Korkeakouluoppimisen menetelmät       korkea menet..PNG

Tässä merkissä pääset tutustumaan erilaisiin korkeakouluoppimisen menetelmiin ja pedagogisiin malleihin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.

Osaamistavoitteet                                                                                                            

  • Osaat arvioida erilaisia oppimista edistäviä opetusmenetelmiä tai pedagogisia malleja 
  • Osaat perustella opetusmenetelmän tai pedagogisen mallin soveltuvuutta kriittisen ajattelun kehittämiseen  

Osoita osaamista                                                                                                         

  • Tehtävä 1: Valitse omaan oppialaasi sopiva opetusmenetelmä TAI pedagoginen malli ja laadi mind map sen toimintaperiaatteista ja hyödyistä sekä haasteista. Voit piirtää kuvan käsin (tallenna kuvaksi) tai haluamallasi ohjelmalla (esim. Power Point). Tallenna piirros verkkoon ja lisää linkki merkkihakemukseesi. 
  • Tehtävä 2: Mikä opetusmenetelmistä TAI pedagogisista malleista
    edistää parhaiten opiskelijan kriittisen ajattelun kehittämistä? Perustele. Tallenna pohdintasi verkkoon (esim. Google Docs) ja lisää linkki merkkihakemukseesi. 

Hanki osaamista                                                                                                          

Tässä merkissä on tarjolla laajasti erilaisia pedagogisia menetelmiä. Perehdy itsellesi ja alallesi sopiviin lähtesiin.

  • Pedagogisia malleja 
    Artikkelissa esitellään lyhyesti 13 erilaista pedagogista mallia opetus- ja oppimistilanteen etenemiseen.
  • Läpikäymisen pedagogiikka
    Videossa kuvataan läpikäymisen toimintamallia opettajan opetustekona.
  • Aktivoivia menetelmiä oppimiseen
    Vihkoseen on koottu erilaisia aktivoivia menetelmiä opetukseen, oppimiseen ja arviointiin.
  • Teaching and learning in Higher education (luvut Lecturing to large groups, sivut 58-71 ja Teaching and learning in small groups, sivut 72-84 
    What makes an outstanding lecture that is able to promote student learning? In particular, three aspects – generating and maintaining interest, student engagement, and the importance of a good structure. 

    Students are engaged in small groups, both as learners and as collaborators in their own development. 
  • Aktivoiva luento
    Aktivoivan luennon perusidean esittely. 

Yksittäisiä menetelmiä:

Kiinnostavaa lisämateriaalia:

Hae merkkiä tästä                                                                               


Oamkin hankkeiden verkkosivuohje (pdf)