Viimeksi päivitetty 28.3.2011 klo 11:31

Mitä yhteistä on hammaslääkäripelolla ja palvelujen laadulla?

Teksti ja kuva: Annu Hattunen

Tradenomin ylempään amk-tutkintoon tähtäävä Laura Tantarimäki tarkastelee opinnäytetyössään uudenlaista palveluajattelua hammaslääkäripelon voittamisessa.

Kun 3- ja 4-vuotiaat lapset ovat hoidossa, Laura Tantarimäki keskittyy opinnäytetyönsä ja muiden tehtävien tekemiseen ison keittiön pöydän äärellä.

Suomalaisesta palvelusta riittää paljon puhetta – ja pian myös soveltavaa tutkimusta. Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes on kiinnostunut ammattikorkeakoulujen roolista palvelujen laadun kehittämisessä Suomessa, ja tänä keväänä Oamkissa laitetaan aluille neljä opinnäytetyötä Tekesin hankkeeseen.

Kilpailuetua palvelumuotoilun keinoin -hankkeessa neljä eri ammattikorkeakoulua auttaa alueensa pk-yrityksiä parantamaan asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan osaamistaan. Hankkeessa on uutta muotoilun ja inhimillisyyden tuominen palveluliiketoimintaan. Käytännössä palvelumuotoilu tarkoittaa muotoilun keinojen hyödyntämistä palvelujen tuotekehityksessä.

– Suomesta sanotaan, että olemme enemmän itsepalveluyhteiskunta kuin palveluyhteiskunta. Meillä hoidetaan asiakkaita teknisesti hyvin, mutta ei välttämättä inhimillisesti, havainnollistaa yliopettaja Taina Vuorela Liiketalouden yksiköstä.
Suomesta sanotaan, että olemme enemmän itsepalveluyhteiskunta kuin palveluyhteiskunta. Meillä hoidetaan asiakkaita teknisesti hyvin, mutta ei välttämättä inhimillisesti.

Toimeksianto tuli kuin tilauksesta

Tekesiä kiinnostaa ammattikorkeakoulujen ja paikallisten yritysten kiinteä yhteistyö, koska palveluliiketoiminnassa on Tainan mukaan paljon kasvupotentiaalia.

Hankkeessa tehdään muun muassa kartoitus eri alueiden palveluosaamisesta ja pyritään jakamaan osaamista. Yritysten asiakaslähtöistä palvelukulttuuria yritetään vahvistaa yhteiskehittelyn keinoin, mikä tarkoittaa asiakkaan kanssa yhdessä kehittämistä.

Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutusohjelmassa opiskeleva Laura Tantarimäki suunnittelee parhaillaan opinnäytetyötään käynnissä olevaan hankkeeseen.

– Aluksi en tiennyt yhtään, mitä palvelumuotoilu on, mutta toimeksiannon myötä pääsin siitä perille. Oikeastaan kävi aika hyvin, että opettajamme Päivi Aro oli juuri sopinut tapaamisen toimeksiantajani kanssa, kun menin hänen luokseen keskustelemaan omasta opinnäytetyöstäni.

Laura on innostunut oululaiselle hammaslääkäriasemalle tekemästään kehittämistehtävästä, jossa hän tarkastelee hammaslääkäripelkoa.

– Aihe tuntui heti omalle, hän naurahtaa.

Hän aikoo muun muassa selvittää haastattelututkimuksena, mikä aiheuttaa hammaslääkäripelkoa ja millä keinoin sitä voitaisiin vähentää.

Tavoitteena uusi palvelutuote

Aiemmin tradenomin tutkinnon Oamkissa tehnyt Laura pitää erityisesti siitä, että hän tietää tarkkaan, mihin tarpeeseen työn alla oleva opinnäytetyö tulee. Esimerkiksi omalle työpaikalle tehtävään kehittämistehtävään verrattuna ulkopuolinen toimeksianto on helpommin hallittavissa.

– Tarkoituksena olisi saada kehitettyä tälle yritykselle ihan uusi palvelutuote, Laura sanoo.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon myötä hän palaa takaisin työelämään ja aikoo etsi uuden työpaikan, joka vastaa koulutusta.

Alun käynnistymisvaikeuksista toivuttuaan kahden lapsen äiti on löytänyt roolinsa aikuisopiskelijana. Hän kertoo nauttivansa soveltavista tehtävistä, esseistä ja kotitenteistä, joita opintoihin kuuluu.




Viimeisimmät artikkelit

Hae artikkeleista

  • | Osio

Oamk muualla

Facebook Facebook Facebook