon enemmän kuin opiskeluprojekti, sillä merkittävä tuotekehitystyö voi antaa Jarille, Matiakselle ja Hannulle edellytykset unelmatyöpaikkaan.

–  Yksi TMF-tiimiläinen on valmistunut samasta opinahjosta, ja hän puuhailee tällä hetkellä tuotekehitysinsinöörinä Sisu Oy:n kuorma-autotehtaalla, kertoo ohjaava opettaja Arto Lehtonen

Savua, liekkejä ja osien sinkoilua

Hurjapäisen ja pelottoman kuskin, Teemu Tenhulan, psyyke on kestänyt jo muutaman moottorin särkymisen yli 300 kilometrin tuntivauhdissa. Miksi tavoitenopeuteen on niin hankala päästä, vaikka töitä tehdään kovaa tahtia?

– Materiaalit ja osat eivät kestä suurta rasitusta ja kuumuutta pitkään, sillä moottorin kierrokset ovat korkeat. Radalla mukaan tulevat lisäksi fyysiset muuttujat ja haasteet, kuten ilmanvastus, radan kitka ja moottoripyörän painopisteen sijainti. Säätämiseen menee valtavasti aikaa, sillä lähes 400 kilometrin tuntinopeudessa kaikki osa-alueet pitää olla huippukunnossa, miettivät insinööriopiskelijat toistensa sanoja täydentäen.

Toinen ohjaavista opettajista, Janne Ilomäki, osaa kertoa moottorin teknisistäkin yksityiskohdista niin, että sen naistoimittajakin ymmärtää:

– Moottori on 4-sylinterinen ja iskutilavuudeltaan reilusti suurempi kuin kuluttajamarkkinoille suunnatut ajokit. Suurempi moottori mahdollistaa suuremman ilma- ja polttoaineseoksen polttamisen tuottaen näin suuremman tehon. Lisäksi moottoriin suihkutetaan dityppioksidia eli ilokaasua, jonka avulla polttoainetta voidaan polttaa vieläkin enemmän. Näin alkuperäinen moottoriteho on saatu moninkertaistettua.

Opettajat paljastavat, että Oamkin autotekniikan puolella on joskus opiskellut naisiakin. Miten naiset pärjäävät autoalalla, kun he eivät ehkä ole poikien tapaan ihan pienestä asti räplänneet koneita?

– Meillä opiskelleet naiset ovat persoonallisia tapauksia ja pitävät kyllä puolensa miesten parissa. Huumoria täytyy olla. Itse asiassa naiset pärjäävät asiakaspalvelu-, markkinointi- ja työnjohtotehtävissä ehkä jopa paremmin kuin useat miehet. Joten heitä kyllä kaivattaisiin alalle. Käytännön kokemus naisilla on usein heikompi, mutta onneksi Oamkissa on paljon käytännönläheistä opetusta.



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook