Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
1P00CH24 | Osallisuutta edistävä opettaja (3 op) |
Osaamistavoitteet | Ymmärrät osallisuuden ilmiötä ja kuvaat, miten opintojen tai oppimisen henkilökohtaistamisella voidaan vahvistaa opiskelijan roolia ja kuulluksi tulemista hänen oppimispolkunsa suunnittelussa ja toteutuksessa. |
Sisältö | 1 Osallisuus on ilmiö, jota voi tarkastella toisiaan täydentävien sisältöjen kautta: päätösvaltana, mahdollisuuden tajuna ja vapautena. Osaaminen ilmenee ymmärryksenä siitä, miten tunne osallisuudesta voi luoda uusia merkityksiä oppimiselle. 2 Opiskelijan kohtaaminen ja toiminta opiskelijan kanssa: Ohjaamisosaamisen tarkastelu perustuu opiskelijan yksilöllisten ohjaustarpeiden tunnistamiselle ja huomioimiselle. Oppimisen ja osallisuuden tukeminen edellyttävät oppimista edistävien verkostojen tarjonnan tunnistamista. Osaaminen ilmenee kykynä vastata opiskelijan ohjaustarpeeseen ja toimia asiantuntijana erilaisissa moniammatillisissa ja monialaisissa verkostoissa. 3 Tietoisuus opiskelijasta: Ymmärrystä rakennetaan siitä, miten opiskelijan toimintavalmiudet ja opiskelulle annetut merkitykset vaikuttavat hänen mahdollisuuksiinsa olla osallinen omien opintojensa suhteen. Osaaminen ilmenee opiskelijan ainutlaatuisuuden tunnistamisena. |
Suoritustavat | Opinnot kytketään pedagogisen- ja ohjausosaamisen kehittymiseen. Opinnoissa pohditaan ja reflektoidaan omaa henkilökohtaistamiseen liittyvää osaamista ammatillisessa koulutuksessa. Osallisuutta edistäväksi opettajaksi kehittyy tulemalla tietoiseksi omista arvoista, henkilökohtaisista merkityksistä ja omaa toimintaa ohjaavista periaatteista. Lisäksi ymmärretään, että oma asiantuntijuus ei kehity ilman sosiaalista, toisten kanssa jaettua vuorovaikutusta. Opiskelija esittää tavan, miten osoittaa osaamisensa. Se voi olla kirjoitelma, video, esitys tai opettajan kanssa käyty keskustelu, jossa opiskelija pohtii opintojen henkilökohtaistamista ja osallisuuden ilmiötä opettajana ja ohjaajana olemisessaan. |
Toteutustavat | Orientaatioluento toteutetaan webinaarina Zoom-ympäristössä. Tämän jälkeen kunkin osallistujan kanssa sovitaan henkilökohtainen verkko-ohjausaika (Teams), jossa selkeytetään henkilökohtaiset tavoitteet sekä sovitaan osaamisen osoittamisen sisällöstä, toteutustavasta ja aikataulusta. Opinnot voi myös tehdä yksilöllisesti lukuvuoden 2020-21 aikana. Tämä edellyttää opiskelijalta, että hän ottaa yhteyttä ja sopii vastuuopettajan kanssa henkilökohtaisesta ohjausajasta. |
Oppimateriaalit | Opinnoissa voi hyödyntää esimerkiksi seuraavia oppimateriaaleja: Kilja, P. 2018. Opintojen henkilökohtaistaminen aikuisoppijoiden kokemana, eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimus näyttötutkintomestarikoulutuksen kontekstissa Luettavissa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57742 Korpi, A., Hietala, R., Kiesi, J. & Räkköläinen, M. 2018. Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus – osaamisperusteisuuden tila. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Luettavissa: https://karvi.fi/publication/ammatillisen-koulutuksen-osaam... Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2016. Osallisuus. Luettavissa: https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarv... Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S. & Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työpaperi 33. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_IS... |
Arviointiasteikko | Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty Opintojakso on hyväksytty, kun osaamistavoitteet on saavutettu |
Arviointikehikot | Ilmoittautuminen Pepissä |
Lisätietoja opiskelijoille | Opintojakson vastuuopettaja on Päivi Kilja. |
Vastuuhenkilöt | - |
Linkit | Ilmoittautuminen Pepissä |
Toteutukset
Ei toteutuksia.
Tiedot haettu 18.4.2024 18:35:32