Ammatillinen opettajankoulutus

Tunnetko paloa opettamiseen? Järjestämme ammatillista opettajankoulutusta Oulussa, Kajaanissa, Rovaniemellä, Länsi-Lapin/Koillismaan alueella sekä etäopintoina verkossa. Seuraava haku koulutukseen on  8. - 29.1.2019.

Osaamisperusteiset opinnot

Ammatillinen opettajankoulutus on 60 opintopisteen kokonaisuus, joka on suunnattu ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajille ja opettajaksi aikoville. Koulutuksesta saat valmiudet toimia osaamisperusteisesti oman alasi opettajana. 

Meillä voit kouluttautua joustavasti opiskelemalla pää- tai sivutoimisesti eli koulutus sopii myös työn ohella tehtäväksi. Opiskeluoikeutta on kolme vuotta, mutta voit opiskella omaan tahtiisi 1-3 vuodessa tai nopeammin. Kesä-, syys- ja kevätlukukaudet mahdollistavat opiskelun läpi vuoden.

Koulutus on osaamisperusteista, eli aiemmin hankittu osaamisesi huomioidaan. Opintojen aikana täydennät, osoitat ja jaat osaamistasi ja opiskelet uutta henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi mukaan. Jos toimit jo opettajan tehtävissä, voit osoittaa ja kehittää osaamista työssäsi.

Voit hakea koulutukseen, kun sinulla on ammattikorkeakoulun tai ammatillisen koulutuksen opettajan virkoihin vaadittava koulutus ja työkokemus. Perussääntö on, että sinulla on soveltuva korkeakoulututkinto ja ammattialasi työkokemusta vähintään kolme vuotta. Poikkeuksena on sosiaali- ja terveysala, jossa edellytyksenä on ylempi korkeakoulututkinto ja kolmen vuoden työkokemus tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto ja viiden vuoden työkokemus.

Tilastot ja usein kysytyt kysymykset »

Erillinen opinto-oikeus »

Opiskelumuodot vuonna 2018

Henkilökohtaistettu opiskelu alueryhmissä (HOPE Oulu, Rovaniemi)
  • Alueryhmät toteutuvat Oulussa ja Rovaniemellä. Ryhmien toteutuminen edellyttää riittävää määrää opiskelijoita.

  • Opinnot alkavat Oulun tai Rovaniemen opintoryhmässä orientaatio- ja arviointijaksolla. Sen pohjalta opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) tuutoreiden ohjauksessa.

  • Opinnoissa hyödynnetään monipuolisia oppimisympäristöjä sekä työtapoja: lähiopiskelu, tiimityöskentely, pienryhmä- ja verkko-opiskelu, opetusharjoittelu oppilaitoksessa, itsenäinen opiskelu sekä digitaaliset oppimisratkaisut.

  • Rovaniemen opintoryhmässä noin puolet kontaktiopetuksesta toteutuu verkko-opiskeluna.

  • Opiskelu HOPE-ryhmässä edellyttää sitoutumista opiskelijatiimin toimintaan sekä aktiivista työskentelyä. 

Monimuoto-opiskelu (m-HOPE Kajaani ja m-HOPE Oulu)
  • Monimuoto-opintoryhmiä on kaksi, joista toinen toteutetaan Kajaanissa ja toinen Oulussa. Ryhmien toteutuminen edellyttää riittävää määrää opiskelijoita.

  • Opinnot alkavat lähiopetuksena Kajaanissa tai Oulussa orientaatio- ja arviointijaksolla. Sen pohjalta opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) tuutoreiden ohjauksessa. 

  • Monimuoto-opiskelusta noin puolet toteutetaan lähiopetuksena ja noin puolet verkossa.

  • Kajaanissa lähiopetus toteutetaan päiväopetuksena (klo 9-16) arkipäivisin ja webinaari-työskentely arki-iltaisin klo 16.30 alkaen. 

  • Oulussa lähiopetus toteutetaan viikonloppuisin (pe-la) ja webinaarityöskentely arki-iltaisin klo 16.30 alkaen.

  • Opiskelijat opettavat eri opettajakoulutuksen teemoja toisilleen monipuolisilla verkko-opetusmenetelmillä tiimityöskentelynä. Verkko-opiskelu edellyttää sitoutumista tiimin toimintaan sekä aktiivista työskentelyä.

  • Verkko-opiskelu edellyttää tieto- ja viestintätekniikan perustaitoja ja kykyä aktiiviseen vuorovaikutukseen erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Opinnoissa tarvitaan USB-kuulokemikrofonia, web-kameraa ja hyvin toimiva internetyhteys. Opiskelijalla täytyy olla ohjelmistojen asennusoikeus tietokoneelleen.

Henkilökohtaistettu verkko-opiskelu (e-HOPE)
  • Verkko-opintoryhmien opinnot alkavat lähiopetuksena Oulussa orientaatio- ja arviointijaksolla. Sen pohjalta opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) tuutoreiden ohjauksessa.

  • Opiskelijat opettavat eri opettajakoulutuksen teemoja toisilleen monipuolisilla verkko-opetusmenetelmillä tiimityöskentelynä. Verkko-opiskelu edellyttää sitoutumista tiimin toimintaan sekä aktiivista työskentelyä.

  • Opiskelu e-HOPE-ryhmässä edellyttää tieto- ja viestintätekniikan perustaitoja ja kykyä aktiiviseen vuorovaikutukseen erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Verkko-opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti verkko-opetusmenetelmiä, digitaalisia oppimisratkaisuja ja sosiaalista mediaa.

  • Opinnoissa tarvitaan USB-kuulokemikrofonia, web-kameraa ja hyvin toimiva internetyhteys. Opiskelijalla täytyy olla ohjelmistojen asennusoikeus tietokoneelleen.

Länsi-Lappi/Koillismaa, henkilökohtaistettu opiskelu (erillisvalintaryhmä)
  • Opiskelijat valitaan vain tähän opiskelumuotoon hakeneista. Hakijan koulutusala ei vaikuta valintaan.

  • Opinnot alkavat lähiopetuksena Länsi-Lapin/Koillismaan alueella orientaatio- ja arviointijaksolla. Sen pohjalta opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) tuutoreiden ohjauksessa.

  • Opettajakoulutuksen teemoja opiskellaan yhteistoiminnallisesti ja monipuolisesti eri verkko-opetusmenetelmiä hyödyntäen. Verkko-opiskelu edellyttää sitoutumista ryhmän toimintaan sekä aktiivista työskentelyä.

  • Verkko-opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia oppimisratkaisuja ja sosiaalista mediaa.

  • Opiskelu edellyttää verkko-opiskeluun soveltuvia laitteita ja ohjelmistoja.

Englanninkielinen opiskelu (erillisvalintaryhmä)
  • Opiskelijat valitaan vain tähän ryhmään hakeneista. Hakijan koulutusala ei vaikuta valintaan. 

  • Opetus on englanniksi, joten edellytyksenä on hyvä englannin suullinen ja kirjallinen kielitaito. 

  • Opiskelussa yhdistyvät erilaiset oppimisympäristöt sekä monimuotoiset työtavat: lähiopiskelu Oulussa, pienryhmä- ja verkko-opiskelu, opetusharjoittelu oppilaitoksessa, itsenäinen opiskelu sekä digitaaliset oppimisratkaisut. 

  • Opinnot alkavat lähiopetuksena Oulussa orientaatio- ja arviointijaksolla. Sen pohjalta laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) tuutoreiden ohjauksessa. Opiskelija etenee henkilökohtaisen opintosuunnitelma mukaisesti opinnoissaan.

  • Monimuoto-opetuksessa yhdistyy yhteisöllinen työskentely verkossa ja lähiopetus Oulussa. Pienryhmät suunnittelevat opetuksen ennakkoon opetuspäivien välisinä aikoina. 

  • Verkko-opiskelu edellyttää sitoutumista ja vastuunottoa opintoryhmän aktiivisesta toiminnasta. Opiskelu vaatii hyviä tieto- ja viestintätekniikan perustaitoja ja kykyä aktiiviseen vuorovaikutukseen erilaisissa oppimisympäristöissä. 

  • Opiskelu edellyttää verkko-opiskeluun soveltuvia laitteita ja ohjelmistoja.

  • Opinnot on suunniteltu lukuvuoden mittaisiksi, mutta opinnot voi myös suorittaa henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan 1 – 3 vuodessa.  

Laajuus ja kesto

60 op

alle 1 - 3 vuotta

Kampus

Kontinkankaan kampus
Kiviharjuntie 4, 90220 Oulu
020 611 0220
opiskelijapalvelut.amok@oamk.fi

Hakuaika

8. - 29.1.2019

Valintaperusteet »

Haku 2019

8. - 29.1.

Hakuaika ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Haku päättyy 29.1.
klo 15.

hakkyra_turkoosi_100.png

6.2.

Hakemuksen liitteet toimitettava klo 15 mennessä.

hakkyra_turkoosi_50.png

3.4.

Opiskelijavalinnat julkistetaan.

hakkyra_turkoosi_25.png

17.4.

Opiskelupaikka vastaanotettava klo 15 mennessä.

hakkyra_harmaa.png

1.6.

Opiskeluoikeus alkaa.

4. - 26.1.

Yhteishaku ammatilliseen opettajankoulutukseen. Haku päättyy 26.1. klo 15.

hakkyra_vaaka100.png

2.2.

Hakemuksen liitteet toimitettava klo 15 mennessä.

hakkyra_vaaka50.png

6.4.

Opiskelijavalinnat julkistetaan.

hakkyra_vaaka25.png

20.4.

Opiskelupaikka vastaanotettava klo 15 mennessä.

hakkyra_vaaka25.png

1.6.

Opiskeluoikeus alkaa.

 

Kiinnostuitko opettajankoulutuksesta?

Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa koulutuksesta ja hakemisesta. Voit halutessasi myös kysyä meiltä lisätietoja tai jättää palautetta tällä lomakkeella.

  

Lue opiskelijakokemuksia

Opinnot kasvattivat motivoituneen opettajan

Kun Raisa Aine istui ensimmäisenä päivänä opettajakorkeakoulun aloitusinfossa, hän hätkähti kuullessaan sanat ”tervetuloa tulevat opettajat”. 

Puusepästä hioutui opintopäällikkö

Opettajan työ oli kiehtonut jo pitkään isänsä yrityksessä puuseppänä työskennellyttä Ville Bräysyä. 15-vuotiaasta lähtien puualan parissa toiminut Ville pohti, että opettajuus toisi työhön uutta ulottuvuutta.
timo_matila_neliö.jpg

Tekniikan mies pehmeni opettajana

Kun insinööri vaihtaa alaa opettajan työhön, ajattelutapaan tulee enemmän ihmisläheisyyttä.
Artikkelikuva

Opettajaopinnoista puhtia tuotekehitykseen

Innovation, entrepreneurship… Eeva Kiuru luki kuin hänelle täydellisesti suunniteltuja houkutussanoja Oamkin ammatillisen…
Artikkelikuva

Unelma opettajuudesta toteutui

Ajatus opettajaksi opiskelemisesta kävi Anu Pokelan mielessä jo ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Ajatus jäi hautumaan, kunnes…