Pedagoginen hyvinvointi rakentuu kohtaamisessa ja toiminnassa. Pedagogisessa hyvinvoinnissa on keskeistä opiskelijan kasvun ja oppimisen tukeminen ja niiden tiellä olevien esteiden poistamista niin, että opiskelija kokee tulleensa aidosti kohdatuksi.
Lähteitä
- Erkkilä, R. Perunka, S. (2021). Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja osallistaa opettajan ja opiskelijan. OAMK Journal, Oulun Ammattikorkeakoulun julkaisuja 26/2021. Viitattu 19.5.2022: Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja osallistaa opettajan ja opiskelijan – Oamk Journal
- Holappa, A., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A. & Aho, H. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus.
- Korhonen, V. & Toom, A. (2017). Opintoihin kiinnittymisen ja hyvinvoinnin yhteyksien tunnistaminen sekä pedagogisen hyvinvoinnin tukeminen korkeakoulun opetusyhteisössä. Teoksessa V. Korhonen, J. Annala & P. Kulju (toim.), Kehittämisen palat, yhteisöjen salat – Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen (s. 131–153). Tampere: Tampere University Press. Viitattu 19.5.2022. Kehittämisen palat, yhteisöjen salat – PDF Free Download (docplayer.fi)
- Lappalainen, K., Kuittinen, M. & Meriläinen, M. (2008). Pedagoginen hyvinvointi. Kasvatusalan tutkimuksia No:41. Suomen kasvatustieteellinen seura.
- Mäenpää, K. (2021). Motivation regulation and study well-being during nurse education studies. Oulun yliopisto. Viitattu 19.5.2022. http://urn.fi/urn:isbn:9789526231532
- Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2008). Pedagoginen hyvinvointi peruskoulun opettajien työssä. Aikuiskasvatus 28 (4), 244–257. Viitattu 19.5.2022. https://doi.org/10.33336/aik.93841
Resurssin ylläpitäjä(t):
Sivu päivitetty 19.05.2022 13:51