Opiskelu

Viimeksi päivitetty 22.3.2013 klo 13:51

Yhteistyössä syntyi jäälläajon maailmanennätys

Teksti: Noora Oja Kuva: Nokian Renkaat

Oamk oli mukana tekemässä jäälläajon maailmanennätystä. Ennätysautoa säilytettiin autolaboratorion tiloissa ja Oamk toimi yhteistyössä asiantuntija-avustusroolissa.

Oamkin asiantuntijoita oli mukana, kun Nokian Renkaat rikkoi jäälläajon maailmanennätyksen.

– Nokian Renkaat otti yhteyttä, että voivatko tulla meidän tiloihin säilyttämään autoa ja saamaan apua tiedonkeruuseen, kertoo laboratorioteknikko Arto Lehtonen.

Oamkin autolaboratoriossa säilytetty auto on Audi RS6, jolla testiajaja Janne Laitinen rikkoi 9.3.2013 Guinnessin maailmanennätyksen nopeimmasta autosta jäällä. Janne ajoi huikeaa 335,713 kilometrin tuntinopeutta Perämerelle auratulla 12 kilometriä pitkällä testiradalla.

Ennätysajon hyväksymiselle on tiukat kriteerit ja ajo suoritettiinkin Guinnessin edustajan tarkan valvonnan alla. Nopeus pitää mitata kilometrin matkalta molempiin suuntiin ja ennätys on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Aikaa ennätyksen rikkomiseen on tunti, ja jää ei saa olla keinotekoista. Renkaiden pitää olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.

Myös aikaisempi maailmanennätys jäälläajosta on Jannen nimissä. Uuden ennätyksen tarkoituksena oli testata rakenteellista kestävyyttä ja korkean nopeuden ajettavuutta talvirenkaalla verrattuna edelliseen ennätysrenkaaseen.

Tuohan tämä myös opiskelijoille vakuuttavuutta siitä, että Oamkissa osataan.

Onnistunut projekti poikii yhteistyötä myös tulevaisuudessa

Ennätys ajettiin Nokian Renkaiden uusilla Hakkapeliitta 8 -talvirenkailla. Oamk pyydettiin mukaan yhteistyöhön, koska ammattikorkeakoulusta tiedettiin löytyvän tarvittavaa erityisosaamista. Arton osuus yhteistyökuviossa oli auton tiedonkeruun analysointi ja ajokäyttäytymisen seuraaminen.

– Kyllähän siinä löytyi parannettavia paikkoja ja asioita, mitä voi parantaa vielä tulevaisuudessa. Tämä oli molemmille osapuolille positiivinen yhteistyö, Nokian Renkaille paljon avitusta ja meille todella hyvä mainos. Tuohan tämä myös opiskelijoille vakuuttavuutta siitä, että Oamkissa osataan, Arto summaa.

Myös autotekniikan opiskelijat pääsivät tekemään mittauksia autoon, ja tulevaisuudessa on tarkoitus neuvotella muustakin yhteistyöstä. Se voi Arton mukaan olla esimerkiksi opinnäytetyö- tai tutkimusaiheita.




Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook