Korkeakouluoppimisen arviointi 
Tässä merkissä pääset tutustumaan korkeakouluoppimisen arvioinnin ominaispiirteisiin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.
Osaamistavoitteet
- Osaat tiivistää arvioinnin merkityksen osana opetustyötä
- Osaat soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä
- Osaat tehdä arviointimatriisin
Osoita osaamista
- Tehtävä 1: Valitse omalle kurssillesi sopiva arviointimenetelmä, tiivistä sen toimintaidea ja perustele sen käyttö. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.
- Tehtävä 2: Tee omalle opintojaksollesi arviointimatriisi ja perustele ratkaisusi. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.
Hanki osaamista
- Arviointi ohjaa oppimista
Piirrosvideo kuvaa kuinka opiskelijat suuntaavat opiskeluaan arvioinnin mukaan. - Arviointimenetelmiä:
- Tentti arviointimenetelmänä
Videossa esitellään tenttiä, joka on opiskelijoille rakennettu ongelmaratkaisutilanne. - Oppimispäiväkirja
Videossa esitellään, mikä on oppimispäiväkirja ja miten se tukee oppimista. - Osce-tentti
Videossa demonstroidaan Osce-tenttiä arviointimenetelmänä. - Aineistotentti
Videossa keskustellaan aineistotentistä ja esimerkiksi sen eduista verrattuna perinteiseen luentotenttiin tai kirjatenttiin. - Ryhmätentti
Videossa tuodaan esille ryhmätentin ominaisuudet ja tehokkuus. - Tutkimusprojekti
Video kuvaa tutkimusprojektia arviointimenetelmänä. - Tee näin arviointimatriisi
Ohjeet arviointimatriisin tekemiseen. - Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista?
Artikkeli kertoo, miten oppimisen arviointia tulisi kehittää, jotta opiskelijan oppimisen valmiuksiin vastattaisiin paremmin. - Assessment of compentence-based learning
Luku 3 When to assess learning When should learning be assessed in formative assessment and diagnostic assessment?
Luku 4 Assessment methods
Assessment methods often direct the process of learning.
Luku 5 Assessment criteria
Teacher's should define the assessment criteria clearly. The assessment focuses on certain things which students' should be aware of.