Korkeakouluoppimisen arviointi              arviointi 12.PNG

Tässä merkissä pääset tutustumaan korkeakouluoppimisen arvioinnin ominaispiirteisiin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.

Osaamistavoitteet                                                                                                            

  • Osaat tiivistää arvioinnin merkityksen osana opetustyötä
  • Osaat soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä 
  • Osaat tehdä arviointimatriisin

Osoita osaamista                                                                                                         

  • Tehtävä 1: Valitse omalle kurssillesi sopiva arviointimenetelmä, tiivistä sen toimintaidea ja perustele sen käyttö. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi. 
  • Tehtävä 2: Tee omalle opintojaksollesi arviointimatriisi ja perustele ratkaisusi. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi. 

Hanki osaamista                                                                                                         

  • Arviointi ohjaa oppimista 
    Piirrosvideo kuvaa kuinka opiskelijat suuntaavat opiskeluaan arvioinnin mukaan. 
  • Arviointimenetelmiä:
    • Tentti arviointimenetelmänä 
      Videossa esitellään tenttiä, joka on opiskelijoille rakennettu ongelmaratkaisutilanne. 
    • Oppimispäiväkirja
      Videossa esitellään, mikä on oppimispäiväkirja ja miten se tukee oppimista. 
    • Osce-tentti 
      Videossa demonstroidaan Osce-tenttiä arviointimenetelmänä.
    • Aineistotentti 
      Videossa keskustellaan aineistotentistä ja esimerkiksi sen eduista verrattuna perinteiseen luentotenttiin tai kirjatenttiin.
    • Ryhmätentti
      Videossa tuodaan esille ryhmätentin ominaisuudet ja tehokkuus.
    • Tutkimusprojekti
      Video kuvaa tutkimusprojektia arviointimenetelmänä.
  • Tee näin arviointimatriisi 
    Ohjeet arviointimatriisin tekemiseen. 
  • Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? 
    Artikkeli kertoo, miten oppimisen arviointia tulisi kehittää, jotta opiskelijan oppimisen valmiuksiin vastattaisiin paremmin.
  • Assessment of compentence-based learning
    Luku 3 When to assess learning When should learning be assessed in formative assessment and diagnostic assessment? 
    Luku 4 Assessment methods
    Assessment methods often direct the process of learning.

    Luku 5 Assessment criteria
    Teacher's should define the assessment criteria clearly. The assessment focuses on certain things which students' should be aware of.

Hae merkkiä tästä                                                                               


Oamkin hankkeiden verkkosivuohje (pdf)