Huumorillakin voi rakentaa bisnestä

26.2.2016 :: Teksti: Anne Aho  Kuva: Katri Korhonen

Markkinoijille ei enää riitä tyytyväinen asiakas, vaan nyt tavoitteena on myös iloinen asiakas. HURMOS-hankkeessa etsitään keinoja huumorin ja liiketoiminnan yhdistämiseen.

DSCN5234_verkkoiso.jpg
Stockholm School of Economicsin professori Magnus Söderlundin mukaan markkinoijat haluavat erityisesti iloisia asiakkaita.

Markkinoinnissa vedotaan asiakkaiden tunteisiin eivätkä mainosten hymyilevät ihmiset eivät ole sattumaa. Tutkimusten mukaan tunnetilat voivat tarttua jopa kuvista.

– Markkinoinnissa halutaan herättää tunteita, joiden on tarkoitus johtaa muihin reaktioihin. Ilo on tällä hetkellä se tunne, johon markkinoijat tähtäävät. Tyytyväisyys ei ole enää tärkeintä, Stockholm School of Economicsin professori Magnus Söderlund huomauttaa.

Iloa tuovien mainosten toivotaan herättävän katsojissa positiivisia tunteita myös markkinoijaa kohtaan.

– Yhdessä tutkimuksessa testattiin mainoksia hymyilevällä ja vakavalla ilmeellä. Hymyllä varustetut mainokset saivat aina paremmat arviot.

Magnuksen mukaan iloa tuottava markkinointi saa parhaimmillaan aikaan asiakkaan, joka on lojaali ja haluaa kertoa tuotteesta muillekin.

Johtajatkin saavat vitsailla

Magnus Söderlund valaisi hymyjen merkitystä markkinoinnissa Ookko tosissas – huumorillako bisnestä?! -seminaarissa, joka oli osa Oamkin ja Oulun yliopiston yhteistä HURMOS-hanketta. Yhtenä puhujana oli myös Human Factors AS:n konsultoinnista vastaava toimitusjohtaja, psykologi Piotr Pluta. Hän käsitteli huumorin merkitystä organisaatiossa.

– Jaettu huumori lisää ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Huumorin on tärkeää olla spontaania eikä sitä pidä analysoida liikaa, Piotr kertoo.

Organisaatiossa myös johto voi käyttää huumoria työkalunaan.

– Kun johtajat käyttävät huumoria oikein, he voivat madaltaa hierarkiaa ja tuoda ihmisiä yhteen, jopa sytyttää innostusta. Huonoa huumorinkäyttöä on puolestaan esimerkiksi työntekijöiden väheksyminen sen avulla.

Huumori kumpuaa arvoista ja arjesta

HURMOS-hankkeessa mukana olevan Ponsse Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén luottaa huumorin voimaan niin liiketoiminnassa kuin työpaikan yhteishengen rakentamisessa.

– Huumori onnistuu silloin, kun se heijastaa yrityksen arvoja ja luo sekä avoimuutta että hyvää ilmapiiriä. Avoimuus huumorille yrityksessämme on täysi kymmenen. Ilo ja nauraminen ovat arjessa tärkeitä asioita.

Liiketoiminnassakin huumorilla on Ponssessa roolinsa. Ponsse on tehnyt esimerkiksi huumoripitoisen markkinointivideon, joka herätti laajalta huomiota.

– Asiakastilanteissa menemme aina tilanteen mukaan, ja huumori tulee, jos on tullakseen, Juha toteaa.

Tagit: