Opiskelu

Viimeksi päivitetty 2.3.2012 klo 11:16

Mediatuottajan matkassa: Alan salat selville

Teksti ja kuva: Jussi Kotila

Mediatuottajan matkassa -juttusarjan avausosassa tutustuimme juuri opintonsa aloittaneeseen Elina Alaniskaan. Tällä kertaa perehdymme tarkemmin mediatuottajakoulutukseen, jota Elinan kanssa pui läpi neljännen vuoden tuottajaopiskelija Jaakko Härkönen.

Extra istutti Elina Alaniskan ja Jaakko Härkösen samaan pöytään keskustelemaan mediatuottamisen alasta.

Mediatuottajan matkassa

Osa 1: Kylästä kaupunkiin
Osa 2: Alan salat selville

– Alkusyksystä koulu tuntui vähän liiankin verkkaiselta ja kun vapaa-aikaa riitti, päätin oma-aloitteisesti lähteä mukaan avustajaksi vanhempien opiskelijoiden projekteihin. Nyt toisen jakson alettua tuntuukin, ettei sitä vapaa-aikaa enää ole. Tällä menolla taitaa tulla burnout jo parin vuoden sisällä, tuore tuottajaopiskelija Elina Alaniska nauraa.
– Itse menin alussa ihan työjärjestyksen mukaan ja jälkeenpäin kyllä jäi harmittamaan, ettei meille silloin tiedotettu tuosta avustamismahdollisuudesta, vastaa kokeneempi konkari, opintojensa loppupuolella oleva Jaakko Härkönen.

Samaan hengenvetoon Jaakko muistuttaa myös, että pitkät työpäivät kuuluvat tuottajan työnkuvaan.

– Kyllähän ne yliopistoissakin saattavat lukea yötä myöten tentteihin. Meillä taas se suurin työ tehdään kirjojen pänttäämisen sijaan käytännössä.

Asiat opitaan työelämässä

Elinan ja Jaakon ala vaikuttaa puheiden perusteella hyvin laajalta – täydellistä kuvausta on lähes mahdoton antaa. Monella koulutukseen hakevalla saattaakin olla täysin väärä kuva alasta. Tämä näkyy esimerkiksi tutkinnon keskeyttäjien määrässä.

– Alkuperäiset odotukseni koulutuksesta eivät vastanneet todellisuutta. Tosin huomasin pian, etteivät odotukseni voisikaan toteutua pelkästään koulun penkillä. Sanoisin, että tutkinto on viitekehys, ja asiat oppii kunnolla vasta työelämässä, Jaakko muotoilee.

Elina ja Jaakko kuitenkin muistuttavat, että mediatuottajia valmistuu mitä erilaisempiin tehtäviin, sillä kulttuuri- ja mediakenttä on hyvin laaja.

– Koulussa raavitaan laajasti media-alan pintaa. Esimerkiksi itse tulin kouluun tapahtumatuottajana, mutta nyt olen lähdössä pois av-tuottajana. Eikä minulla tosiaan ollut audiovisuaalisista hommista mitään aiempaa kokemusta, Jaakko kertoo.

Rahakirstun päällä istuvia päällepäsmäreitä

Jaakko neuvoo ottamaan koulutuksesta kaiken irti. Esimerkiksi koulun kaluston kanssa kannattaa värkätä vapaa-ajallakin, sillä opintojaksojen puitteissa kaikkea ei ehdi millään sisäistää. Jaakko suosittelee myös soveltamaan opintojaksojen tehtäviä mahdollisimman paljon työelämää vastaaviksi. Yksi neuvo nousee kuitenkin yli muiden: kontaktien luominen jo opiskeluaikana.

– Verkostoituminen on älyttömän tärkeää tulevaa työllistymistä silmällä pitäen. Itse olin huolissani työllistymisestä parin ensimmäisen vuoden ajan, mutta harjoittelun jälkeen huomasin murehtineeni turhaan. Hyville tekijöille kyllä hommia löytyy, muun muassa elokuvien, tv-sarjojen ja -mainoksien kuvausten parissa työskennellyt Jaakko rohkaisee.

Elina nyökyttelee hyväksyvästi Jaakon neuvoille ja jatkaa listaamalla luonteenpiirteitä, jotka hän näkee alalla tärkeiksi.

– Aktiivisuus, sosiaalisuus ja stressinsietokyky. Myös luovuus on plussaa, muttei mikään välttämättömyys.
– Ei tällä alalla kuitenkaan liian boheemi saa olla. Nyrkkisääntönä voisin sanoa, että pitää olla kiinnostunut alasta sekä kokea olevansa vähän sellainen päällepäsmäri, Jaakko jatkaa.

Entäpä sitten vastavalmistuneiden mediatuottajien palkkaus?

– Kahden ja puolen tonnin molemmin puolin riippuen paljon projektien luonteista. Onneksi rahoittajan löytyessä me mediatuottajat voimme määritellä palkkamme itse, Jaakko nauraa.
avain Avainsanat: mediatuottaja



Kommentit

15.11.2011 klo 08:26
jee
jee

Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook