Korkeakoulun erityisluonne 
Tässä merkissä pääset tutustumaan korkeakoulujen erityisluonteeseen. Merkki sisältää kaksi tehtävää, jotka herättelevät ajatuksiasi teemaan ja joilla osoitat osaamistasi.
HUOM! Tässä merkissä suosittelemme tekemään ensin tehtävät, sillä niissä ohjataan osaamisen hankkimisen materiaaleihin.
Osaamistavoitteet
- Osaat kuvata korkeakouluyhteisön erityispiirteitä
- Osaat verrata ja arvioida korkeakoulun toimintaa suhteessa muihin kouluasteisiin ja korkeakoulun ihanteeseen
Osoita osaamista
- Tehtävä 1: Vastaa kahdeksaan väittämään korkeakouluyhteisöstä. Katso "oikeat vastaukset" ja tutustu tarjoittuihin lähdemateriaaleihin.
- Tehtävä 2: Pohdi lyhyesti millaista on korkeakouluyhteisön erityislaatu suhteessa muihin koulutusorganisaatioihin ja mihin se perustuu. Tallenna pohdintasi verkkoon (esim. Google Docs) ja lisää linkki merkkihakemukseesi.
Hanki osaamista
Alla oleviin materiaaleihin kannattaa tutustua vasta tehtävässä 1 esiintyvien väittämien oikeiden vastauksien yhteydessä
- Suoritusyliopistosta oppimisyliopistoon (luvut Suorituskorkeakoulu, sivut 13-28 ja Tarvitaan ylintä oppimista, sivut 29-31)
Artikkelit haastavat ajattelemaan ja keskustelemaan oppimisen tasosta ja merkityksestä korkeakouluissa. Lisäksi käsitellään oppimisen laatua, opetuksen suunnittelua ja kehittämistä sekä tiedeyhteisöä ja ylintä oppimista. - Tiedeyhteisön ethos
Ethos kuvaa millaiset ovat kaikille yhteiset tiedeyhteisön säännöt. - Korkeakouluoppimisen laadun sinivalkoiset linjaukset
Linjaus on ”valkoinen paperi*” , joka antaa ajatuksia miten korkeakouluissa saavutetaan parempaa oppimista ja laatua. *Sinivalkoiset linjaukset ovat saaneet nimensä ns. white paper -termin mukaisesti, joka tyypillisesti käsittelee tiettyä kantaa tai ratkaisua johonkin ongelmaan. Linjaukset nimettiin kuitenkin Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi sinivalkoisiksi. - Korkeakoulupedagogiikan filosofia
Videossa tarkastellaan korkeakoulumaailman kahtiajakautumista. Toinen puoli on korostanut tutkimuksen suurempaa tärkeyttä, toinen taas opetuksen. Tuo vastakkainasettelu on nykykäsityksen mukaan virheellinen ja tähän videossa otetaan kantaa. - Yliopiston ethos
Opetuksen yliopistossa tulee olla oivaltamiseen ohjaavaa, ei tiedon vastaanottamista tietämisen auktoriteetilta. Opiskelijalla katsotaan olevan oikeus ja velvollisuus kriittisyyteen ja totuuden etsimiseen.
Kiinnostavaa lisämateriaalia:
- Suoritusyliopistosta oppimisyliopistoon (luku Oppiminen laadunarvioinnin keskiössä, sivut 48-51)
- Opetuksen laadunvarmistus tapahtuu oppimisen laadun osoittamisen kautta, jolloin yliopiston perustehtävä saadaan luonnollisella tavalla kehittävän keskustelun kohteeksi.