Opiskelu

Viimeksi päivitetty 17.9.2012 klo 09:06

Verkko-opiskelun porkkana joustavuudessa

Teksti: Saara Kärki Kuva: Jussi Tuokkola

Annukka Juntunen opiskelee tietohallintoa ja verkkopalveluita verkko-opintoina.

Annukka Juntusen ja Sirpa Lipsasen mukaan verkko-opiskelu mahdollistavaa joustavan opiskelun.

Annukka Juntunen ei ollut opiskellut verkko-opintoja aikaisemmin, ennen kuin aloitti opinnot tammikuussa 2012 tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Hänelle tuli positiivisena yllätyksenä opintojen joustavuus ja omat vaikutusmahdollisuudet opintojen aikatauluihin ja suunnitteluun.

– Luennot voi katsoa verkosta itselle sopivana ajankohtana. Se on todella hyvä seikka. Verkon ansiosta on mahdollista opiskella missä tahansa, missä on toimiva internet-yhteys, Annukka sanoo.

Annukan kanssa samoilla linjoilla on hänen opettajansa Sari Lipsanen. Opiskelu on paikasta riippumatonta, jota on mahdollista tehdä vaikka laiturin nokasta tai ulkomailta.

– Lisäksi verkko-opinnoissa pystyy henkilökohtaistamaan opinnot paremmin. Ne antavat enemmän pelivaraa opintoihin, jos tulee yllättäen kipeäksi tai saa hyvän työpätkän, Sari kertoo.

Kaikki kurssilla pidettävät luennot nauhoitetaan, joten ne voi katsoa itselleen sopivana ajankohtana, kuten viikonloppuna tai illalla, kun on saanut lapset nukkumaan.

Itseni tuntien pyrin kuitenkin katsomaan luennot aina suoraan tai mahdollisimman pian, jotta ne eivät jäisi roikkumaan.
– Itseni tuntien pyrin kuitenkin katsomaan luennot aina suoraan tai mahdollisimman pian, jotta ne eivät jäisi roikkumaan, Annukka kertoo.

Motivaattorina oma mielenkiinto

Sari tuli Oulun seudun ammattikorkeakouluun vuonna 2010. Hän oli jo edellisessä työpaikassaan pitänyt verkko-opintoja ja nyt hän toimii Oamkissa myös verkkotukena. Sari pitää verkon tarjoamista mahdollisuuksista ja kokee verkko-opiskelun joustavuutensa vuoksi erinomaiseksi. Muutamia haasteita opiskelumuotoon kuitenkin mahtuu.

– Tässä täytyy olla hyvä epävarmuuden sietokyky, sillä verkko voi kaatua tai voi tulla muita teknisiä vastoinkäymisiä. Silloin vaaditaan hyvää stressin sietokykyä, Sari toteaa.

Opiskelijalta verkko-opiskelu vaatii itsekuria sekä suunnitelmallista ajankäyttöä. Hetkinä, jolloin Annukka kohtaa ongelman on opettajan ja ryhmän fyysisen läsnäolon puuttuminen haastavaa, mutta niistäkin tilanteista selviää. Itsenäiset tehtävät sen sijaan eivät ole Annukasta haaste, vaan mahdollisuus oppia uusia asioita.

– Motivaatiota helpottaa se, että aihe on mielenkiintoinen. Tietoa itsenäisiin tehtääviin etsii pelkästään omasta mielenkiinnosta, jolloin se ei edes tunnu velvollisuudelta, Annukka nauraa.

Ryhmäytyminen sosiaalisessa mediassa

Annukka on hyvillään siitä, että opinnoissa voi suorittaa suoraan työtehtävään vaadittavan tutkinnon. Opiskelijoille laaditaankin henkilökohtaiset opintosuunnitelmat. Koulutusohjelma tarjoaa laaja-alaiset tiedot ICT-alasta ja sen soveltamisesta ihmisten ja organisaatioiden toimintaan. Opinnot tähtäävät tietohallinnon tietojärjestelmien ja prosessien vahvaan osaamiseen. Opintojen aikana opiskelija saa myös valmiuksia yritystoimintaan.

Ryhmälle on muodostunut erinomainen ryhmähenki vaikka he tapaavat vain joka kolmas perjantai kuuden tunnin ajan. Yhteyttä pidetään tapaamisten lisäksi omassa, suljetussa Facebook-ryhmässä, jossa käydään läpi tehtäviä ja muita ajankohtaisia aiheita.

– Olemme aina iloisia jälleennäkemisestä. Ehkä juuri sen vuoksi, että tapaamme niin harvoin, Annukka miettii.



Kommentit

7.11.2012 klo 13:21
Turha vaiva
ajaton

Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook