Opetus- ja oppimisteot                          opetus ja oppimist.PNG 

Tässä merkissä pääset tutustumaan opetus- ja oppimistekoihin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.

Osaamistavoitteet                                                                                                             

  • Osaat kuvata mikä on opettajan rooli oppimisessa 
  • Osaat kuvata mikä on opiskelijan rooli oppimisessa
  • Osaat analysoida mikä on opettajan ja opiskelijan yhteistyön rooli tiedeyhteisössä

Osoita osaamista                                                                                                         

  • Tehtävä 1: Nimeä vähintään viisi opetus- ja oppimistekoa sanapilveen: 
    Opettajan opetusteot sanapilvi
    Opiskelijan oppimisteot sanapilvi
    Ota täydentämistäsi sanapilvistä molemmista kuvakaappaukset, tallenna ja liitä ne merkkihakemukseesi. 
  • Tehtävä 2: Kirjoita lyhyesti tai piirrä miten pedagoginen nuoli kuvaa oppimisen prosessia. Voit piirtää kuvan käsin (tallenna kuvaksi) tai haluamallasi ohjelmalla (esim. Power Point). Lisäksi pohdi miten  opettajan ja opiskelijoiden yhteistyötä voi ylläpitää ja vahvistaa opetuksessa ja oppimisessa. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi. 

Hanki osaamista                                                                                                          

  • Opetustehtävän merkitys korkeakouluyhteisössä  
    Artikkeli kuvaa miten opetuksen avulla noviiseista tulee mestareita. 
  • Opetuksen ja oppimisen salaisuus 
    Artikkelissa pohditaan miten oppiminen tapahtuu ja mitä ovat opetus- ja oppimisteot. 
  • Opetuksen ABC 
    Artikkelissa tuodaan esille opetuksen kolme perusasiaa, joiden avulla opetus sujuu: lähtötason arviointi, aktivointi ja jatkuva arviointi. 
  • Opi ja anna toisten oppia 1/2 
    Podcastissa puhutaan kuinka asenne oppimista kohtaan on ratkaisevaa, jotta pysyisimme muutoksessa mukana.
  • Olematon opettaja 
    Video kuvaa sitä kuinka opettajan tulisi ohjata ja auttaa opiskelijaa saavuttamaan potentiaalinsa. Mutta tosielämässä opettajalle voi tuottaa vaikeuksia olla läsnä. Mistä tämä voi johtua ja mitä pitäisi tehdä?

Kiinnostavaa lisäluettavaa:

  • Opettaja - Johtaja 
    Blogikirjoituksessa pohditaan opettajan johtajan roolia. Luokassa opettaja on opiskelijoidensa johtajana samoin kuin kuka tahansa menestystä janoava yrityksen johtohenkilö. Opiskelijat tekevät oppimisen tuloksen, joten opettajan johtamisotteella on suuri merkitys oppisisältöjen välittäjänä ja oppimisen ohjaajana.

Hae merkkiä tästä                                                                               


Oamkin hankkeiden verkkosivuohje (pdf)