Mitä Oulun ammattikorkeakoulu merkitsee Oululle ja koko Suomelle? Pääministeri Juha Sipilä ja Oulun kaupunginjohtaja Matti Pennanen kertovat ammattikorkeakoulun merkityksestä alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Oulu tarvitsee opiskelijoitaan
Oulu on ollut Pohjois-Suomen monipuolisin ja suosituin koulukaupunki jo yli 400 vuotta. Tänne tullaan opiskelemaan pitkienkin matkojen päästä. Koulu- ja opiskelukaupungin leima näkyy vielä tänä päivänäkin: Oulussa on Suomen nuorin väestö.
Opiskelijoiden ansiosta Oulu on juuri saavuttanut uuden rajapyykin: 200 000 asukkaan raja Oulussa ylittyi, kun uudet opiskelijat saapuivat kaupunkiin syyskuussa.
Nuoret ja opiskelijat ovat Oululle tärkeitä. Siksi Oulun kaupunki haluaa panostaa nuoriin, koulutukseen ja nuorten elämää tukeviin palveluihin. Oulun ammattikorkeakoululla ja kaupungilla on yhteinen tavoite: tehdä Oulusta Suomen paras paikka opiskella.
50 000 opiskelijaa ei voi olla väärässä: Oulu on jo nyt loistava opiskelukaupunki. Suomen viidenneksi suurin kaupunki antaa kaikkea sitä, mitä fiksu opiskelija kaipaa: kulttuuria, kavereita, harrastuksia ja ikimuistoisia tapahtumia.
Opiskelijat ja heitä luotsaava korkeakouluväki ovat yksi Oulun vahvuuksista. Siinä missä historia on tärkeää, tulevaisuus on nuorissa ja nykyisissä ja tulevissa huippuosaajissa. Juuri he luovat alueellemme uusia onnistumisen mahdollisuuksia ja pitävät yllä vankkaa uskoa tulevaisuuteen.
Oulu on ylpeä 25-vuotiaasta ammattikorkeakoulustaan ja sen kasvateista.
Oamk syntyi monesta itsenäisestä oppilaitoksesta. Millaista uuden ammattikorkeakoulun rakentaminen oli mukana olleiden oppilaitosten näkökulmasta?
Oulun terveydenhuolto-oppilaitoksen rehtori,
Oulun väliaikaisen ammattikorkeakoulun rehtori
Oppilaitos mukana jo kokeilussa 1991
Oulun sosiaalialan oppilaitoksen vararehtori,
ammattikorkeakouluosaston johtaja
Oppilaitos mukana jo kokeilussa 1991
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitoksen rehtori
Oppilaitos mukana jo kokeilussa 1991
Oulun diakoniaopiston johtaja
Oppilaitos mukana jo kokeilussa 1991, siirtyi Diakonia-ammattikorkeakouluun 2000
Oulun kauppaoppilaitoksen rehtori
Oppilaitos mukana jo kokeilussa 1991
Oulun teknillisen oppilaitoksen rehtori
Oppilaitos osaksi Oamkia 1996
Oulun metsäoppilaitoksen rehtori
Oppilaitos osaksi Oamkia 1996
Raahen tietokonealan oppilaitoksen rehtori
Oppilaitos osaksi Oamkia 1997
Kulttuurialan yksikön johtaja
Kulttuurialan yksikkö perustettiin Oamkiin 1999
Oulun väliaikaisen ammattikorkeakoulun suunnittelija ja tutkija-suunnittelija
Oulun vakinaisen ammattikorkeakoulun kehitysjohtaja
1991
Opetusministeriö antaa kokeilulupapäätöksen Oulun väliaikaiselle ammattikorkeakoululle. Ammattikorkeakoulutoiminnan suunnittelu alkoi 1989, ja toiminnan aloittamista koskeva anomus lähetettiin ministeriölle 1990.
Väliaikaisen ammattikorkeakoulun rehtorina toimii Annikki Lämsä.
Oulun ja sen liitoskuntien väestömäärä on 137 586, joista ulkomaalaisia on 0,6 prosenttia.
Ammattikorkeakoulukokeilussa mukana ovat Oulun diakoniaopisto, Oulun kauppaoppilaitos, Oulun sosiaalialan oppilaitos, Oulun terveydenhuolto-oppilaitos ja Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos.
1992
1993
1994
Osana kokeiluvaihetta tarkastellaan ammattikorkeakoulun tulevaisuuspainotteisia kehitysvaihtoehtoja. Työn tuloksena syntyy teos Oulun ammattikorkeakoulu 2015. Vuoden 2015 ydinvisioksi kaavaillaan hyvinvointia, elämänlaatua, työtä ja innovaatioita.
Kansainvälinen yhteistyö laajenee. Aiemmin alkanut yhteistyö vakiintuu ja uusia yhteistyökumppaneita ja -muotoja tulee lisää. Erityisenä painoalueena on saksalais-suomalaisen yhteistyön kehittäminen.
Etäopetusta aletaan järjestää.
1995
Ammattikorkeakoulu hakee lupaa toimia vakinaisena Oulun seudun ammattikorkeakouluna. Valtioneuvosto hyväksyy esityksen 15. kesäkuuta.
Ammattikorkeakoulu on mukana käynnistyvässä Tietie-projektissa (Tietojenkäsittelyä tietotekniikan avulla). Viisi väliaikaista ammattikorkeakoulua alkavat yhdessä kehittää tietojenkäsittelyn opetusta tuoreimman tieto- ja viestintätekniikan avulla. Tavoitteena on myös irrottaa opetus ajasta ja paikasta. Projektissa lähdetään digitaalisen opetuksen tielle ja siinä kehitetään monimuotoista ja valtakunnallista verkko-opetusta. Tietie-yhteistyö on myöhemmin mukana myös valtakunnallisessa Virtuaaliammattikorkeakoulussa.
Ensimmäiset opiskelijat valmistuvat 29. toukokuuta Oulusta ja Oulaisista sosiaali- ja terveysalalta.
1996
Vakinainen Oulun seudun ammattikorkeakoulu aloittaa toimintansa 1. elokuuta.
Perustana olevat oppilaitokset ovat Oulun terveydenhuolto-oppilaitos, Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos, Oulun diakoniaopisto (sopimusoppilaitos), Oulun sosiaalialan oppilaitos, Oulun kauppaoppilaitos, Oulun teknillinen oppilaitos, Oulun metsäoppilaitos, Kempeleen puutarhaoppilaitos ja Koivikon maatalousoppilaitos.
Oamkin ylläpitäjänä on Oulun seudun ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä.
Rehtorin toimisto ja yksiköt perustetaan. Rehtorin tavoitteena on saada Tekniikan, Kulttuurialan ja Liiketalouden yksiköt samalle kampukselle. Ajatus yhteiskampuksesta jää toteutumatta, kun ylläpitäjä rakennuttaa Kaukovainiolle toisen asteen oppilaitoksen.
Monialainen Ammatillinen opettajakorkeakoulu perustetaan ammattikorkeakoulun yhteyteen.
Oulun ja sen liitoskuntien väestömäärä 149 136, joista ulkomaalaisia on 1,1 prosenttia.
Rehtorina toimii Lauri Lantto.
1997
Raahen tietokonealan oppilaitos tulee osaksi ammattikorkeakoulua.
Ensimmäiset lehtorien ja yliopettajien virat perustetaan.
Lyhytkestoinen, maksullinen täydennyskoulutus käynnistyy.
Opetusministeriölle ehdotetaan ammattikorkeakoulun koulutustehtävän laajentamista matkailu-, ravitsemis- ja talousalalle sekä kulttuurialalle. Hakemuksen mukaan perustavana oleviksi oppilaitoksiksi tulisivat Oulun konservatorio, Oulun käsi- ja taideteollisuusoppilaitos ja Raahen Porvari- ja kauppakoulu. Valtioneuvosto ei kuitenkaan hyväksy koulutustehtävän laajentamista.
Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijat ry eli OSAKO perustetaan. Perustamisasiakirjan allekirjoittavat silloisten oppilaitosten opiskelijajärjestöt. Yhdistys valvoo opiskelijoiden etuja ja on mukana ammattikorkeakoulun kehittämisessä.
Ammatillisen opettajakorkeakoulun johtajana aloittaa Pirkko Remes. Opettajakorkeakouluja on Suomessa viisi, ja Oulun toimintakenttänä ovat Oulun ja Lapin läänit.
1998
Ammattikorkeakoulusta muodostetaan kunnallinen liikelaitos. Ylläpitäjän yhtymäkokous asettaa liikelaitokselle luottamushenkilöistä koostuvan johtokunnan, joka toimii ammattikorkeakoululain tarkoittamana korkeakouluhallituksena.
Kolmesta sosiaali- ja terveysalan yksiköstä muodostetaan hallinnollisesti yksi Sosiaali- ja terveysalan yksikkö.
Ensimmäinen kokonaan englanninkielinen koulutus Degree Programme in International Business alkaa.
1 000. opiskelija valmistuu 18. joulukuuta.
1999
Kulttuurialan yksikkö perustetaan. Aikaisemmin Pohjois-Suomen musiikin ja tanssin ammattikoulutuksesta on vastannut Oulun konservatorio.
Raahen Porvari- ja kauppakoulu tulee sopimuskumppaniksi. Tradenomien koulutus Raahessa alkaa.
Keskeinen työelämäyhteistyön muoto on opiskelijoiden opinnäytetyöt, joista lähes sata prosenttia tehdään työelämälähtöisesti.
2000
Aloituspaikkoja on yli 1 400, määrä on liki kaksinkertaistunut vuoteen 1996 verrattuna. Aloituspaikkoja suunnitellaan lisättäväksi edelleen.
Sopimuskumppanina toiminut Diakoniayksikkö siirtyy osaksi Diakonia-ammattikorkeakoulua.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitys kasvaa. Keskeisenä kehittämistavoitteena on työelämäyhteyksien ja aluekehitysvaikutuksen vahvistaminen erityisesti tutkimus- ja kehitystyötä lisäämällä.
Ensimmäinen opiskelija suorittaa Ammatillisen opettajakorkeakoulun opinnot 19. toukokuuta.
Ammattikorkeakoulu järjestää ensimmäisen kerran valtakunnallisen Leevi Madetoja -pianokilpailun. Kolmen vuoden välein käytävä kilpailu on suunnattu Suomen musiikkioppilaitoksissa tai ammattikorkeakouluissa pianonsoittoa opiskeleville nuorille.
2001
Ammattikorkeakoulujen jatkotutkintoa koskeva kokeilulaki hyväksytään eduskunnassa. Ammattikorkeakoulu jättää opetusministeriölle hakemukset kokeilun käynnistämiseksi. Kokeilulupaa haetaan ikääntyvien ja pitkäaikaispotilaiden hoidon, pk-sektorin ja liiketoimintaosaamisen, sosiaalialan, terveyden edistämisen ja ehkäisevän työn, hyvinvointiteknologian sekä korjaus- ja täydennysrakentamisen koulutuksiin.
Ammattikorkeakoulu osallistuu tutkimus- ja kehitystyöstrategiansa mukaisesti alueelliseen kehittämistyöhön aktiivisesti olemalla mukana muun muassa Pohjois-Suomen strategian ja Oulu 2006 -kasvusopimusten valmistelussa.
Ammattikorkeakoulun erityisiä painopisteitä ovat alueellisen kehittämisen edistäminen sekä pk-yritystoiminnan ja vastaavan muun työelämän kehitysedellytysten tukeminen.
2002
Pohjois-Suomen korkeakoulujen alueellinen kehittämisstrategia, Osaava Pohjois-Suomi, julkaistaan.
Jatkotutkintokokeilu alkaa. Ensimmäiset jatkokoulutusohjelmat ovat terveyden edistämisen ja ehkäisevän työn jatkokoulutusohjelma sekä korjaus- ja täydennysrakentamisen jatkokoulutusohjelma.
Pohjois-Suomen korkeakoulujen rehtoreista koostuva yhteistyöneuvottelukunta perustetaan. Tavoitteena on tiivistää pohjoisen korkeakoulujen yhteistyötä.
Tahtonaisen tietotaito -hankkeet alkavat Raahessa, Pudasjärvellä ja Kuusamossa. Ammattikorkeakoululla on pitkä perinne naisyrittäjyyden edistämisessä. Erilaisilla naisille kohdennetuilla hankkeilla luodaan uutta yritystoimintaa Pohjois-Pohjanmaalle sekä toimivia naisyrittäjäverkostoja.
Raahen tietotekniikan ja Raahen porvari- ja kauppakoulun tradenomikoulutus samaan yksikköön.
2003
Voimaan tulee uusi ammattikorkeakoululaki, joka määrittelee muun muassa seuraavat asiat: ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat yhdessä korkeakoululaitoksen, ammattikorkeakoululla on sisäisissä asioissa itsehallinto, jota hoitavat hallitus ja rehtori, ammattikorkeakoulujen tehtäviä ovat sekä opetus että soveltava tutkimus- ja kehitystyö.
Ammattikorkeakoulu on aktiivisesti mukana muiden toimijoiden kanssa rakentamassa avointa, langatonta panOULU-verkkoa.
Hakutoimisto perustetaan, sillä opiskelijarekrytointi siirtyy lääninhallitukselta ammattikorkeakoululle.
Kevään yhteishaussa voi ensimmäistä kertaa täyttää hakemuksen internetissä. Nettihaun suosio ylittää odotukset: yli kolmannes ensimmäisellä hakutoiveella hakeneista käyttää nettihakupalvelua.
2004
Ammattikorkeakoulu saa yhden kolmesta Suomeen myönnetyistä Diploma Supplement -laatuleimoista. Diploma Supplement on kansainväliseen käyttöön tarkoitettu tutkintotodistuksen liite, joka kuvaa muun muassa suoritetun tutkinnon sisällön ja luonteen sekä sen aseman koulutusjärjestelmässä.
Yrityshautomo perustetaan. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille osaamista, joka edistää liiketoimintamahdollisuuksien etsintää, havaitsemista ja hyödyntämistä sekä yrittäjämäistä toimintaa organisaation jäsenenä.
Ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto tekevät yhteistyösopimuksen. Tarkoituksena on parantaa korkeakoulujen toimintaedellytyksiä yhteistyön ja tarkoituksenmukaisen työnjaon avulla sekä edistää alueellista kehitystä tutkimus- ja kehitystoiminnan sekä opetuksen keinoin.
2005
Kotkantien uudisrakennushanke valmistuu. Tekniikan ja kulttuurialan yhteisellä kampuksella opiskelee noin 3 000 opiskelijaa.
Ensimmäiset jatkotutkinto-opiskelijat valmistuvat, ja jatkotutkinnon vakinaistetaan.
Yrityshautomon opinnot tulevat opetussuunnitelmaan. Opinnot on tarkoitettu kaikille ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Uuden ammattikorkeakoululain mukainen sisäinen hallitus aloittaa toimintansa. Hallitukseen kuuluu neljä elinkeino- ja työelämän edustajaa, kolme opiskelijoiden edustajaa, kaksi opettajien ja yksi muun henkilöstön edustaja sekä rehtori ja kaksi muuta ammattikorkeakoulun johdon edustajaa.
2006
Rahoituspohja muuttuu. Opiskelijamäärän lisäksi myös suoritetut tutkinnot vaikuttavat ammattikorkeakoulun saamaan perusrahoitukseen.
Opiskelijoita on noin 8 400 kymmenen vakinaisen toimintavuoden jälkeen.
Ensimmäinen koko opiskelijakunnan kattava kysely toteutetaan.
Opiskelijat pärjäävät valtakunnallisessa Thesis-opinnäytetyökilpailussa erityisen hyvin. Opiskelijoiden opinnäytetöistä kaksi palkitaan ja kolme saavat kunniamaininnat. Kilpailun tavoitteena on kehittää opinnäytetöiden laatua sekä vahvistaa opinnäytetyökulttuuria ammattikorkeakouluissa.
Neo Arena -hanke käynnistyy. Kyseessä on netti- ja mobiili-tv-hanke, joka toimii monikanavajakelun testausalustana. Neo Arenan ohjelmia voi katsella eri päätelaitteilla, kuten matkapuhelimella ja tietokoneella. Neo Arena lähettää ohjelmaa kellon ympäri ja tuottaa myös merkittävän osan ohjelmistaan itse.
2007
Ammattikorkeakoulu saa hallinnoitavakseen Suomen ensimmäisen kansainvälisen harjoittelun Erasmus-konsortion yhdessä Oulun yliopiston ja Oulun kaupungin kanssa. Tavoitteena on edistää Oulun korkeakoulualueen ja korkeakoulujen sekä niiden kansainvälisten tutkinto-ohjelmien tunnettuutta ulkomailla.
1 000:s opiskelija suorittaa opinnot Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Oulun korkeakoululiikunta perustetaan ja ammattikorkeakoulun ja yliopiston liikuntatarjonnat yhdistetään. Palvelu on Suomessa ensimmäinen laatuaan.
Rehtori Lauri Lantto aloittaa blogin: "Johtamiskonsulttien mukaan jokaisella johtajalla pitäisi nykyään olla oma blogi. Niinpä aion noudattaa ohjetta. Blogin kautta aion viestittää ajankohtaisista asioista rehtorin työn näkökulmasta ja jotain henkilökohtaista myös."
Oulu Triple Helix perustetaan. Tavoitteena on kehittää Oulun korkeakoulutoimintaa osana innovaatioympäristöä. Kansallisen tason työryhmä laatii ehdotuksen oululaiselle innovaatiojärjestelmälle, jotta se kykenee kohtaamaan kansainvälistymisen haasteet erityisesti liiketoiminnassa ja uuden sovelluskelpoisen tiedon tuottamisessa aiempaa paremmin.
5 000:s opiskelija valmistuu 22. toukokuuta.
2008
Klassisen musiikin digitaalinen nuottikirjasto julkaistaan. Suurimmaksi osaksi vapaaehtoistyönä rakennettu digitaalinen nuottikirjasto sisältää lähes 1 400 nuotinnosta ja on formaatiltaan ainutlaatuinen.
CEWIC (Centre of Excellence in Water Industry Cluster) -hanke käynnistyy. Tavoitteena on luoda Ouluun kansainvälinen huipputason veden ja jäteveden käsittelyyn erikoistunut tutkimusyksikkö. Hanke on tähän mennessä ammattikorkeakoulun suurin yksittäisen rahoituspäätöksen saanut hanke. Lopullinen rahoitus on 2,3 miljoonaa euroa.
Henkilöstöintra otetaan käyttöön.
SIMMEDI – Pohjois-Pohjanmaan simulaatiokeskus -hanke käynnistyy. Hankkeessa rakennetaan ammattikorkeakouluun Suomen modernein simulaatiostudio röntgentutkimusvälineineen, harjoittelunukkeineen ja ohjauslaitteistoineen. Studio on opiskelijoiden, Oulun kaupungin ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin työntekijöiden käytettävissä.
Luonnonvara-alan yksikölle myönnetään ISO 14001 -ympäristösertifikaatti ensimmäisenä korkeakouluna Pohjois-Suomessa.
2009
Raahen tekniikan ja talouden yksikkö liitetään Oulun Tekniikan yksikköön. Nuorisoasteen koulutus Raahessa loppuu.
Oulun innovaatiokeskittymän (OIA) allianssisopimus, Oulu edelläkävijä kansallisen innovaatiostrategian toteuttajana, allekirjoitetaan. Mukana ovat ammattikorkeakoulun lisäksi Oulun kaupunki, Oulun yliopisto, VTT ja Technopolis Oyj.
Tutkimus- ja kehitystyön verkkojulkaisusarja ePooki julkaistaan.
Ensimmäiseksi vuoden alumniksi valitaan tanssinopettaja Sanna Hirvaskari. Vuoden alumnin valinnalla halutaan lisätä ammattikorkeakoulun tunnettuutta korkeatasoisena kouluttajana sekä tehdä myös alumniyhdistystä tunnetuksi.
Ammattikorkeakoulu on mukana Vi r Music -hankkeessa, joka on Pohjois-Kalotin alueella toimiva musiikin instrumenttiopetuksen ja teorian etäopetushanke. Tavoitteena on tarttua syrjäseutujen ja haja-asutusalueiden koulutus- ja kulttuuritarjonnan rajoittuneisuuteen liittyvään haasteeseen.
Rehtori Lauri Lantto jää eläkkeelle. Uudeksi rehtoriksi valitaan Jouko Paaso.
2010
Ensimmäinen kaksoistutkintosopimus solmitaan saksalaisen Neu-Ulmin ammattikorkeakoulun kanssa.
Opiskelijaintra otetaan käyttöön.
Vuoden alumniksi valitaan tietotekniikan insinööri Tony Manninen.
Increasing Energy Efficiency in Buildings (IEEB) -hanke käynnistyy. Hanke kehittää rakennusalaa kansainvälisesti yhteistyössä Oulun kaupungin rakennusvalvonnan ja lukuisten yritysten kanssa. Kansainvälisinä kumppaneina ovat Luleån teknillinen yliopisto, Umeån yliopisto sekä Norut tutkimuslaitos Narvikista. Rakennusalan kehittämisessä kansainväliset Interreg-hankkeilla on merkittävä rooli.
Opiskelijavoimin toteutettu Taikahuilu-ooppera saa ensi-iltansa toukokuussa. Kulttuurialan koulutus on tuonut väriä seudun kulttuuritarjontaan.
2011
Kaikista tiloista Raahessa luovutaan.
Palautejärjestelmää laajennetaan, mukaan otetaan yhtenäinen opintojaksokohtainen opiskelijapalaute.
Vuoden alumniksi valitaan sosionomi Teemu Vähä.
3D-virtuaalilaboratorio Caven rakentaminen alkaa Pohjois-Pohjanmaan liiton hankkeena. Virtuaalisessa ympäristössä katselmoitavat mallit ovat samassa mittakaavassa kuin lopullisessa rakennuksessakin, mikä helpottaa konkreettista ymmärtämistä ja yksityiskohtien hahmottamista. Virtuaalimalliin voidaan myös liittää animaatiota. Cave tuottaa myös elämyksiä, jotka edesauttavat tuotteiden myyntiä ja markkinointia.
Folkjam-tanssiliikuntamuoto on valmis valloittamaan Suomen. FolkJam hyödyntää monipuolisesti suomalaiseen tanssikulttuuriin pohjautuvia liikkeitä ja mahdollistaa kokonaisvaltaisen tanssillisen ja liikunnallisen kehittymisen. FolkJamia on kehitetty tanssinopettajaopiskelijoiden ja alan ammattilaisten yhteistyönä vuodesta 2007 lähtien.
2012
Vuoden alumniksi valitaan medianomi Joni Pakanen.
Ensimmäinen kansainvälinen strategisen kumppanuuden sopimus solmitaan hollantilaisen Fontysin ammattikorkeakoulun kanssa.
Oulun seudun pelialan tarpeisiin vastaava Oulu Game LAB aloittaa toimintansa.
Ammattikorkeakoulu auditoidaan ensimmäisen kerran. Korkeakoulujen arviointineuvosto auditoi laadunvarmistusjärjestelmän ja ammattikorkeakoulun hyväksytysti.
Oulun korkeakoulujen kasvuyrittäjyyskeskus Business Kitchen avaa ovensa. Business Kitchenissä korkeakoulut tarjoavat asiantuntijat, opiskelijat ja verkostot yritysten avuksi. Opiskelijat pääsevät tekemään oikeita toimeksiantoja ja oppimaan asioita käytännön kautta. Taustalla on Oulu Growth Venturing -yhteishanke Oulun yliopiston kanssa.
2 000:s opiskelija suorittaa opinnot Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Oamk SimLab perustetaan. SimLabissa voidaan sekä harjoitella terveyspalveluja simuloiduissa olosuhteissa että kehittää tuotteita. SimLabin perustana on SIMMEDI – Pohjois-Pohjanmaan simulaatiokeskus -hanke.
Vuoden sidosryhmäksi valitaan BusinessOulu.
ViND – Visuaaliset ja nopeat demot -koulutushanke käynnistyy. ViND jatkaa Octopus-, eMoPO- sekä MoKo-hankkeiden toimintaa. Taustalla on erityisesti pk-sektorin ICT-alan yritysten tarve saada käyttöönsä tuotteiden ja palvelujen kaupallistamista varten nopeasti toteutettavia visuaalisia demoja omasta uudesta tuotteestaan tai sovelluksestaan.
Hyvinvointiteknologian insinööriopiskelijoiden ja OYS:n asiantuntijoiden yhteistyöllä kehitetään kotikäyttöinen Otometri-korvatulehdusmittari.
10 000. opiskelija valmistuu 18. joulukuuta.
Painettavien antureiden kehityslaboratorio PrinLab avataan. PrinLab on osa ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston ja VTT:n painettavan elektroniikan tutkimus- ja kehitysympäristö PrintoCentia. Painettavan elektroniikan kokonaisuutta on rakennettu investointi- ja kehittämishankkeilla.
2013
Toimilupahakemus osakeyhtiömuotoiselle ammattikorkeakoululle jätetään opetus- ja kulttuuriministeriölle. Valtioneuvosto myöntää toimiluvan Oulun Ammattikorkeakoulu Oy:lle 1.1.2014 alkaen.
Toimintojen keskittäminen jatkuu. Luonnonvara-alan yksikkö muuttaa Sanginsuusta Kaukovainion Kotkantielle, jossa koulutetaan tekniikan ja kulttuurialan opiskelijoita. Yhteiset tilat lisäävät monialaisen yhteistyön mahdollisuuksia.
Ennätysmäärä tutkintoja: 1 472 kappaletta, joista ammattikorkeakoulututkintoja on 1 361 ja Master- eli ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja 111.
Vuoden sidosryhmäksi valitaan Oulun seudun koulutuskuntayhtymä.
Yrityshautomo-opinnoissa menestyksekäs vuosi. Uutta liiketoimintaa kehitetään 21 yritykseen.
OralCareLab – Suun terveydenhuollon oppimis-, testaus- ja harjoitteluympäristön investointihanke käynnistyy. Hankkeessa rakennetaan moderni simulaatioympäristö, joka sisältää uusimman teknologian mukaiset koneet ja laitteet. Uusi ympäristö mahdollistaa jo opintojen alkuvaiheessa todellisuutta vastaavien toimintatapojen oppimisen.
Vuoden alumniksi valitaan agrologi Rita Porkka.
2014
Ammattikorkeakoulu aloittaa toimintansa osakeyhtiönä. Uuden logon lisäksi on uusi nimi: Oulun ammattikorkeakoulu.
Korkeakouluilla on ensimmäistä kertaa yhteinen yhteishaku Opintopolku-palvelussa.
Oamkille myönnetään ISO 14001 -sertifikaatti. Kansainvälisesti tunnettu ISO 14001 on ympäristöjärjestelmän rakentamisen ja kehittämisen malli. Se on maailman tunnetuin ympäristöjärjestelmän viitekehys.
Yhteistoimintaneuvottelut alkavat ammattikorkeakoulussa ensimmäistä kertaa. Hallitusohjelman ja vuosia 2014–2015 koskevan kehyspäätöksen mukaiset menosäästöt ja rahoitusleikkaukset ovat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnon alalla mittavat. Opetus- ja kulttuuriministeriön ammattikorkeakoulua koskevat rahoituspäätökset edellyttävät toimenpiteitä toiminnan ja talouden tasapainottamiseksi ja sopeuttamiseksi yhtiön taloudelliseen tilanteeseen.
Vuoden sidosryhmäksi valitaan Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.
Ammatillinen opettajankoulutus täyttää 40 vuotta ja sen kunniaksi julkaistaan juhladokumentti. Ammatillisten opettajien koulutus alkoi sairaanhoidon opettajien koulutuksena Oulun sairaanhoito-oppilaitoksessa 1974.
Vuoden alumniksi valitaan tradenomi Mikko Sortti.
2015
Ensimmäiset koko ammattikorkeakoulun yhteiset lukuvuoden avajaiset järjestetään Ouluhallissa.
Vuoden alumniksi valitaan insinööri Asmo Saloranta.
Ensimmäinen aluevastuuraportti julkaistaan.
3 000:s opiskelija suorittaa opinnot Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Vuoden sidosryhmäksi valitaan PrintoCent.
Ammattikorkeakoulu on mukana kansallisesti merkittävässä Hilla-ohjelmassa. Hilla koostuu neljästä digitaalisuutta hyödyntävästä alueesta, jotka ovat langaton ICT, liikenne, terveys ja hyvinvointi sekä teollisuus. Hillan vetureina toimivat ammattikorkeakoulun lisäksi Oulun yliopisto ja VTT yhteistyössä yritysten ja BusinessOulun kanssa. Tavoitteena on rakentaa Suomeen uutta globaalia liiketoimintaa ICT-osaamista hyödyntämällä.
Ammattikorkeakoulun Oamk SimLab, Oulu CityLab ja OYS TestLab muodostavat kansainvälisesti ainutlaatuisen terveysalan tuotteiden ja toimintamallien testaus- ja kehittämisympäristö OuluHealth Labsin.
2016
Ensimmäiset koko ammattikorkeakoulun yhteiset lukuvuoden avajaiset järjestetään Ouluhallissa.
Vuoden alumniksi valitaan insinööri Asmo Saloranta.
Ensimmäinen aluevastuuraportti julkaistaan.
3 000:s opiskelija suorittaa opinnot Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Vuoden sidosryhmäksi valitaan PrintoCent.
Ammattikorkeakoulu on mukana kansallisesti merkittävässä Hilla-ohjelmassa. Hilla koostuu neljästä digitaalisuutta hyödyntävästä alueesta, jotka ovat langaton ICT, liikenne, terveys ja hyvinvointi sekä teollisuus. Hillan vetureina toimivat ammattikorkeakoulun lisäksi Oulun yliopisto ja VTT yhteistyössä yritysten ja BusinessOulun kanssa. Tavoitteena on rakentaa Suomeen uutta globaalia liiketoimintaa ICT-osaamista hyödyntämällä.
Ammattikorkeakoulun Oamk SimLab, Oulu CityLab ja OYS TestLab muodostavat kansainvälisesti ainutlaatuisen terveysalan tuotteiden ja toimintamallien testaus- ja kehittämisympäristö OuluHealth Labsin.
Toimituskunta: vararehtori Jyrki Laitinen, viestintäjohtaja Anne-Maria Haapala (päätoimittaja), kehityspäällikkö Ismo Kinnunen
Tuottaja: Anne Aho
Graafinen suunnittelu: Inka Väisänen
Verkkototeutus: Jani Karttunen
Kuvat: Oulun ammattikorkeakoulun arkistot, Oulun kaupunki
Videot: Valtioneuvoston viestintä, Sky High Pictures