Viimeksi päivitetty 14.3.2011 klo 14:32

Vauva ja ylempi amk-tutkinto samaan aikaan

Teksti: Liisa Louhisalmi Kuva: Pekka Kallasaari

Tanja Pussila valmistui keväällä 2010 terveyden edistämisen koulutusohjelmasta ja sai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Samaan aikaan opiskelun kanssa hänen elämässään tapahtui muutakin: hän synnytti nuorimman lapsensa.

Tanja Pussila suoritti omia opintojaan ja sai jälkikasvua. Yhtälö kuulostaa haastavalta, mutta ei ole Tanjan mielestä mahdoton.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen työn ja perheen keskeltä voi kuulostaa haastavalta, mutta mahdotonta se ei ole. Tanja Pussila teki sen ja kokee, ettei elämä käynyt liian rankaksi.

– Perheen keskelläkin pystyy opiskelemaan hyvin. Haluankin kannustaa myös muita perheen keskeltä opiskelemaan. Kaikki onnistuu, kunhan itseltä löytyy motivaatiota ja halua kehittää itseään, Tanja kertoo.

Tukea koululta

Tanjan kohdalla ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen viivästyi vain vuodella, vaikka hän synnytti nuorimmaisen lapsensa opintojen lomassa.

– Suoritin opintoni kolmessa vuodessa, kun useat opiskelutoverini valmistuivat kahdessa vuodessa. Perheen ja työn keskellä ei voi laittaa itseään liian tiukalle, Tanja pohtii.
Suoritin opintoni kolmessa vuodessa, kun useat opiskelutoverini valmistuivat kahdessa vuodessa. Perheen ja työn keskellä ei voi laittaa itseään liian tiukalle.

Tanja kehuu opiskelun aikana saamaansa tukea.

– Kehuja voi antaa erityisen hyvästä ohjauksesta opinnäytetyön suhteen. Missään vaiheessa en kokenut jääväni työni kanssa yksin, vaikka opintoni hieman pitkittyikin.

Monimuoto-opiskelua

Terveyden edistämistä opiskellut Tanja teki opinnäytetyönsä Raahen sairaalaan, jossa hän toimi sillä hetkellä elvytyskouluttajana. Opinnäyteyössä hän uudisti elvytyskoulutusta ja samalla tutki hoitajien jo olemassa olevia elvytystietoja ja -taitoja.

– Tein toimintatutkimuksen, joka mahdollisti sekä tutkimuksellisen puolen että kehittämisprojektin samassa paketissa. Työ oli haastava, koska toimintatutkimus oli minulle tutkimusmuotona aivan uusi. Koin kuitenkin mielekkäänä tehdä työtä, josta oli konkreettista hyötyä, Tanja pohtii.

Tanja kehuu myös monimuoto-opiskelun joustavuutta. Se mahdollisti hänen mukaansa opinnot myös työn ohella. Lähiopetuspäivät hän koki tärkeäksi ryhmältä saadun tuen vuoksi.

– Silloin näki ryhmän muita opiskelijoita. Saimme teoriatiedon opiskeltavista aiheista, jonka jälkeen lähdimme työstämään teorioita verkon ääreen verkkoalustallemme, missä tuli vietettyä eräskin tovi keskustelujen ja tehtävien parissa.

Tähtäimessä opettajuus

Tanja lähti jatko-opiskelemaan, vaikka hänellä on toimi sairaanhoitajana Raahen sairaalassa. Syytkin ovat selvät: ammattitaidon syventämisen lisäksi tähtäimessä on uralla eteneminen.

– Tähtään siihen, että saisin terveydenhuoltoalan opettajan pätevyyden, Tanja kertoo.

Tanjan opinnot eivät siis loppuneet vielä ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Sen lisäksi, että hän työskentelee tällä hetkellä kouluttajana lähihoitajakoulutuksen parissa, hän myös opiskelee.

– Luen tällä hetkellä aikuiskasvatustiedettä avoimessa yliopistossa. Vuoden vaihteessa olisi tarkoitus pyrkiä opiskelemaan Oamkiin ammatillisia opettajaopintoja, sinnikäs nainen selvittää.
Koulutuksien tarkemmat tiedot ja hakuohjeet löydät Oamkin www-sivujen Koulutus ja hakeminen -osiosta.
Lähetä



Kommentit

19.11.2011 klo 22:17
Kehittämistyön aihe muuten hyvä, mutta olisiko kuitenkin terveyden edistämisen aihepiiristä tarkoitus löytää aihe. Vai onko merkitystä aiheen valinnalla ja koulutuslionjalla? Olisko kliininen hoitotyön asiantuntijan aihe tuo elvytyskoulutuksen parantaminen ja kehittäminen?

Lisää kommentti


(ei näy julkisesti)



Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook