Alumnit

Viimeksi päivitetty 6.2.2013 klo 15:29

Mielekästä arkea kohti

Teksti ja kuva: Eeva Pentikäinen

Heidi Keränen on juuri valmistunut toimintaterapeutti. Hänen työtään on auttaa ihmisiä elämään sellaista arkea, johon nämä itse ovat tyytyväisiä.

Heidi Keränen innostui toimintaterapiasta työskennellessään päiväkodissa. Nyt hän tekee töitä lasten toimintaterapiakeskuksessa.

Heidi Keränen pyörähtelee tottuneesti erilaisten kiipeilytelineiden täyttämässä huoneessa. Joka puolella on iloisen värisiä esineitä, jotka houkuttelevat liikkumaan ja leikkimään. Niin on tarkoituskin, sillä paikkana on lasten toimintaterapiakeskus. Myös Heidin kiinnostus alaan heräsi lasten keskellä.

– Työskentelin lukion jälkeen vuoden päiväkodissa, jossa eräällä lapsella oli toimintaterapeutti. Kun näin, millaista työ on, kiinnostuin alasta ja pääsin ensimmäisellä yrittämällä Oamkiin opiskelemaan, Heidi kertoo.

Kolme ja puoli vuotta kestävässä koulutuksessa opiskellaan hyvin teoriapainotteisesti, mutta työelämässä metodit ovat konkreettisia. Käden motoriikkaa voi harjoittaa pullaa leipomalla, ja asiakkaan tapa keittää kahvia kertoo toimintaterapeutille paljon.

Teoria herää ihanasti eloon työelämässä.
– Kahvinkeitossa on monta vaihetta, jotka on tehtävä oikeassa järjestyksessä. On myös mietittävä, monta kuppia haluaa keittää. Asiakkaan toimintaa voi siis analysoida pyytämällä häntä keittämään kahvia. Teoria herää ihanasti eloon työelämässä.

Toimintaterapeutti voi työskennellä kaikenikäisten kanssa niin mielenterveys- kuin kuntoutuspuolellakin sekä erilaisissa hyvinvointia edistävissä projekteissa. Harjoittelussa opiskelija saa kokemusta alan kaikista puolista, mikä oli Heidistä hieno juttu.

Eläimet voivat auttaa

Koulutusohjelman opetusmateriaali on useimmiten englanniksi, minkä ansiosta opiskelijat oppivat seuraamaan alansa uusimpia ulkomailla tehtäviä tutkimuksia. Tietoa tarvitaan, koska on kyse vastuullisesta ja itsenäisestä työstä. Heidistä on tärkeää voida perustella terapiamenetelmänsä tutkimustuloksin. Samalla on hyväksyttävä, ettei aivan kaikkea voi osata.

– Toimintaterapeutiksi haluavalla on oltava myös luovuutta, koska terapiat suunnitellaan itse. On oltava tuntosarvet koholla koko ajan, että keksii, millaiset harjoitukset voisivat auttaa ketäkin, Heidi sanoo.

Opinahjoaan Heidi kiittelee erityisesti siitä, että se on opettanut häntä käyttämään omaa persoonaansa hyödyksi terapiassa. Hän voi esimerkiksi käyttää kiinnostuksen kohteitaan, kuten valokuvausta ja käsitöitä terapiamenetelminä. Heidillä on suunnitelmissa myös eläinten ottaminen terapia-avuksi. Hänellä on itsellään kaksi koiraa.

– Eläimet voivat auttaa monella tapaa. Vilkas lapsi voi rauhoittua silittäessään eläintä. Se täyttää myös hoivaamistarvetta. Lisäksi tottelevaisen koiran hallitseminen voi tuoda lapselle itsevarmuutta, Heidi luettelee.

Uusien terapiamuotojen lisäksi tulevaisuudessa häämöttää entisiin kotimaisemiin paluu. Heidi kaipaa Kainuuseen ja onkin jo ottanut yhteyttä toimintaterapeuttiin, joka aikoinaan häntä alalle innosti.

– Myös mielenterveyspuoli kiinnosti ja kiinnostaa edelleen, mutta lasten kanssa työskentely taitaa viedä mukanaan, Heidi hymyilee.
Koulutuksien tarkemmat tiedot ja hakuohjeet löydät Oamkin www-sivujen Koulutus ja hakeminen -osiosta.
Lähetä



Lisää kommentti


(ei näy julkisesti)



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook