Kirjoja ja artikkeleita
- Aaltonen, K., Ihanainen, P. & Mauffret, D. (2012). A conceptual landscape to plan and execute internationalization. Teoksessa H. Kotila & K. Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Helsinki: Edita.
- Aaltonen, K. & Camara, A. (2014). Työkaluja osaamislähtöiseen arviointiin. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 16 (3), 44-52.
- Aarnio, H. (2010). Oppimisen ohjaaminen. Teoksessa S. Helakorpi, H. Aarnio & M. Majuri. Ammattipedagogiikka uuteen oppimiskulttuuriin. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu, 155-178.
- Aarrevaara, T. & Saarinen, T. (toim.) (2009). Kilvoittelusta kilpailuun. Artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos, 155-172.
- Ahola, S. & Hoffman, D. M. (toim.) (2012). Higher education research in Finland. Emerging structures and contemporary issues. Jyväskylä: Institute for educational research.
- Alaniska, H. (2017). Mitä kuuluu korkeakoulujen pedagogiikalle? Tuloksia KOPE-hankkeen vierailuista. OAMK blogit.
- Annala, J., Lindén, J. & Mäkinen M. (2016). Curriculum in higher education research. Teoksessa Case & Huisman (toim.) Researching Higher Education – International perspectives on theory, policy and practice, 171-189.
- Airaksinen, T. & Friman, M. (2008). Asiantuntija-ammattien etiikka. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu.
- ARENE. (2016). Ammattikorkeakoulujen maisterikoulutus osaamisen uudistajana ja kansallisena koulutusinnovaationa. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n selvitys YAMK-tutkintojen rakenteellisesta kehittämisestä. Helsinki: Arene.
- Arkko-Saukkonen, A., Merivirta, M. & Saloniemi, K. (toim.) (2015). Innostusta oppimistilanteisiin. Vinkkejä oppijalähtöiseen opetukseen. Rovaniemi: Lapin ammattikorkeakoulu.
- Atjonen, P. (2007). Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi.
- Barnett & Coate (2005) Engaging the Curriculum in Higher Education. McGraw-Hill Education.
- Bartis, I. (toim.) (2010). Maahanmuuttajataustaisen ohjaus koulutuksessa ja työelämässä. Helsinki: Palmenia. Verkkojulkaisu.
- Belt, P., Möttonen, M. & Härkönen, J. (2010). Practical tips for doctoral students.
- Bergmann & Sams (2015). Flipped learning for math instruction. International society for Technology in Education.
- Biggs & Tang (2011). Teaching for Quality Learning at University. McGraw-Hill Education
- Dunderfelt, T. (2015). Läsnäoleva kohtaaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Enlund, E. (2013). Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettisten dilemmojen sisällöt. Psykologia 48 (3), 176-195, 250.
- Erkkilä, R., Kronqvist, E. & Kiiskilä, S. (1997). Kuinka ohjata osaamista? - Pohdintoja portfoliokonsultoinnista.
- Friman, M. (2004). Ammattikorkeakouluetiikka. Helsinki: Opetusministeriö.
- Garam, I. (2011). Kansainvälinen liikkuvuus ammatillisessa ja korkea-asteen koulutuksessa. Helsinki: CIMO. Verkkojulkaisu.
- Gerlander, M., Levander, L.M & Repo-Kaarento, S. (2006). Säpinää seminaareihin. Opas seminaarityöskentelyn kehittämiseen. Viikin opetuksen kehittämispalvelut. Julkaisuja 4/2006.
- Graham, C. R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. In C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.), Handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing.
- Hakala, H. (2014). Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä. eEriKa 2014 (2).
- Hannula, H. (2012). Yrittäjyyskasvatusta kehittämässä. Teoksessa H. Kotila & K. Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Helsinki: Edita.
- Heikkinen, H. L. T. & Aho, J. & Korhonen, H. (2015). Ope ei saa oppia. Opettajankoulutuksen jatkumon kehittäminen. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos.
- Heinilä, H., Nuutila, L., Rautiainen, S. & Mertala, J. (2012). Kohtaaminen keskiössä. Näkökulmia ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Helsinki: Haaga-Helia.
- Helakorpi, S. & Majuri, M. (2010). Opetuksen suunnittelu ja arviointi. Teoksessa S. Helakorpi, H. Aarnio & M. Majuri. Ammattipedagogiikkaa uuteen oppimiskulttuuriin. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu, 145-154.
- Helminen, J. (toim.) (2016). Työelämälähtöistä ammattikorkeakoulupedagogiikkaa rakentamassa. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
- Hemminki, M., Leppänen, M. & Valovirta, T. (2013). Innostu ja onnistu opetuksessa. Helsinki: Aalto yliopisto.
- Hirvonen, M. (toim.) (2015). Yhdessä toimien ja erilaisuutta arvostaen. Ammatilliset opettajakorkeakoulut erityisopetusta kehittämässä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
- Hunt & Chalmers (2013). University Teaching in Focus. A Learning-centred Approach. Routledge.
- Huvi, K. et al. (toim.) (2011). Opetuksen yrityspalat. Käytännön malleja yrittäjyyskasvatukseen. Valkeakoski: Valkeakosken kehitys.
- Joutsenvirta, T. & Kukkonen, A. (toim.) (2009). Sulautuva opetus – uusi tapa opiskella ja opettaa. Palmenia, Helsinki.
- Jutila, S. (2005). Aina ajoissa? Uusi selvitys opiskelijoiden ajankäytöstä.
- Kahri, K. (toim.) (2015). Opetustoimen lainsäädäntö. Helsinki: Talentum.
- Kakkonen, M.-L. (toim.) (2016). Ammattikorkeakoulun opettajuus muutoksessa. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulu.
- Kakkuri, I. (2009). Yliopiston ja yliopisto-opiskelijan lukemisvaikeuspuheen arkeologinen analyysi. Teoksessa: T. Aarrevaara & T. Saarinen (toim.). Kilvoittelusta kilpailuun. Artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos, 155-172.
- Karjalainen & Co. (2018). Osaamisen opettaja. Oamk Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
- Karjalainen, A. (2009). Opetusopas Oulun yliopiston opettajalle.
- Karjalainen A. (toim.) (2007). Akateeminen opetussuunnitelmatyö.
- Karjalainen, A. (2007). Koulutusorganisaation prosessit.
- Karjalainen, A., Alha, K. & Jutila S. (2006). Tid att tänka- dimensionering av finländska universitetstudier.
- Karjalainen A., Alha K. ja Jutila S. (2007). Anna aikaa ajatella. Suomalaisten yliopisto-opintojen mitoitusjärjestelmä.
- Karjalainen, A., Alha, K. & Jutila S. (2008). Give Me Time to Think. Determining Student Workload in Higher Education. A Practical Guide for Teachers and Curriculum Designers. 2nd edition.
- Karjalainen, A. & Huusko, M. (2004). Arviointiajattelun pikaopas. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö.
- Karjalainen, A. (toim.) (2003). Akateeminen opetussuunnitelmatyö. Oulun yliopisto, opetuksen kehittämisyksikkö.
- Karjalainen, A. (2002). Tentin teoria. Oulu: Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikkö.
- Karjalainen, A. & Kemppainen, T. (1994). Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä. Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen.
- Karjalainen, A. & Kumpula H. (1994). Matkaopas tiedeyhteisöön.
- Keinonen, H. (2015). Massaluennosta verkkokurssiksi. Miten toteuttaa konstruktivistista oppimiskäsitystä? Yliopistopedagogiikka 22 (1), 46-48.
- Kekäle, J. (1996). Luento-opetuksen kehittäminen käytännönläheisillä menetelmillä. Aikuiskasvatus, 16:2.
- Kivimäki, S., Kinnunen, M. & Löytty, O. (toim.) (2006). Tilanteen taju. Opettaminen yliopistossa. Tampere: Vastapaino.
- Kivirauma, J., Jauhiainen, A., Seppänen, P. & Kausisto, T. (toim.) (2012). Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys. Social perspectives on education. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
- Korhonen, V. & Puukari, S. (2013). Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kotila, H. (toim.) (2006). Opettajana ammattikorkeakoulussa. Helsinki: Edita.
- Kotila, H., Mutanen, A. & Kakkonen, M.-L. (toim.) (2008). Opetuksen ja tutkimuksen kiasma. Helsinki: Edita.
- Kotila, H. & Mäki, K. (toim.) (2012). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Helsinki: Edita.
- Kotila, H. & Mäki, K. (toim.) (2015). 21 tapaa tehostaa korkeakouluopintoja. Helsinki: Haaga Helia ammattikorkeakoulu.
- Kosonen, J., Miettinen, T., Sutela, M. & Turtiainen, M. (2015). Ammattikorkeakoululaki. Helsinki: Kauppakamari.
- Koutaniemi, L. (2008). Empiriaan ja kvantitatiiviseen tietoon perustuvan gradunteon opas. 2. uudistettu painos.
- Kuittinen, M. (1994). Mitä luennoinnin sijaan? Malleja opiskelijan itsenäisen työskentelyn lisäämiseksi.
- Kumpula, H. (2005). Sielun kumppanuus – työnohjaus esimiestyön tukena. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö.
- Kuusisto, K. (2016). Formatiivinen arviointi korkeakoulujen verkko-opetuksessa. Systemaattinen katsaus. Kasvatus 47 (5), 446-463.
- Kähkönen, T. (2005). Turistina tiedeyhteisössä? Kuvitteellinen ja reaalinen tiedeyhteisö ja tiedeyhteisön jäsenyys opiskelijoiden kokemuksissa.
- Laajala, T. (2016). Ammattikorkeakoulun osaamisperustaisen opetussuunnitelman tulkintarepertuaarit. Aikuiskasvatus 36 (4), 294-302.
- Laakkonen A., Laakkonen T., Marjamaa M., Montonen N. (toim.) (2017). Kohti avointa julkaisemista, opetusta ja TKI-toimintaa ammattikorkeakouluissa. Laurea Julkaisut 82., Laurea-ammattikorkeakoulu.
- Lahtinen, M. & Lankinen, T. (2015). Koulutuksen lainsäädäntö käytännössä. Helsinki: Tietosanoma.
- Laine, K., Sijde, P. van der, Lähdeniemi, M. & Tarkkanen, J. (toim.) (2008). Higher education institutions and innovation in the knowledge society. Helsinki: Arene.
- Lampinen M. & Turunen H. (toim.) (2015). YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi. HAMKin e-julkaisuja 29/2015, HAMKin julkaisuja 14/2015, Hämeen ammattikorkeakoulu.
- Lapinlampi, T. (1998). Oululaisen yliopisto-opiskelijan historiaa Sinulle. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö.
- Lappalainen, K., Kuittinen, M. & Meriläinen, M. (toim.) (2008). Pedagoginen hyvinvointi. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
- Leinonen, R. (2012). Ammattikorkeakoulupedagogiikan kehittäminen. Opiskeluorientaatiot ja opinnäytetyön vertaistilanteet opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisen tukena. Oulun yliopisto. Acta Universitatis Ouluensis 124.
- Leino-Kilpi, H. (2016). Eettiset kysymykset opettajan työssä. Teoksessa T. Saaranen, M. Koivula, H. Ruotsalainen, C. Wärnå-Furu & L. Salminen (toim.). Terveysalan opettajan käsikirja. Helsinki: Tietosanoma, 73-87.
- Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) (2009). Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYpro.
- Lindblom-Ylänne, S., Nevgi, A., Hailkari, T. & Wager, M. (2010). Oppimisen arvioinnin teoriaa ja käytäntöä. Teoksessa S. Lindblom-Ylänne & A. Nevgi (toim.).Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: Wsoy, 156-191.
- Lindblom-Ylänne & Nevgi (toim.) (2011) Yliopisto-opettajan käsikirja. WSOYpro
- Lindén, J., Annala, J. & Mäkinen, M. (2016). Tieteenalakohtainen tieto ja opetussuunnitelman kriisi korkeakoulutuksessa. Tiedepolitiikka 41 (1), 19-28.
- Lindström J. & Kuparinen K. (toim.) (2017). Yhdessä enemmän. Oppimisen paikkoja ja suuntia. Laurea Julkaisut 87. Laurea-ammattikorkeakoulu.
- Lonka, K. (2015). Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
- Mikkonen, S. & Korhonen, V. (2018). Työläistaustaiset yliopisto-opiskelijat ja koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo. EUROSTUDENT VI –tutkimuksen artikkelisarja. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.
- Moberg, S. et al. (2009). Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Moisio, O.-P. (2011). Huoli, empatia ja kunnioitus vuorovaikutuksessa. Teoksessa Uusi koulu. Oppiminen mediakulttuurin aikakaudella. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 211-223.
- Murtonen, M. (toim.) (2017). Opettajana yliopistolla. Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Tampere: Vastapaino.
- Myyry, L. & Joutsenvirta, T. (2015). Open-book, open-web online examinations: Developing examination practices to support university students’ learning and self-efficacy. Active Learning in Higher Education, 16(2), 119-132. DOI: 10.1177/1469787415574053
- Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. & Kotila, H. (2017). AMK-maisteri. Työelämän moniosaaja. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
- Mäkinen, Korhonen. Annala, Kalli, Svärd & Värri (toim.) (2012). Osallistava korkeakoulutus. Tampere University Press.
- Määttä, K. (2015). Mistä puhutaan kun puhutaan opettamisesta Lapin yliopistossa? Kahviokeskustelun virtaa. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
- Niemi, H. & Sarras, R. (2012). Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Nurmi, R. (2015). Ammattikorkeakoulujen pedagogiset strategiat. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 17 (3), 24-40.
- Ojala, P. (2017). Hyvästit tenteille ja luentokalvoille. Oulu: Oulun ammattikorkeakoulu. ePooki 2017:17.
- Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2018). Syvenevää korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten yhteistyötä. Korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten yhteistyön syventämisen monivuotinen prosessi eli KOTUMO 2014-2017. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.
- Paakkola, E., Varmola, T., Husu, J. & Lehikoinen, A. (2017). Opettajankoulutus. Lähihistoriaa ja tulevaisuutta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Pitkälä ym. (2000). Portfolio oppimisen välineenä lääketieteessä. Duodecim 116 (2), 137-143.
- Poikela, S. (2016). Korkeakoulutuksen arvioinnin käytäntöjä kehittämässä. Opiskelijan arviointi työssä oppimisen ja kehittymisen tukena. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 18 (4), 24-39.
- Pollari, J. & Koppinen, M.-L. (2011). Maahanmuuttajan kohtaaminen ja opettaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Potila, A.-K., Moisio, J., Ahti-Miettinen, O., Pyy-Martikainen, M. & Virtanen, V. (2017). Opiskelijatutkimus 2017. EUROSTUDENT VI –tutkimuksen keskeiset tulokset. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.
- Pulkkinen, J. & Rytivaara, A. (2015). Yhteisopetuksen käsikirja.
- Raij, K. & Kallioinen, O. (2013). Työelämäosaaminen – mitä se on? Ammattikasvatuksen aikakauskirja 15 (4), 4-10.
- Rauste-von Wright, M., von Wright, J. & Soini, T. (2003). Oppiminen ja koulutus. Helsinki: WSOY.
- Reijonen, M., Kaljonen, P., Mannila, M. & Heiskanen, E. (2014). Ammattikorkeakoulun opettajuus muutoksessa. Opettajien toimijuus, identiteetti ja käsitykset työstään. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu.
- Repo, S. (2017). Hyötytietoa yliopistopedagogiikasta. Aikuiskasvatus 37 (4), 324-325.
- Salminen, L, Koskinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2010). Näkökulmia oppimisen arviointiin. Turku: Turun yliopisto.
- Saranpää, M. (2012). Arvostan osaamista, arvioin osaamisia. Kriteerien kriteerit. Teoksessa H. Kotila & K. Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Helsinki: Edita.
- Seikkula-Leino, J., Tiikkala, A. & Yöntilä, L. (toim.) (2014). Yrittäjyyskasvatusta suomalaiseen opettajankoulutukseen ja opetukseen! YVI-hankkeen hedelmiä vuosilta 2010-2014. Turku: Turun normaalikoulu.
- Syrjäkari, M., Koponen, J. & Tuominen, J. (toim.) (2015). Hyvä yliopisto-opettajuus. Kysymyksiä ja vastauksia yliopistopedagogisen koulutusvuoden varrelta. Helsinki: Aalto-yliopisto.
- Tenhula, T., Kuure, L., Koponen, L. & Karjalainen, A. (1996). Akateeminen opetusportfolio yliopisto-opetuksen itsearvioinnissa ja meritoinnissa.
- Tennant & McKullen & Kaczynski (2009). Teaching, Learning and Research in Higher Education. Routledge.
- Tynjälä, P., Välimaa, J. & Murtonen, M. (toim.) (2004). Korkeakoulutus, oppiminen ja työelämä. Pedagogisia ja yhteiskuntatieteellisiä näkökulmia. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Töytäri-Nyrhinen, A. (toim.) (2009). Suunnannäyttäjiä. Uusia avauksia ammattikorkeakouluopettajien työhön. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
- Vallivaara, V. (2008). Terveyskäsityksiä kartoittamassa. Käsitekarttatutkimus lääketieteen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden terveyskäsityksistä.
- Vanhanen-Nuutinen, L. Mäki, K., Töytäri, A., Ilves, V. & Farin, V. (2013). Kiviä ja keitaita. Ammattikorkeakoulutyö muutoksessa. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
- Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Gaudeamus: Helsinki.
- Virtanen, V., Postareff, L. & Hallikari, T. (2015). Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka 22 (1), 3-11.
- Wiitakorpi, I., Marstio, T. & Mattila, A. (toim.) (2016). Digimakupaloja korkeakouluopettajille. Helsinki: Laurea-ammattikorkeakoulu.
- Öystilä, S. & Laine, P. (toim.) (2014). Oppiva opettaja 13. Yliopistopedagogisen koulutuksen 2013-2014 opetuksen kehittämishankkeet. Lappeenranta: Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
- Öystilä, S., Laine, P. & Naukkarinen, J. (toim.) (2015). Oppiva opettaja 14. Yliopistopedagogisen koulutuksen 2014-2015 opetuksen kehittämishankkeet. Lappeenranta: Lappeenrannan teknillinen yliopisto.