Opiskelu

Viimeksi päivitetty 1.3.2013 klo 15:05

Oulu Game Labista pontta pelinkehitykseen

Teksti: Marko Pinola Kuvat: Pekka Kallasaari

Läppä lentää, näppäimistö sauhuaa ja tietokone huutaa hoosiannaa, kun tietojenkäsittelyä kolmatta vuotta opiskelevat Antti Konsén sekä Jimi Korhonen näpyttelevät tottuneesti kasaan virtuaalimaailmoja Liiketalouden yksikön 3D-mallinnusluokassa.

Antti Konsén ja Jimi Korhonen osallistuivat Oamkin ensimmäiseen pelisuunnittelun Oulu Game Labiin.

Ensimmäisen kerran graafikoksi, ohjelmoijiksi, ääni- ja pelisuunnittelijoiksi ynnä muiksi pelialan osaajiksi kouluttava Oulu Game Lab (OGL) järjestettiin vuoden 2012 syksyllä. Tuolloin koulutukseen osallistui 33 opiskelijaa Oamkin Tekniikan, Liiketalouden ja Kulttuurialan yksiköistä sekä avoimesta ammattikorkeakoulusta ja ulkomaisista partnerikouluista.

– Kokemuksena Game Lab oli aivan mahtava. Vaikka meidän osallistuessamme koulutus oli vielä pilottivaiheessaan, ihmettelivät muiden muassa vuonna 2012 Ruotsissa Uumajassa pidetyn GameDev-tapahtuman pelialan ammattilaiset, kuinka valmiita tekijöitä Game Lab oli meistä koulinut, Antti Konsén muistelee.

Pelialan ammattilaisten kanssa verkostoitumisen ohella Jimi Korhonen ja Antti hyötyivät myös muuten 30 opintopistettä käsittävästä OGL:stä. Koulutukseen osallistumisen myötä kummankin harjoittelu tuli suoritetuksi.

– Jos kysytään, että saimmeko koulutuksesta vastinetta 30 opintopisteelle, niin vastaus on yksinkertainen – saimme ja paljon enemmänkin, Jimi tuumii.

Antin ja Jimin mukaan parasta OGL:ssä oli sen käytännönläheisyys. Pelien teorian, historian ja mekaniikan opettelemisen jälkeen juuri opitut taidot pistettiin heti koetukselle.

– Aamupäivästä tutkimme esimerkiksi teorian kautta, että miten pelit saadaan haluttaviksi, ja iltapäivällä testasimme heti oppimaamme paikallisten pelifirmojen meidän työstettäviksemme antamiin pelikonsepteihin. Tämä systeemi toimi todella hyvin, Antti kehuu.

Oulu Game Lab starttaa taas

Muita Oulu Game Labin vahvuuksia ovat eittämättä myös pelinkehityksen ohella kulkeva markkinoinnin opettelu sekä kansainvälisyys. Korhosen mukaan markkinointitaidot saatiin sille tasolle, ettei oman peli-idean esitteleminen tuottaisi vaikeuksia.

– Opettelimme esimerkiksi elevator pitchausta eli hissipuhetta. Taidon avulla pystymme esittelemään peli-ideamme mahdolliselle rahoittajalle muutamalla sanalla.
– Minun englannin puhetaitoni kehittyi myös valtavasti, sillä pitihän meidän ottaa ulkomaiset opiskelutoverimmekin mukaan läpän heittoon. Myös opetus oli kokonaan englanniksi, Antti kertoo.

Parannettavaakin löytyi. Jimin ja Antin mukaan OGL:n sopimusasioiden hoito hieman ontui pilottivaiheessaan, mutta he uskovat, että heidän ja muiden koulutukseen osallistuneiden antama palaute on tehnyt sopimusraameista eheämmät. Maaliskuussa starttaava seuraava OGL-koulutus on myös muilta osin edeltäjäänsä kehittyneempi kokonaisuus.

– Tuutorin ominaisuudessamme olemme päässeet mainostamaan Game Labia aika tavalla, joten hakijoita on ollut enemmän kuin viime vuonna, kaverukset iloitsevat.

Jimin ja Antin parhaat OGL:ään liittyvät muistot löytyvät heidän ja muiden koulutukseen osallistuneiden reissusta GameDev-pelitapahtumaan. Reissun muisteleminen saakin heidät nauramaan raikuvasti.

– Jätettäköön tällä kertaa tarkemmin kertomatta, mitä siellä rajan takana tapahtui, mutta sanotaan näin, että hauskaa oli, Jimi myhäilee salaperäisesti.



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook