Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opiskelijan ohjeet


»

Oppimisympäristöt

Oamkin opiskelijat saavat opintojensa aikana useita erilaisia järjestelmiä ja palveluita käyttöönsä. Opinnoissasi sinulla on käytettävissä seuraavia palveluita:

Peppi 
Peppi on suojattu opiskelija- ja opintotietojärjestelmä, johon kirjaudut Oamkin tunnuksilla. Pepistä näet ajantasaiset tietosi opinnoistasi ja opintosuorituksistasi sekä voit tulostaa opintosuoritusotteen. Pepistä löydät Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoille suunnattuja muita palveluita, Ossi -työkalun, harjoitteluun ilmoittautumisen, harjoittelusopimuksen ja todistushakemuksen. Pepin HOPS työkalulla voit ilmoittautua osaan valinnaisia opintoja. Muistathan pitää yhteystietosi ajan tasalla Pepissä.

Moodle 
Moodle on Oamkin tarjoama verkko-oppimisympäristö, jota käytetään useissa opintoryhmissä opetuksen ja ohjauksen tukena. Moodle on suojattu ympäristö, johon kirjaudut Oamkin tunnuksilla. Moodlen kurssialueelle tarvitaan yleensä kurssiavaimen, jonka saat opettajalta, jos opinnoissa käytetään Moodlea.

Office 365
Microsoft Office 365 sisältää opiskelijan sähköpostin, johon kirjaudut liittämällä käyttäjätunnuksesi loppuun @students.oamk.fi päätteen. Oamkin sähköpostiin ohjautuu kaikki opintojesi aikaiset viestit, kuten Oamkin opiskelijoille suunnatut yhteiset tiedotteet, ilmoitukset salasanan vanhentumista sekä Moodlesta/Pepistä lähetetyt viestit. On tärkeää, että seuraat aktiivisesti sähköpostiasi. Voit tehdä myös students - sähköpostiviestien edelleen ohjauksen omaan, henkilökohtaiseen sähköpostiisi. Office 365 sisältää One Drive pilvitallennustilan, jossa voit tallentaa ja jakaa tiedostoja opintojesi ajan.

Office 365 palvelusta löydät Teams verkkotyötilan, joka mahdollistaa keskustelut, verkkokokoukset ja tiedostojen jakamisen/yhteistuottamisen Teamsin käyttäjien kanssa. Teams tulee korvaamaan Officen Skype for Business palvelun. Lisätietoa Teamsin käytöstä löydät Oamkin IT-palveluiden verkkosivuilta

Zoom
Zoom on verkkokokousväline, jota käytetään etäopetukseen- ja ohjaukseen, verkkokokouksiin ja webinaareihin. Voit osallistua Zoom-kokoukseen suoraan selaimessasi, tai voit asentaa koneellesi Zoom-sovelluksen. Zoom toimii Windows-, Mac- ja Linux-koneilla sekä mobiililaitteilla (iOS ja Android). Tutustu Oamkin Zoom ohjeisiin IT- palveluiden verkkosivuilta ja eMateriaalisivuston Zoom ohjeisiin.  

Adobe Connect (AC) on videoneuvotteluohjelma, joka mahdollistaa verkko-opiskelun ja ohjauksen. Saat opettajalta webbilinkin ja ajankohdan AC-yhteydestä. Videoneuvottelua varten tarvitset verkkoon yhdistetyn tietokoneen, jossa on äänentoisto. AC-yhteys toimii tavallisella Internet-selaimella esim. Firefox tai Internet Explorer. Selain voi tarvita Adobe Connectin Add in -selainlaajennuksen. Hyväksyttyäsi laajennuksen, jatka eteenpäin. Tutustu ohjeisiin Opiskelijan AC-pikaohje ja eMateriaalisivuston AC:n ohjeet.  

Google Apps for Education Googlen Apps for Education palvelut voit ottaa käyttöösi opintojesi ajaksi Oamkin tunnuksilla. Silloin Googleen kirjaudutaan HAKA -kirjautumisen kautta. Palvelu sisältää mm. Googlen Drive –pilvitallennustilan ja Blogger-blogit. Muista ottaa talteen omat materiaalista Googlesta ennen valmistumistasi, jos otat palvelun käyttöön Oamkin tunnuksilla.

Muistettavaa
Valmistuttuasi Oamkin käyttäjätunnukset poistuvat käytöstäsi. Muista ottaa hyvissä ajoin henkilökohtaiset tehtävät ja dokumentit kaikista eri ympäristöistä, kuten Microsoft Office 365 -pilvipalvelusta, Googlesta ja Moodlesta talteen!

Unohtuiko salasana?

Jos olet unohtunut käyttäjätunnuksesi salasanan, löydät ohjeet sen vaihtamiseksi täältä.

It-ohjeista löydät vastauksia myös muihin oppimisympäristöön liittyviin kysymyksiin ja tarvittaessa voit myös lähettää IT-tukipyynnön.