Potentiaali - stereotypioita purkavan ohjauksen kehittämishanke


ELY-keskus

Euroopan sosiaalirahasto

Vastuullinen yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Hankkeen kesto

01.04.2019 - 31.12.2021


 

Tavoitteet

Hankkeessa:
1) Selvitetään mitä segregaatiota ylläpitäviä sukupuoleen tai muihin eroihin liittyviä ennakko-oletuksia ja käytäntöjä opetus- ja ohjaushenkilöstöllä ja opiskelijoilla mahdollisesti on.
2) Selvitetään hyödynnetäänkö oppilaitoksissa ja ohjauspalveluissa jo kehitettyjä hyviä käytänteitä segregaation purkamiseksi ja jos ei, niin miksi?
3) Kehitetään opetus- ja ohjaushenkilöstölle työskentelymenetelmiä ja välineitä, joiden avulla segregaatiota ylläpitäviä ajatusmalleja ja toimintatapoja on mahdollista käsitellä sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisesti ja ohjata nuorta tekemään omannäköisiä valintoja jatkopolkunsa suhteen.
4) ToteutetaanTulevaisuuden tutkimuskeskus / Turun yliopisto (koordinaatio) koulutuksia tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta sekä sukupuolitietoisesta ohjauksesta sekä segregaation purkamisesta.
TIETOA HANKKEESTA
Etusivu
Tavoitteet
Tulokset

RAHOITTAJAT

Euroopan sosiaalirahasto
Sosiaali- ja terveysministeriö

Hankkeen toteutus

Potentiaali-hankkeessa kehitetään sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisen ohjauksen toimintamallia ja työvälineitä opetus- ja ohjaushenkilöstölle ja kytketään ne osaksi uraohjausta. Hankkeen kohderyhmänä on sekä ohjauspalveluita tarjoavien tahojen henkilökunta (kuten Ohjaamot, TE-toimistot) että yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten opettajat ja ohjaajat. Hankkeessa edistetään myös opiskelijoiden ja asiakkaiden osaamisidentiteetin kehittymistä ja kykyä nähdä vaihtoehtoisia urapolkuja.

Hankkeen taustalla on kysymys segregaatiosta eli koulutus- ja ammatinvalintojen vahva sukupuolittuminen nais- ja miesenemmistöisille aloille. Vahvinta segregaatio on toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Suomessa segregaatio on pysynyt lähes samana 1970-luvulta saakka ja työmarkkinat ovat EU-maiden vertailussa viidenneksi voimakkaimmin sukupuolittuneet. (Tilastokeskus, Purkutalkoot-hankkeen Policy Brief, VNK 18/2018.)

Eriytyminen miesten ja naisten aloihin näkyy muun muassa mies- ja naisenemmistöisten alojen palkkaeroina sekä miesten ja naisten erilaisina urapolkuina. Henkilökohtaisella tasolla yksilö ei pääse hyödyntämään koko potentiaaliaan, jos hän ei koe voivansa hakeutua jollakin alalle esim. sukupuolensa takia. Kansantaloudellisesti segregaatio voi ilmetä esimerkiksi kohtaanto-ongelmana, jossa työpaikat ja työntekijät sijoittuvat alueellisesti eri paikkoihin. Monilla aloilla hyödyttäisiin myös monipuolisemmasta työntekijöiden kirjosta, mikä voisi tuottaa alalle uudenlaisia näkökulmia ja työskentelytapoja.

Avainasemassa segragaation purkamisessa ovat ohjaajat ja opettajat, joiden kanssa opiskelija tai asiakas pohtii opintojaan ja uraansa eri koulutusasteilla sekä erilaisissa ohjauspalveluissa. Potentiaali-hankkeessa kartoitetaan ohjauksen ongelmakohtia ja kehitetään työskentelymenetelmiä ja välineitä, joiden avulla segregaatiota ylläpitäviä ajatusmalleja ja toimintatapoja on mahdollista purkaa. Kehitystyötä tehdään yhdessä eri yhteistyökumppaneiden ja oppilaitosten kanssa.

Hankkeen toteuttavat:
Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus (koordinoija)
Hämeen ammattikorkeakoulu (AOKK)
Oulun ammattikorkeakoulu (AOKK)
Jyväskylän ammattikorkeakoulu (AOKK)
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö (OTUS)
Nuoristotutkimuseura.

Tulokset

Hankkeen tuloksena syntyy:



1) Selvitys siitä, miten sukupuolen
ja muiden yksilöiden välisten erojen merkitys tiedostetaan ja huomioidaan
opetuksessa ja ohjauksessa.
2) Toimintamalli sukupuoleen ja muihin eroihin
liittyvien ennakko-oletusten tunnistamiseen ja käsittelyyn ohjauksessa
3) Toiminnallisia ja pelillistämistä hyödyntäviä
materiaaleja sukupuolittuneiden valintojen käsittelyyn ja purkamiseen
ohjauksessa.








Toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi
Toteutetaan valtakunnallinen kartoitus hankkeen toimintaympäristöstä, menetelmien ja työkalujen kehittäminen ja testaus, koulutus, arviointi ja vaikuttavuus

Yhteyshenkilön sähköpostiosoite

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Tietolähde: Thinking Portfolio