Olet Oulun ammattikorkeakoulun vanhoilla sivuilla. Siirry uusille sivuille tästä.
Enemmän irti opiskelusta

Enemmän irti opiskelusta

9.3.2015 :: Teksti: Anne Aho  Kuva: Anne Aho

Pelintekokerhossa opiskelijat alasta riippumatta pääsevät opettelemaan erilaisten pelien tekemistä. Idea kerhoon syntyi, kun Juha Keränen mietti, miten voisi saada opiskelusta vielä enemmän irti.

Juhakeranen_verkkoiso_U.jpg

UUNI-pelintekokerho kokoontuu Teuvo Pakkalan kadun kampuksella kahdesti viikossa. Kerhon toisena vetäjänä toimiva tietojenkäsittelyn opiskelija Juha Keränen kertoo kävijöitä olevan noin kymmenisen.

– Täällä kaikki voivat tehdä sitä, mistä ovat kiinnostuneita. Suurimmalla osalla on käsitys siitä, mitä pelien tekeminen sisältää. Osa tekee esimerkiksi pelin grafiikkaa, osa musiikkia, osa ideoi sisältöä. Itseäni kiinnostaa erityisesti koodaaminen ja haluan oppia siitä lisää.

Juhan opinnot painottuvat web-sovelluskehitykseen. Kerhotoiminnasta hän saa opintopisteitä, jotka voi sisällyttää ICT-alan itseopiskelupaketti -opintojaksoon. Peliala on kiehtonut Juhaa lapsesta saakka.

– Pelaamisessa on oma viehätyksensä verrattuna esimerkiksi kirjoihin ja elokuviin. Pelatessa saa tehdä itse ja  vaikuttaa siten siihen, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kaikki kiinnostuneet tervetulleita

Vaikka pelintekokerho kokoontuu Teuvo Pakkalan kadun kampuksella, ovat kaikki Oamkin opiskelijat tervetulleita. Ainoa vaatimus on vain halu tehdä pelejä. Aiempaa kokemusta ei tarvita.

– Aloin itse tehdä pelejä noin 15-vuotiaana. Silloin ajattelin, että kunhan vain aloitan, on seuraava Grand Theft Auto valmis, Juha hymähtää.

Kerhossa sen sijaan saa tehdä virheitä, joista oppia.

– Täällä saa kokemusta eikä haittaa, vaikka ei onnistuisi kerralla. Ensimmäinen yhdessä tekemämme peli valmistui vähän päälle kuukaudessa. Ei se erikoinen ollut, mutta siinä sai ideaa, miten alkaa tehdä seuraavaa.

Opiskelijat saavat itse päättää, kuinka usein ja minkä aikaa he kerrallaan kerhossa ovat.

– Täällä ei ole samanlaisia häiriötekijöitä kuin esimerkiksi kotona. Lisäksi tekeminen on yhteisöllistä, kun aina voi jutella muille ja saada apua.

Kun tehdään, tehdään täysillä

Juhalla on tarkoitus tehdä pelejä työkseen. Hänelle taloudellista puolta tärkeämpää on se, mitä kaikkea peleihin voi tehdä. Oma yrityskin on käynyt mielessä.

– Perinteisempiä pelejä on vaikeampi saada jakeluun toisin kuin mobiilipelejä. Toisaalta jos onnistuu tekemään hyvän pelin ja löytää sille julkaisijan, on mahdollisuuksia. Kun teen jotain, haluan tehdä sen täysillä.

Tietojenkäsittelyn opinnoissa on hänen mukaansa teorian lisäksi myös riittävästi käytäntöä.

– Jotkin asiat on opeteltava teoriassa. Onneksi on myös paljon opintojaksoja, joilla pääsee kokeilemaan asioita käytännössä. Mielestäni parhaat opiskelijat innostuvat opituista asioista ja tekevät tehtävien lisäksi omia juttujaan esimerkiksi täällä UUNIssa, Juha toteaa.