Opiskelu

Viimeksi päivitetty 5.3.2014 klo 10:51

Mahtavat eväät työelämään projektiopinnoista

Teksti: Miia Kärnä Kuvat: Pekka Kallasaari

Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille on tarjolla monipuolisia projektiopintoja.

Neppis Racing -pelin kehitystiimiin kuuluvat (vasemmalta alkaen) tuottaja Asmo Saloranta, graafikko Anniina Itäpalo, 3D-mallintaja Jami Järviö, ohjelmoija Niko Alakasteri, projektipäällikkö Veli-Pekka Kurtelius ja 3D-mallintaja Antti Heikkinen.

Syksyllä 2014 aloittavat tieto- ja viestintätekniikan koulutuksen opiskelijat pääsevät opiskelemaan aivan uuden opintosuunnitelman mukaisesti.

– Ensin opiskellaan kahdeksan viikkoa teoriaa, ja sitten opittua sovelletaan käytäntöön kahdeksan viikon mittaisella yhteistoteutusjaksolla, koulutuksesta vastaava lehtori Riitta Rontu kuvailee tyytyväisenä.

Tyytyväiseksi lehtorin saa se, että opinnot etenevät nyt opiskelijoiden toiveiden mukaisesti.

– Olemme huomanneet, että projektityöt innostavat hyvin mukaan, joten nyt tätä jaksotusta on luvassa kaksi ja puoli vuotta. Kolmantena vuonna opiskelijat pääsevät yrityksiin tekemään niiden tilaamia projektitöitä 2–4 hengen ryhmissä. Ohjausta saa sekä tilaajalta että meiltä, eli opiskelijoita ei jätetä yksin.

Tiimi ja taidot Game Labista

Pelialasta kiinnostuneet opiskelijat voivat hakea puoleksi vuodeksi Oulu Game Labiin valinnaisten opintojen pariin. Tietotekniikan insinööriksi valmistuneella Asmo Salorannalla tosin tutkintoon oikeuttavat opintopisteet olivat jo kasassa, kun hän aloitti koulutuksen tuottajan roolissa.

Tiina Ratia ja rytmintunnistusalgoritmi, joka auttoi suomalais–belgialaista ryhmää Dancing Buddy -mobiilisovelluksen kehittämisessä.

– Opin paljon pelialasta ja pelikehityksestä, mutta ennen kaikkea pääsin kehittämään ihmisten ja asioiden johtamistaitoja sekä tiimityöskentely- ja esiintymistaitojani.

Oulu Game Labissa on ollut niin liiketalouden, tietotekniikan kuin viestinnänkin opiskelijoita sekä jo työelämässä olevia ammattilaisia. Kaikkia yhdistää halu oppia peleistä ja pelialasta. Koulutukseen osallistuu myös kansainvälisiä opiskelijoita, joten kaikki opetus on englanniksi.

– Kova suomalainen aksentti minulla on edelleen, mutta rallipeliä me olemmekin tekemässä, Asmo nauraa.

Amiga 500 -tietokoneella jo 80-luvulla pelaamisen aloittanut Asmo kokosi Oulu Game Labin opiskelijoista seitsemänhenkisen pelinkehitystiimin, joka selviytyi Neppis Racing -leikkiralliautopelillään jokamiesluokan startup-kisassa finaaliin saakka. Kilpailu on vielä käynnissä, mutta pelialan ammattilaisten tulevaisuus näyttää valoisalta.

– Microsoft lähtee rahoittamaan peliämme, joka julkaistaan kesäkuussa Oulu Midnight Pitch Fest -tapahtumassa. Osallistumme myös Microsoft Appcampus -ohjelmaan.

Rohkeutta kansainvälisestä yhteistyöstä

Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat valitsevat opintojensa alussa suuntautumisvaihtoehdoksi joko ohjelmistokehityksen tai laite- ja tuotesuunnittelun opinnot, joista jälkimmäisissä yhtenä tärkeänä teemana on terveysteknologia. Kolmannen vuoden opiskelija Tiina Ratia suosittelee kansainväliseen projektiin osallistumista kaikille.

– Mielestäni kansainvälisessä projektissa työskentely voisi olla jopa pakollinen osa opintoja, sillä useat meistä työskentelevät tulevaisuudessa globaaleissa yrityksissä.

Tiina osallistui itse keväällä 2013 antwerpeniläisen University College Artesisin kanssa yhteiselle projektiopintokurssille, jossa suomalaiset ideoivat omaan koulutusalaansa liittyvän mobiilisovelluksen, ja belgialaiset toteuttivat tuoteidean.

– Ideoimme Jaakko Korvan ja Tommi Kähkösen kanssa Dancing Buddy -mobiilisovelluksen, joka tunnistaisi musiikista rytmin ja auttaisi siten kuulorajoitteisia ihmisiä jammailemaan musiikin tahtiin. Autoimme belgialaisia rytmintunnistusalgoritmin löytämisessä ja seurasimme sitten projektin etenemistä Skypen avulla.

Kansainvälinen yhteistyö huipentui projektin esittelyyn Belgiassa.

– Omalta osaltani suurin syy projektiin osallistumiseen taisi olla juuri tuo matka, mutta yhteistyön aikana ymmärsin, miten tärkeää kokemusta kansainvälisestä projektista voikaan saada. Rohkeus käyttää englantia kasvoi, ja vuorovaikutustaidot kehittyivät kovasti.



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook