Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


1P00CH24 Osallisuutta edistävä opettaja (3 op)
Esitietovaatimukset -
Osaamistavoitteet Ymmärrät osallisuuden ilmiötä ja kuvaat, miten opintojen tai oppimisen henkilökohtaistamisella voidaan vahvistaa opiskelijan roolia ja kuulluksi tulemista hänen oppimispolkunsa suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö 1 Osallisuus on ilmiö, jota voi tarkastella toisiaan täydentävien sisältöjen kautta: päätösvaltana, mahdollisuuden tajuna ja vapautena. Osaaminen ilmenee ymmärryksenä siitä, miten tunne osallisuudesta voi luoda uusia merkityksiä oppimiselle.
2 Opiskelijan kohtaaminen ja toiminta opiskelijan kanssa: Ohjaamisosaamisen tarkastelu perustuu opiskelijan yksilöllisten ohjaustarpeiden tunnistamiselle ja huomioimiselle. Oppimisen ja osallisuuden tukeminen edellyttävät oppimista edistävien verkostojen tarjonnan tunnistamista. Osaaminen ilmenee kykynä vastata opiskelijan ohjaustarpeeseen ja toimia asiantuntijana erilaisissa moniammatillisissa ja monialaisissa verkostoissa.
3 Tietoisuus opiskelijasta: Ymmärrystä rakennetaan siitä, miten opiskelijan toimintavalmiudet ja opiskelulle annetut merkitykset vaikuttavat hänen mahdollisuuksiinsa olla osallinen omien opintojensa suhteen. Osaaminen ilmenee opiskelijan ainutlaatuisuuden tunnistamisena.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Opinnot kytketään pedagogisen- ja ohjausosaamisen kehittymiseen. Opinnoissa pohditaan ja reflektoidaan omaa henkilökohtaistamiseen liittyvää osaamista ammatillisessa koulutuksessa. Osallisuutta edistäväksi opettajaksi kehittyy tulemalla tietoiseksi omista arvoista, henkilökohtaisista merkityksistä ja omaa toimintaa ohjaavista periaatteista. Lisäksi ymmärretään, että oma asiantuntijuus ei kehity ilman sosiaalista, toisten kanssa jaettua vuorovaikutusta.

Opiskelija esittää tavan, miten osoittaa osaamisensa. Se voi olla kirjoitelma, video, esitys tai opettajan kanssa käyty keskustelu, jossa opiskelija pohtii opintojen henkilökohtaistamista ja osallisuuden ilmiötä opettajana ja ohjaajana olemisessaan.
Toteutustavat Orientaatioluento toteutetaan webinaarina Zoom-ympäristössä. Tämän jälkeen kunkin osallistujan kanssa sovitaan henkilökohtainen verkko-ohjausaika (Teams), jossa selkeytetään henkilökohtaiset tavoitteet sekä sovitaan osaamisen osoittamisen sisällöstä, toteutustavasta ja aikataulusta.
Opinnot voi myös tehdä yksilöllisesti lukuvuoden 2020-21 aikana. Tämä edellyttää opiskelijalta, että hän ottaa yhteyttä ja sopii vastuuopettajan kanssa henkilökohtaisesta ohjausajasta.
Oppimateriaalit Opinnoissa voi hyödyntää esimerkiksi seuraavia oppimateriaaleja:
Kilja, P. 2018. Opintojen henkilökohtaistaminen aikuisoppijoiden kokemana, eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimus näyttötutkintomestarikoulutuksen kontekstissa
Luettavissa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57742
Korpi, A., Hietala, R., Kiesi, J. & Räkköläinen, M. 2018. Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus – osaamisperusteisuuden tila. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
Luettavissa: https://karvi.fi/publication/ammatillisen-koulutuksen-osaam...
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2016. Osallisuus. Luettavissa: https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarv...
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S. & Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työpaperi 33. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_IS...
Kurssikirjallisuus -
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun osaamistavoitteet on saavutettu
Arviointikehikot Ilmoittautuminen Pepissä
Lisätietoja opiskelijoille Opintojakson vastuuopettaja on Päivi Kilja.
Vastuuhenkilöt -
Linkit Ilmoittautuminen Pepissä

Toteutukset


Ei toteutuksia.

Tiedot haettu 18.4.2024 18:35:32