Kehitysprojektit

Projektit ovat merkittävä osa toimintaamme. Niiden avulla hankimme jatkuvasti uutta tietoa ja kehitämme osaamistamme ja uusia teknologioita. Hankitun tietotaidon avulla kehitämme opetustoimintaa. Opiskelijat osallistuvat projekteihin eri opintojaksoilla ja tekemällä esimerkiksi opinnäytetöitä. Projektit palvelevat myös alueen elinkeinoelämää ja lähes kaikki projektimme toteutetaan yhteistyössä yritysten kanssa. 

 

NRC – National Rally Car

NRC-kehitysprojektin tavoitteena on luoda uudentyyppinen kilpa-auto Suomen kansalliseen sarjaan. Kehitystyö perustuu vahvalle yhteistyölle oppilaitosten, yritysten ja yhteisöjen välillä. Opiskelijoillemme tarjoamme motivoivan ja haasteellisen ympäristön kehittää osaamistaan ja uusia tegnologioita.

Lue lisää NRC-kehitysprojektista oamk.fi/nrc

Varautuminen ajoneuvojen muuttuviin energiajärjestelmiin

Autoalan kehitys on nopeaa ja muuttaa koulutuksen lisäksi teollisuuden toimintaa ja henkilöstöltä vaadittavaa osaamista. Ansvar-hankkeessa kehitettiin sähkö- ja hybridiajoneuvojen sähkötyöturvallisuuskoulutusta ja oppimisympäristöä.

Hilux-sähkötyökone

Opiskelijamme kokosivat Toyota Hilux -työkoneen polttomoottorin tilalle uuden sähkökäyttöisen voimansiirron. Maksimiväännön jo nollanopeuksilta tuottava sähkömoottori sopii hyvin muun muassa kevyen liikenteen väylien huoltamiseen. Toteutimme projektin yhteistyössä Oulun teknisen liikelaitoksen ja Randax Oy:n kanssa.

Lue lisää Hilux-projektista oamk.fi/hilux

Ekokortteli

Kymmenen omakotitalon kortteli, jonka sähkö- ja lämpöenergia tuotetaan omalla puukaasuvoimalaitoksella; voimalaitoksen moottorinohjausjärjestelmän tuotekehitysvaiheen optimointi. RIL-Palkinto vuonna 2010. volter.fi

E85-bioetanolin käyttö polttoaineena autourheilukilpailuissa – ympäristöystävällisen autourheilun kehittäminen

Projektissa selvitettiin ja toteutettiin tarvittavat muutokset Formula Ford -rata-auton muuttamiseksi E85-biopolttoainekäyttöiseksi. Lisäksi tutkittiin etanolipohjaisen E85-biopolttoaineen palamiskäyttäytymistä ja sen vaikutuksia ottomoottorin ominaisarvoihin suhteessa 98E-bensiiniin. Tarvittavat muutokset selvitettiin moottorilaboratoriokokein Oamkin moottorilaboratoriossa. Testien tuloksia sovellettiin sekä Formula Ford Zetec RQD- että Formula Ford Duratec -moottoreihin. Kaikilla moottoreilla suoritettiin vertailu 98E- ja E85-polttoaineiden välillä. Käytännön kokeet suoritettiin Kemoran, Alastaron ja Ahveniston moottoriradoilla.

Oamk-TFM-nopeusennätysprojekti

Opiskelijamme kehittivät yhdessä TeamForceMajorin (TFM) moottoripyörän, jonka tavoitteena oli olla maailman nopein ahtamattomien moottoripyörien luokassa. TFM Taxi -moottoripyörällä saavutettu maailmanennätysnopeus 0–1609 metrin matkalla on edelleen voimassa. Osallistuimme myös ensimmäisinä suomalaisina Bonnevillen suola-aavikolla järjestettyyn nopeusennätystapahtumaan.

Lue lisää TFM-projektista oamk.fi/tfm

 

El Kamina -projekti

El Kamina – puukaasukäyttöisen ajoneuvon moottorinohjausjärjestelmän optimointi

Perinteisen puukaasukäyttöisen ajoneuvon mekaaninen seoksensäätö ja moottorinohjaus korvattiin suunnittelemalla ja toteuttamalla nykyaikainen ja käyttäjäystävällisempi ratkaisu. Kehitystyö toteutettiin vapaasti ohjelmoitavalla moottorinohjainlaitteella sekä kahdella elektronisesti ohjatulla toimilaitteella. Laitteistolla säädetään puukaasun ja palamisilman seosta optimaaliseksi eri käyttötilanteisiin sopiviksi.