
Oamkissa laadukas toiminta tarkoittaa hyvin tehtyä jokapäiväistä työtä. Koko ammattikorkeakouluyhteisön sitoutuminen ja osallistuminen on laadunvarmistuksen onnistumisen tärkein edellytys. Oamkin laatukäsityksen mukaan hyvät tulokset saavutetaan, kun ammattikorkeakoulun toimintaa suunnitellaan, seurataan, arvioidaan ja kehitetään systemaattisesti. Dokumentointi on keskeinen osa laadunvarmistusta. Ammattikorkeakoulussa myös edistetään laatukulttuuria ja laatuun liittyvää osaamista, kehitetään itsearviointia ja osallistutaan ulkoisiin arviointeihin.
Leipomona kuvattu laadunvarmistusjärjestelmä kattaa ammattikorkeakoulun koko toiminnan, tuottaa toiminnan parantamisen kannalta tarkoituksenmukaista tietoa ja palvelee jatkuvaa kehittämistä ja johtamista. Oamkissa laadunvarmistusjärjestelmällä tarkoitetaan menettelytapoja ja prosesseja, joiden avulla ylläpidetään ja kehitetään toiminnan laatua sekä toteutetaan strategiaa. Laadunvarmistusjärjestelmä toimii toiminnanohjausjärjestelmänä, joka todentuu henkilöstöintra Heimossa prosessikuvausten kautta.
Oamkin laadunvarmistusjärjestelmästä ja toiminnanohjauksesta vastaa rehtori. Vararehtori koordinoi järjestelmän kehittämistä sekä laadunvarmistukseen liittyviä toimenpiteitä. Ydin- ja tukiprosessien omistajat vastaavat omien prosessiensa laadunvarmistuksesta. Yksiköiden toimintaa ohjataan matriisimallin mukaisesti prosessien kautta koko Oamkissa. Yksikönjohtajat vastaavat siitä, että yksiköiden laadunvarmistustyö etenee Oamkin linjausten mukaisesti. Oamkin toiminnanohjausmalli varmistaa laadunvarmistustyön kiinteän nivoutumisen johtamiseen.
Oamkin koko henkilökunta, opiskelijat sekä ulkoisten sidosryhmien edustajat osallistuvat laadunvarmistustyöhön muun muassa toimimalla työryhmissä ja antamalla palautetta. Henkilöstö vastaa oman tehtäväalueensa toiminnan laadun kehittämisestä osana normaalia työtä kehityskeskusteluissa sovittavien periaatteiden mukaisesti. Opiskelijat vastaavat oman oppimisensa laadusta ja toimivat opiskelijakunnassa, koulutusalajärjestöissä, koulutusohjelmatiimeissä ja työryhmissä. Oamkin yhteistyökumppanit osallistuvat laadunvarmistukseen toimimalla työryhmissä, vastaamalla palautekyselyihin ja osallistumalla erilaisiin tilaisuuksiin.
Oamkin yhteinen laatukäsikirja on kuvaus siitä, mistä asioista Oamkin laadunvarmistusjärjestelmä rakentuu, mikä on ammattikorkeakoulun laatukäsitys ja -politiikka ja miten laadunvarmistamiseen vaikuttavat seikat on dokumentoitu. Laadunvarmistuksen toimintasuunnitelmaan kirjataan vuosittain tehtävät toimenpiteet, ja toiminnasta raportoidaan osavuosikatsausten ja toimintakertomusten kautta.