Yhteistyössä koulutusta, työelämää ja aluetta kehittämässä
Metatiedot
Nimeke: Yhteistyössä koulutusta, työelämää ja aluetta kehittämässä
Tekijä: Kiviniemi Liisa; Koivisto Kaisa; Koivunen Kirsi (toim.)
Aihe, asiasanat: alueelliset vaikutukset, ammattikorkeakoulut, korkeakoulupedagogiikka, tutkimus- ja kehittämistoiminta, työelämäyhteydet, ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, Oulun ammattikorkeakoulu
Tiivistelmä: Yhteistyössä koulutusta, työelämää ja aluetta kehittämässä -julkaisu kokoaa aihepiirin asiantuntijakirjoituksia. Julkaisun ensimmäinen osa sisältää Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan ajankohtaisia haasteita. Toisen osan artikkelit master-koulutuksen, osaamisperustaisuuden sekä osaamisen arvioinnin kehittämisestä ovat opettajien ja opiskelijoiden yhteisesti kirjoittamia. Kolmannessa osassa kuvataan muutamin esimerkein työelämälähtöistä kehittämistyötä, joissa opiskelijat, työelämän edustajat ja opettajat ovat olleet tiiviisti mukana.
Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
Aikamääre: Julkaistu 2015-12-11
Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-130-2
Kieli: suomi
ISBN: ISBN 978-951-597-130-2 (HTML)
Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut
Oikeudet: Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näin viittaat tähän julkaisuun
Kiviniemi, L., Koivisto, K. & Koivunen, K. (toim.) 2015. Yhteistyössä koulutusta, työelämää ja aluetta kehittämässä. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 29. Hakupäivä 20.3.2023. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-130-2.
Yhteistyössä koulutusta, työelämää ja aluetta kehittämässä -julkaisu kokoaa aihepiirin asiantuntijakirjoituksia. Julkaisun ensimmäinen osa sisältää Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan ajankohtaisia haasteita. Toisen osan artikkelit master-koulutuksen, osaamisperustaisuuden sekä osaamisen arvioinnin kehittämisestä ovat opettajien ja opiskelijoiden yhteisesti kirjoittamia. Kolmannessa osassa kuvataan muutamin esimerkein työelämälähtöistä kehittämistyötä, joissa opiskelijat, työelämän edustajat ja opettajat ovat olleet tiiviisti mukana.
Julkaisu on omistettu tutkimus- ja kehitysjohtaja (emerita) Irene Isohannille. Hän on toiminut Oulun ammattikorkeakoulun kehitysjohtajana vuosina 2001–2004 ja tutkimus- ja kehitysjohtajana vuodesta 2005 alkaen eläkkeelle jäämiseen saakka eli vuoden 2014 loppuun. Irene Isohanni on aloittanut Oamkin tki-toiminnan kehittämisen yhteistyössä henkilöstön ja alueen toimijoiden kanssa. Hän on ollut taitava verkostoituja ja yhteistyökumppanit ovat olleet laajasti alueelta edustettuina.
Irene Isohannilla oli erityistä kykyä visioida tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan tulevaisuutta ammattikorkeakoulussa. Hän on ollut nostamassa Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan tunnettavuutta. Lisäksi hän on ollut ansiokkaasti mukana hankkimassa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnalle ulkopuolista rahoitusta. Julkaisun artikkeleista välittyy Irene Isohannin laaja yhteistyö henkilöstön ja alueen keskeisten toimijoiden kanssa.
Oulussa 11.12.2015
Liisa Kiviniemi, Kaisa Koivisto & Kirsi Koivunen
Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta
Warning: Declaration of Concrete5_Model_FileAttributeKey::getList() should be compatible with Concrete5_Model_AttributeKey::getList($akCategoryHandle, $filters = Array) in /opt/www/docs/epooki/concrete/core/models/attribute/categories/file.php on line 102
Warning: Declaration of Concrete5_Model_FileAttributeKey::add($at, $args, $pkg = false) should be compatible with Concrete5_Model_AttributeKey::add($akCategoryHandle, $type, $args, $pkg = false) in /opt/www/docs/epooki/concrete/core/models/attribute/categories/file.php on line 161
Oulun ammattikorkeakoulu on työelämäläheinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan toimija
Jouko Paaso
Ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatio (tki) -toiminnalle on omaleimaista käytännönläheisyys ja soveltavuus sekä integroituminen opetukseen. Verrattuna yliopistojen tki-toimintaan ammattikorkeakoulujen tki-toiminta tavoittelee nopeampia konkreettisia hyötyjä alueen työ- ja elinkeinoelämälle. Tki-toiminnan kohderyhmä on yliopistoista poiketen...
Oulun ammattikorkeakoulun julkaisutoiminta
Anne-Maria Haapala, kuvaus ja editointi: Pia Alatorvinen
Tämä Irene Isohannin juhlajulkaisu on ensimmäinen kokonaan verkossa julkaistava juhlajulkaisu. Se julkaistaan Oulun ammattikorkeakoulun verkkojulkaisusarja ePookissa. Vuonna 2008 perustetun ePookin luomisprosessia on johtanut Irene Isohanni. ePookin kohderyhmänä on erityisesti työelämä ja sidosryhmät. Verkossa julkaiseminen antaa rajattomat mahdollisuudet mm. sisällön visualisointiin, videoiden upotuksiin, linkityksiin, julkaisun jakamiseen monikanavaisesti sekä löydettävyyteen internetin kautta. Julkaisujen avoin tallentaminen lisää tutkitusti niiden vaikuttavuutta. Myös todennäköisyys tulla viitatuksi kasvaa.
Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta murroksessa
Irene Isohanni
Korkeatasoisen opetuksen edellytyksenä on laadukas tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta. Oulun ammattikorkeakoulussa nämä on pyritty integroimaan toisiinsa muun muassa master-tutkintojen kautta. Avainasemassa ovat osaavat ja motivoituneet opettajat sekä tehokkaat paikalliset, valtakunnalliset ja kansainväliset verkostot. Tulevaisuudessa on pyrittävä myös entistä strategisempaan hankevalmisteluun ulkopuolisen...
Tki-toiminta työelämän ja alueen elinkeinoelämän kehittäjänä
Ammattikorkeakoulu ja yrityselämä
Maire Mäki
Suomi tarvitsee kipeästi uusia innovaatioita ja ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnalla on siihen paljon tarjottavaa. Yritykset tarvitsevat kehitystyössään innovaatiovalmiuksia ja sparraavaa tukea. Oulun seudulla on luotu yhteistyöfoorumeita ja kehitetty valmiuksia vastata yritysten tunnistamiin kehittämistarpeisiin. Syvyyttä yhteistyöhön on kuitenkin vielä mahdollista lisätä.
Oulun ammattikorkeakoululla on ollut merkittävä rooli alueen yhteisessä innovaatiotoiminnassa viimeisen 10 vuoden aikana
Aarne Kultalahti
Pitkään 1990-luvulta vuoteen 2007 jatkunut Oulun seudun huikea, erityisesti ICT-osaamiseen ja yrityksiin pohjautuva kasvu taittui vajaa kymmenen vuotta sitten. ICT-alan rakennemuutoksen seurauksena elinvoimaisuuden säilyttäminen on vaatinut yrityksiltä ja Oulun alueen korkeakouluilta suurta uudistumiskykyä...
Oulun innovaatioallianssi. Monialaisesta tutkimuksesta ja yritysyhteistyöstä käytännön innovaatioita ja liiketoimintaa
Maritta Perälä-Heape
Oulussa uskotaan yhdessä tekemiseen. Yhteistyön ajatus on vahvana pohjana myös elinkeinoelämän ja tutkimuksen rajapinnassa toimivan Oulun innovaatioallianssin (OIA) toiminnassa. Se pyrkii synnyttämään monialaisesta tutkimuksesta ja yritysyhteistyöstä käytännön innovaatioita ja liiketoimintaa.
Yhteistyö kehittyy jatkuvasti innovaatioallianssissa. Taina Pihlajaniemen haastattelu
Pia Alatorvinen
– Kyllä me tunnemme toisemme nyt paremmin, Oulun yliopiston tutkimusrehtori, lääketieteellisen biokemian professori Taina Pihlajaniemi summaa vuodesta 2009 Oulun innovaatioallianssissa (OIA) tehdyn työn vaikutusta. Kahden innovaatioallianssin partnerin, Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun, tiedot toistensa osaamisesta ja erityisvahvuuksista ovat parantuneet merkittävästi...
"Yhdessä olemme enemmän". Minna Åman-Toivion haastattelu
Anne Aho
MedKit Finland Oy:n toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio uskoo yhteistyön voimaan. Sen takia hän tekee tiivistä yhteistyötä Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) kanssa.
Opettajat master-koulutusta kehittämässä
Master-pedagogiikkaa kehittämässä. Master-koulutusohjelmien opettajien erikoistumisopinnot Oulun ammattikorkeakoulussa
Hannu Kotila & Liisa Vanhanen-Nuutinen
Opettajien täydennyskoulutuksen järjestäminen on monella tavalla iso haaste. Opettajien työn luonne sitoo usein opettajan omaan toimipaikkaansa ja työstä irrottautuminen ja mahdolliset sijaisjärjestelyt tuottavat aina ongelmia. Täydennyskoulutuksen toteutusmallina onkin yhä useammin opettajien ja koulutuksen...
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta sulautuu oppimiseen master-koulutuksessa
Kirsi Koivunen, Helena Heikka & Tiina Gallén
Master-koulutuksessa on kokeilusta lähtien korostettu koulutuksen yhteyttä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Vuoden 2012 korkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan arviointiraportti osoittaa, että opiskelijoiden osaamista ja oppimistoimintaa ei kuitenkaan riittävästi hyödynnetä ammattikorkeakoulun tki-toiminnassa...
Opettajien kokemuksia tiimiopettajuudesta master-koulutuksessa
Kaisa Koivisto, Maria Koskela & Anja Henner
Monialainen tiimiopettajuus on hyvällä alulla Oulun ammattikorkeakoulussa. Monialainen tiimiopettajuus lisää opettajien välistä yhteistyötä ja osaamista. Tällä hetkellä toteutettu opintojaksokohtainen monialainen opetus jää löyhästi työelämään liittyväksi. Monialaisuuden liittäminen laajempiin opintokokonaisuuksiin ja opinnäytetyöhön (tutkimus- ja kehitystyöhön) mahdollistaisi myös...
Opiskelijoiden kokemuksia Oulun ammattikorkeakoulun master-tutkinnon monialaisista yhteisistä opinnoista
Kaisa Koivisto & Anja Henner
Opiskelijoiden kuvaukset monialaisista opintojaksoista olivat positiiviset, koska he kuulivat muiden alojen näkökulmia. Kuitenkin monialaisuus ja monialaisuuden hyödyntäminen jäivät pinnallisesti käsitellyiksi. Monialaisuutta tulisi kehittää laajempana kokonaisuutena kuin yksittäisinä suppeina opintojaksoina...
Toimivan yhteistyömallin kehittäminen ammattikorkeakoulun master-tutkinnoissa. Uusia tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-oppimisympäristöjä kolmikantamallia kehittäen
Tanja Korhonen, Pirkko Sandelin, Liisa Kiviniemi & Jaana Kuusipalo
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto (yamk) koulutus on master-koulutusta, jonka kehittämisote on käytäntöorientoitunut. Lähtökohtana on työelämän tarve sellaisista osaajista, jotka ymmärtävät teoriaa ja...
Kohti todellista ja jatkuvaa master-opiskelijoiden, työelämän edustajien ja opettajien yhteistyötä
Tanja Korhonen, Pirkko Sandelin, Liisa Kiviniemi & Jaana Kuusipalo
Master-koulutusta pidetään laadukkaana, arvostettuna ja nykyaikaisena koulutuksena. Kuitenkin master-koulutusta pidetään samaan aikaan vielä tuntemattomana ja opiskelijoiden urapolkuja selkiytymättöminä. Opiskelijoilla, työelämän edustajilla ja opettajilla on yhteistä tahtotilaa yhteistyökumppanuuksien kehittämiseksi...
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen haasteet ja master-koulutus
Helena Heikka & Kirsi Koivunen
Sosiaali- ja terveydenhuollon muutokset ovat seurausta yhteiskunnassa ja sen rakenteissa tapahtuvista muutoksista, jotka ovat johtaneet palveluprosessien uudelleenarviointiin ja toimintojen muutokseen. Muutospaineita aiheuttavat väestön ja työntekijöiden ikääntyminen, palveluihin liittyvät taloudelliset rajoitteet, teknologian kehitys sekä henkilöstön...
Bolognan prosessi on vauhdittanut osaamisperustaisuuden kehittymistä
Johanna Huttunen
Mistä osaamisperustaisuudessa on kyse? Miten osaamisperustaisuutta voidaan vahvistaa koulutuksessa? Osaamisperustaisuuden tavoitteena on opiskelijalähtöisyys eli ammatillisen osaamisen etenemisen ja opiskelijan oppimistyön kuvaaminen työelämän osaamisvaatimukset huomioiden. Osaamisperustaisuus huomioi oppijan henkilökohtaisen...
Esimerkkejä työelämän kanssa tehdystä yhteistyöstä
Lasten ja nuorten vahvuuksien ja osallisuuden edistäminen yhteistyönä kouluyhteisössä
Kaisa Koivisto, Jukka Ojala & Pentti Rautakoski
Kouluyhteisö on merkityksellinen kehitysyhteisö lapsille ja nuorille. Kehitysympäristönä kouluyhteisö osaltaan vastaa lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Dialoginen vuorovaikutus ja yhteistyö vanhempien kanssa ovat perusta lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tämän lisäksi kouluyhteisön positiivinen, lämmin ilmapiiri ja vuorovaikutus, nuoren vahvuuksien tunnistaminen...
Työhyvinvoinnin edistämistä yhteistyöllä
Tiina Kallio, Liisa Kiviniemi & Pirkko Sandelin
Master-koulutukseen kuuluvan opinnäytetyön tuloksena laadittiin työhyvinvoinnin edistämisen suunnitelma, jonka taustaa, teoreettista perustaa ja osa-alueita kuvataan artikkelissa. Opinnäytetyö on yksi esimerkki master-koulutuksessa valmistuneesta työelämän kehittämistyöstä, joka toteutettiin opiskelijan, työelämän edustajien ja opettajien yhteistyössä.
Yhdessä tutkien ja kirjoittaen verkostoidutaan jo opiskeluaikana kansallisesti ja kansainvälisesti
Anja Henner
Opiskelijat ovat hyvin motivoituneita ja innostuneita tehdessään tehtäviä, jotka oikeasti vaikuttavat ja kehittävät toimintaa. He hakevat uusinta tietoa ja vievät sitä kliiniseen työhön. Opiskelijoiden ammatti-identiteetti vahvistuu ja he huomaavat olevansa tasavertaisia osaajia tulevien kollegoidensa kanssa. Opiskelijat uskaltavat ottaa haasteita vastaan ja lähteä kertomaan osaamisestaan...
Monipuolista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa Oulun ammattikorkeakoulussa
Sirpa Janhonen
Tutkimus- ja kehitysjohtaja (Emerita) Irene Isohannin luova ja innovatiivinen toiminta ilmenee kaikessa monipuolisuudessaan nyt ilmestyvässä juhlakirjassa ”Yhteistyössä koulutusta, työelämää ja aluetta kehittämässä”. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa on tartuttu toimeen kaikilla mahdollisilla tasoilla, että ammattikorkeakoulu osallistuu monipuolisesti oman vaikutusalueensa...