kuvakorkeus: 400

 

Myyntipäiväkirjat

 

Myskin Myyntipäiväkirjat -kirjoitussarja tuo myynnin eri näkökulmia esille mielenkiintoisten vierailevien kirjoittajien avulla. Kirjoitussarjan tavoitteena on erityisesti myyntityön arvostuksen nostaminen ja ahaa-elämyksien herättelyä siitä, miten tärkeitä myynnilliset taidot ovat kaikille – alasta riippumatta. 

 

Oletko sinä seuraava Myyntipäiväkirjojen kirjoittaja? Ota yhteyttä ja ilmoittaudu mukaan jakamaan ajatuksesi myynnistä! 

Olemme koostaneet aiemmin julkaistut Myyntipäiväkirjat helposti luettavaan e-kirjaan. E-kirjat on julkaistu nyt kahdessa osassa. Pääset Myyntipäiväkirjoituksiin alla olevien painikkeiden kautta.

 

Osa 1

Osa 2

 

Minäkö myyjä? 

Kirjoittaja: Katta Siltavirta, Myyntiosaaminen kasvun keskiöön-hankkeen projektipäällikkö ja Terwa-akatemian tiimivalmentaja, OAMK 

Katta suhtautuu intohimoisesti yrittäjyyteen ja myyntityöhön vuorovaikutuksena. Katalla on yli 20 vuoden kokemus B2B-myynnistä, markkinoinnista ja tietojärjestelmistä usealta eri toimialalta. Hänen toiminnan keskiössä on aina asiakas.

Minäkö myyjä?

No EN! Oma polkuni myynnin parissa on ollut kivinen. Se on aina ollut kovin raskas ja asenteellinen. Myyntityö käsitetään usein ovelta ovelle kiertäviksi ”imurikauppiaksi”, kauppakeskusten käytävillä ”tyrkyttäviksi liittymäkauppiaiksi” tai puhelinmyyjiksi. Olen työskennellyt aina ihmisten parissa, ihan työurani alkuvuosia lukuun ottamatta, asiantuntijatehtävissä useilla eri toimialoilla. Jos ei lasketa mukaan nuoruusaikojen myyntitöitä mummoni kioskilla, kaupan kassalla ja koruliikkeessä, vain yksi työni sisälsi oman laskuoppini mukaan myyntiä. Kuinka väärässä olinkaan!

Viimeisimmät vuodet ovat opettaneet minulle paljon myynnistä ja myynnillisyydestä. Olen reflektoinut omaa elämääni ja työuraani säännöllisesti. Aika vanhaksi piti minunkin elää, että tunnistin niinkin yksinkertaisen ja selvän asian kuin, että ”Myynti kuuluu kaikille!”. Ei ole väliä, millä alalla tai työtehtävissä olen työskennellyt, myynti on ollut aina osa työtehtäviäni. Myynnilliset vuorovaikutustaidot ovat läsnä työtehtävissäni jatkuvasti.

Olen tunneälykäs. Se auttaa luomaan luottamusta ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Työni, kuten varmasti sinunkin, on täynnä kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa, joissa sinun tulee perustella mielipidettäsi, myydä ideasi toiselle osapuolelle. Siinä sinä ja minä teemme jo myyntityötä. Kun osaamme havaita, ymmärtää ja sopeuttaa omaa toimintaa asiakkaiden tunteiden mukaisesti, saamme lisättyä luottamusta välillämme ja samalla myymäsi ratkaisuehdotus, mielipiteesi tai ideasi ostetaan sinulta. Toki myyntityö on paljon muutakin, mutta kaiken kaikkiaan myyntityössä sinun tulee pystyä yksinkertaistetusti täyttämään asiakkaan tarve, ratkaisemaan asiakkaan ongelma tai tuottaa arvoa asiakkaalle.

Ja myyntityöhän on pelottavaa! Ainakin alussa. Kyllä minuakin jännittää edelleen soittaa kylmäsoittoja potentiaalisille asiakkaille. Teen taustatyön hyvin. Tutustun yritykseen, ja mietin tarkkaan, mikä on yhteydenottoni tavoite ja miten tämä potentiaalinen asiakas hyötyy tarjoamastani asiasta: minkä ongelman tarjoamani palvelu ratkaisee tai mitä arvoa se tuottaa hänelle. Tämä valmistautuminen jo itsessään helpottaa minua ennen yhteydenottoa. Vielä ennen soittoa teen yllätyskyykkyjä Siskonpedin tapaan! Muuten. Tehdäänkö tässäkin asennemuutos? Mika Jordanov Vainulta totesi, että kylmäsoiton sijaan soitetaan aina mukavapuhelu. Eikö ole mukava ajatus?

Mihin itse uskon myyntityössä? Myyntityö on tiukkaa työtä. Sinun tulee tuntea asiakkaasi ja myytävät tuotteet, olla asiakaslähtöinen, osata myyntisuppilot ja -prosessit, tietää oikeanlaiset tekniikat. Mielestäni myyjän tulee olla halukas oppimaan koko ajan uutta ja hänellä tulee olla uteliaisuutta takataskussa roppakaupalla. Omassa päivittäisessä työssäni myyntityö näyttäytyy muun muassa asiantuntemukseni myymisessä opiskelijoille, kollegoille ja työnantajalle. Tämän lisäksi kontaktoin alueen yrityksiä ja hankin heitä yhteistyökumppaneiksi Myyntiosaaminen kasvun keskiöön -hankkeeseen tai opetukseen. Uskokaa tai älkää. Välillä näissäkin tilanteissa raha vaihtaa omistajaa eli teen ihan oikeaa myyntityötä! Työni sisältää päivittäin myyntiä. Kohtaan ihmisiä ja kuuntelen. Olen läsnä. Nämä opit sain jo mummoni kioskilla ensimmäiseltä myynnin valmentajaltani eli mummoltani. Mielestäni nämä opit pätevät yhä edelleen. Filosofi Zenon Kitionilaisen on väitetty todenneen ”Meillä on kaksi korvaa ja yksi suu, joten meidän tulisi kuunnella enemmän kuin puhua." Kuinka oikeassa tämä reilu 300 vuotta ennen ajanlaskumme alkua elänyt filosofi olikaan myyntikohtaamisten näkökulmasta.

Summa summarum. Myynti kuuluu kaikille. Toivon sydämeni pohjasta, että sait uusia ajatuksia myyntiin. Ehkä asenteesi muuttui positiivisemmaksi tai et enää pelkää myyntiä sanana niin paljon. Olen nimittäin rehellisesti sitä mieltä, että myynti on meidän kaikkien asia fysioterapeutista sairaanhoitajaan, insinööriin ja tradenomiin. Myynti kuuluu kaikille!

P.s Olen myyjä 😊