Opiskelu

Viimeksi päivitetty 17.1.2014 klo 15:46

Opettajan on uskallettava pistää itsensä likoon

Teksti ja kuvat: Anne Aho

Insinööriksi Oamkista 2002 valmistunut Kaisa Orajärvi työskentelee laboratorioinsinöörinä, jonka työnkuvaan kuuluu myös opettamista. Kaisan mielestä hyvä opettaja uskaltaa pistää itsensä likoon eikä nosta itseään jalustalle.

Laboratorioinsinööri Kaisa Orajärven mukaan yksi parhaimpia hetkiä opettajana olemisessa on se, kun näkee opiskelijoiden oivalluksia.

Kaisa Orajärvi työskentelee laboratorioinsinöörinä Oamkin Tekniikan yksikössä. Hänen tehtäviinsä kuuluvat muun muassa hyvinvointiteknologian laboratorion ja pikamallinnuspalvelun laitteistoista ja hankinnoista huolehtimisen lisäksi opettaminen.

– Opettajan työssä esimerkiksi opintojaksojen suunnittelu ihan tyhjästä on vaikeaa. Halusin tukea opetustyöhön, minkä takia hain Ammatilliseen opettajakorkeakouluun, myös opettajatuutorina toimiva Kaisa kertoo.

60 opintopisteen laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Kaisa aloitti keväällä 2012, ja ne ovat jo loppusuoralla. Kaisa on suorittanut opintoja henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPE) mukaan, mikä mahdollistaa joustavamman opiskelun.

– Se oli minulle oikea ratkaisu. Työn ja opiskelun yhdistäminen on kiireistä ja sellaista ajan kanssa tanssimista. Haluan kuitenkin viedä aloittamani opinnot loppuun.

Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opiskelussa Kaisa on tykännyt erityisesti opiskeluryhmässä jaetuista kokemuksista ja hyvistä opettajista.

– Kun olen oivaltanut itse uusia asioita opiskellessa, on niistä saanut ideoita omaan opetus- ja ohjaustyöhön. Ryhmämme on moniammatillinen, jolloin se antaa niin erilaisia näkökulmia kuin kokemuksia, joista oppia, Kaisa kehuu.

Oppia kokemuksen kautta

Hyvä opettaja osaa Kaisan mielestä opettaa käytännön kokeilun ja aiemman kokemuksen kautta eikä nosta itseään jalustalle.

– Opettajan on tärkeää osata luoda erilaisia linkkejä teorian ja käytännön välille. Vahvuuteni opettajana on se, etten halua nostaa itseäni jalustalle, vaan mieluummin sulaudun opiskelijoiden pariin. Kun pistän itseni likoon, antavat opiskelijatkin enemmän itsestään. Opiskelijoiden ja opettajien välinen kunnioitus syntyy reiluudesta ja tasapuolisuudesta.
Opettajan on tärkeää osata luoda erilaisia linkkejä teorian ja käytännön välille.

Opiskelijoiden ohjaaminen on opetustyön lisäksi lähellä Kaisan sydäntä. Opettajatuutorina ja opiskelijajärjestön kuraattorina toimiminen onkin hänelle mieleistä.

– Tykkään ammattikorkeakoulussa siitä, että opiskelijoista huolehditaan. Ohjaus on alusti asti mukana opiskelijoiden arjessa. Työssä hienoa onkin se, kun saa rakennettua luottamuksen opiskelijoihin. Silloin tietää tehneensä jotain oikein, Kaisa hymyilee.

Opettajaksi amk-tutkinnolla

  • Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (www.oamk.fi/amok) voi opiskella 60 opintopisteen opettajan pegagogiset opinnot.
  • Opinnot suoritetaan joustavasti 1–3 vuoden aikana, ja niiden suorittaminen onnistuu työn ohessa.
  • Opetusta järjestetään Oulussa, Rovaniemellä, Kajaanissa sekä Kemi–Tornion alueella.
  • Hakijalla on oltava soveltuva korkeakoulututkinto, kuten amk-tutkinto sekä vähintään kolmen vuoden työkokemus opetustehtävää vastaavalta alalta.
  • Koulutuksen jälkeen voi toimia opettajana ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa, aikuiskoulutuskeskuksissa, lukioissa sekä peruskoulun aineenopettajana.



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook