Opiskelu

Viimeksi päivitetty 21.5.2013 klo 09:33

Tuotekehitysprojekteissa kehitetään tietokonepelejä

Teksti ja kuva: Noora Oja

Ohjelmistokehityksen suuntautumisvaihtoehdon opintoihin kuuluu paljon erilaisia tuotekehitysprojekteja. Kolmatta vuotta alaa opiskeleva Veli-Matti Jaakola teki syksyllä 2012 vapaavalintaisissa opinnoissa projektina tasoseikkailupelin ja nyt hän suorittaa yrityslähtöisiä tuotekehitysprojektia pelialan yrityksessä.

Veli-Matti Jaakola suunnitteli osana projektiopintojaan 3D-tasoseikkailupelin The Gears of Eternal Sleep.

The Gears Of Eternal Sleep –pelissä päähenkilö joutuu unimaailmaan, jossa hän saa toteuttavakseen tehtäviä pelin muilta hahmoilta. Vihollisia vastaan taistellaan sarjakuvamaisilla pommeilla ja välillä pääsee ajamaan autoa. Pelidemo on Veli-Matti Jaakolan ja kahden muun Tekniikan yksikön ohjelmistokehityksen opiskelijan projektityö. Projektia tehtiin kolmen kuukauden ajan, kaksi täyttä työpäivää viikossa.

Projektiopintojen alussa Veli-Matin vuosikurssi jaettiin 2–5 hengen ryhmiin, joista jokaisen tehtävänä oli toteuttaa ohjelmistosovellus. Muita vaatimuksia ei sitten ollutkaan, ideointi oli täysin vapaata ja sovelluksesta sai tehdä käytännössä mitä vaan. Myös sovelluksen alustan sai valita itse. Veli-Matin ryhmä päätyi pelin tietokoneelle Unity 3D:llä.

– Ideoita oli ensin laidasta laitaan ja niistä sitten äänestettiin ja päädyttiin 3D-tasoseikkailupeliin. Pelissä on iso päämaailma, josta valitaan tasoja. Mukana on myös yksi autopelikenttä. Me ei rajoitettu mitään ideoita, vaan otettiin kaikki vastaan. Yksi ryhmästä halusi tehdä mukaan autopelin, ja siihen sitten sanottiin, että tee vain, jos rahkeita riittää, Veli-Matti kertoo pelin syntyprosessista.
Työnantajat ottavat kuitenkin mieluummin töihin tuttuja naamoja.

Yrityslähtöinen tuotekehitysprojekti pelialan yrityksessä

Veli-Matti kuvailee projektia isotöiseksi, mutta mukavaksi. Kolmen hengen työryhmässä kaikille riitti tekemistä, eikä työtehtäviä sen tarkemmin jaoteltu. Kaikki tekivät kaikkea. Pelin teossa käytettiin paljon netistä löytyviä resursseja, kuten tekstuureita, 3D-malleja ja musiikkia, mutta paljon ryhmäläiset tekivät myös itse. Projekti oli ryhmälle mieluinen, ja jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi peliin tehty lisää kenttiä. Nyt se päätettiin suosiolla jättää demoasteelle ja työnäytteeksi tulevia työnhakuja varten.

– Aika pienellä dokumentaatiomäärällä tähän lähdettiin. Suunnittelu jäi vähän vähäiseksi sen takia, että olimme niin innoissamme kokeilemassa kaikenlaista ja toteuttamassa isoa peliprojektia. Suunniteltiin sitten sitä mukaa, kun tehtiin. Siihen olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa, Veli-Matti pohtii.

Tällä hetkellä Veli-Matti suorittaa harjoitteluprojektia Fantastec Oy:lla –pelifirmassa, joka tekee opetuksellisia pelejä lapsille. Yrityslähtöinen tuotekehitysprojekti on kolmannen vuoden keväällä suoritettava kokonaisuus, jossa opiskelija tutustuu käytännön työssä projektin määrittelyyn, suunnitteluun ja toteuttamiseen. Kokonaisuus on jaettu kolmeen osaan, joista kukin vaatii opiskelijalta noin 200 tunnin työpanoksen. Projektit suoritetaan alan yrityksissä, jotka käyvät Tekniikan yksikössä esittäytymässä opiskelijoille. Tämän jälkeen opiskelijat lähettävät haluamaansa yritykseen työhakemuksen.

"Jokainen opiskeluvuosi on ollut edellistä kivempi"

Veli-Matti suorittaa kaikki kolme harjoitteluprojektia Fantastecilla. Salassapitosopimuksen sitomana hän ei voi kertoa minkälaista projektia firmassa työstää, mutta jokin lapsille suunnattu opettavainen peli se on. Projektin tekeminen oikeassa firmassa on opettanut Veli-Matille paljon, erityisesti tiimityöskentelystä ja huolellisesta etukäteissuunnittelusta.

– On siinä omat haasteensa tehdä pelejä lapsille. Varsinkin, kun en ole itse pelannut lapsena opettavaisia pelejä. Täällä on kuitenkin saanut hyvää palautetta ja ohjausta. Ja voihan tätä kautta vaikka työllistyä. Työnantajat ottavat kuitenkin mieluummin töihin tuttuja naamoja, kuin ihan uusia.

Tietotekniikan koulutusohjelmassa opiskelua Veli-Matti suosittelee kaikille alasta kiinnostuneille. Mikään koodarinero ei tarvitse etukäteen olla ja opiskelu muuttuu vuosi vuodelta mukavammaksi.

– Opettajat on mukavia ja tosi paljon olen oppinut kolmessa vuodessa. Ihan perusasioita vaan osasin itsekin aluksi. Nopeasti täällä oppii, jos on kiinnostunut ja on yhtään intoa oppia.

Katso pelin traileri

Faktaa tietotekniikan opiskelusta

  • Opiskelujen aikana Oamk hankkii opiskelijoille tuotekehitysprojektin, joka tehdään yritysten tai hankkeiden tarpeisiin.
  • Projektit johtavat lähes aina kesätyöpaikan saamiseen kolmantena opiskeluvuotena.
  • Tuotekehitysprojektit, harjoittelu ja opinnäytetyöt tarjoavat opiskelijoille hyvät työllistymismahdollisuudet.

Lue tietotekniikan opiskelijoiden kokemuksista

Lue muita opiskeluun liittyviä artikkeleita




Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook