Tutkinto | Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto |
Tutkintonimike | Toimintaterapeutti (AMK) |
Laajuus/kesto | 210 op / 3,5 vuotta |
Tutkinto-ohjelma | Toimintaterapian tutkinto-ohjelma |
Aloituspaikat | 30 |
Opetusjärjestelyt | Opetus on päiväopetusta. Opetus on järjestetty siten, että toimintaterapeutti AMK-tutkinnon voi suorittaa kokopäiväisesti opiskellen 3-3,5 vuodessa. Koulutuksen kesto määräytyy opiskelijan henkilökohtaisella opintosuunnitelmalla, johon vaikuttavat opetustarjonta, harjoittelumahdollisuudet ja oma elämäntilanne. Monimuotoisuus tarkoittaa sitä, että opetusmuotoina käytetään aktivoivaa luento-opetusta, läsnäolovelvoitteisia työpajaopintoja (harjoittelua koululla), virtuaaliopetusta sekä harjoittelua työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä. Itsenäisen opiskelun osuus on suuri. |
Kampus/yksikkö | Professorintien kampus / Sosiaali- ja terveysala Kiviharjuntie 4, 90220 Oulu |
Hakuaika | 17.3.2015 - 9.4.2015 klo 15.00 |
Valintakoe | 3. - 5.6.2015 klo 8.00 |
Koulutuksen tavoite
Toimintaterapian tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen. Toimintaterapia on näyttöön perustuvaa kuntoutusta, jossa keskiössä on yhdessä tekeminen asiakkaan, hänen läheistensä ja eri asiantuntijoiden kanssa. Tämä vaatii vahvaa yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamista.
Toimintaterapian tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan arjessa eläminen mielekkäällä ja merkityksellisellä tavalla. Taitoja ja mielenkiintoja vastaavan toiminnan löytäminen yhdessä asiakkaan kanssa on toimintaterapeutin tärkeä osaamisalue. Toiminnalla tarkoitetaan kaikkea sitä, mitä ihminen tekee ja ajattelee: itsestä huolehtimista, lepoa, leikkiä, työtä, kotielämän ja vapaa-ajan toimintoja. Toimintaterapeutti osaa analysoida toimintoja ja ympäristöjä sekä soveltaa niitä niin, että ne tukevat asiakkaan valintoja ja osallistumista sekä edistää hänen hyvinvointiaan.
Toimintaterapia perustuu asiakkaan, toimintaterapeutin ja toiminnan väliseen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteeseen. Terapeuttisen yhteistyösuhteen rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii terapeuttisia taitoja mm. kykyä kuunnella asiakasta, läsnäoloa, rohkeutta ja luovuutta. Terapian suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on aina asiakkaan toimintakyvyn arviointi.
Toimintaterapeutti osaa käyttää erilaisia asiakaslähtöisiä arviointimenetelmiä: haastattelua ja toiminnan havainnointia, itsearviointimenetelmiä, testejä ja projektiivisia menetelmiä. Arvioinnin perusteella tehdään yhdessä asiakkaan kanssa suunnitelma yksilöllisesti ja/tai ryhmässä toteutettavaksi, jotta asiakkaan toimintakyky edistyisi esimerkiksi kotona pärjäämisen tai koulun käymisen suhteen.
Toimintaterapeutti osaa suunnitella ja toteuttaa toiminnallisia ja esteettömiä ympäristöjä sekä mukauttaa niitä asiakkaan tarpeiden mukaan. Hänellä on asiantuntemusta olla kehittämässä yhteiskunnan palveluja. Luovuus, innovatiivisuus ja sisäinen yrittäjyys kehittyvät osallistumalla työelämälähtöisiin opintoihin ja hankkeisiin.
Koulutuksen sisältö
Koulutuksen opinnot perustuvat ammattikorkeakoulututkinnon suorittaville laadittuihin yleisiin ja tutkinto-ohjelmittain laadittuihin osaamisalueisiin. Opintosuunnitelma noudattaa alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia.
Opiskelijalla on aktiivinen ja vastuullinen rooli oppimisprosessissa ja hänen tulee kyetä itsenäiseen opiskeluun. Suuri osa oppimateriaalista on englanninkielistä.
Teoreettinen tietoperusta karttuu luennoilla, verkko-opintoina ja opiskelijalähtöisissä seminaareissa. Seminaareissa opiskelijat esittävät oppimistehtäviään, jotka on tehty joko yksin tai ryhmätyönä, keskustelun avaukseksi.
Itsenäinen opiskelu voi olla aiheeseen perehtymistä lukemalla ja sen tietoista ymmärtämistä tai se voi toteutua opintopiireinä (study group), jolloin opiskelijaryhmässä opiskellaan tiettyä asiaa. Käytännön taitoja opitaan harjoittelemalla läsnäolovelvoitteisilla työpajatunneilla erilaisia arviointi- ja terapiamenetelmiä sekä muita toimintoja, joita analysoidaan ja sovelletaan terapeuttiseen tarkoitukseen sopivaksi.
Teoria- ja työpajaopintojen jälkeen käytännön osaamista harjoitellaan ohjatussa harjoittelussa työelämän toimintaympäristöissä toimintaterapeutin ohjaamana. Harjoittelupaikat sijaitsevat eri puolella Suomea. Moniammatillista yhteistyötä harjoitellaan mm. yhteisissä opinnoissa muiden sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijat laativat oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa he suunnittelevat opintojen etenemisen ja opintojaksojen valinnat.
Osan opinnoista voi suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämätahon kanssa. Opintoja voi suorittaa myös kehittämishankkeissa sekä moniammatillisissa ja -alaisissa oppimisympäristössä (lab -malli).
Suuntautumisvaihtoehdon valinta
Ei suuntautumisvaihtoehtoa. Oulun ammattikorkeakoulun opintosuunnitelmat mahdollistavat sen, että opiskelijoiden erilaiset osaamistarpeet ja -tavoitteet antavat mahdollisuuden huomioida aiempi osaaminen (AHOT) ja suunnata opintoja erilaisilla valinnoilla sekä omalla koulutusalalla että monialaisesti ammattikorkeakoulun sisällä.
Kansainvälistyminen
Tutkinto-ohjelman opinnoista osa toteutetaan englannin kielellä. Opiskelija suorittaa 30 op vieraskielisiä opintojaksoja joko Oamkissa tai vaihtojaksolla ulkomailla. Tutkinto-ohjelmassa opiskelijoita tuetaan monin eri tavoin saavuttamaan osaaminen kansainvälistymistaidoissa. Jokaisen opiskelijan kanssa tehdään henkilökohtainen opintosuunnitelma, jossa kansainvälisyyteen tukeminen on osa suunnitelmaa.
Opiskelijoita ohjataan osallistumaan opiskelijavaihtoihin yleensä kolmannen opiskeluvuoden aikana. Opiskelijat voivat myös hakea kansainvälisille intensiivikursseille, joiden suunnitteluun ja/ tai toteutukseen osallistuu yhtenä opettajatiimin jäsenenä toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettaja.
Kotikansainvälisyys on osa kaikkien opiskelijoiden opintoja.
Tutkinto-ohjelman opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella yhdessä kansainvälisten opiskelijoiden kanssa useilla eri opintojaksoilla. Osa opinnoista on moniammatillisia ja osa toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille tarkoitettuja. Suomalaiset ja Oamkissa vaihdossa olevat opiskelijat toteuttavat erilaisia projekteja mm. kouluissa, joten opinnot eivät ole ainoastaan koululla toteutettuja, vaan niitä toteutetaan myös yhteistyössä työelämäkumppaneiden kanssa.
Englanninkielisen ammattikirjallisuuden käyttö on osa arkipäivää, sillä kaikissa ammattiopintojen opintojaksoissa käytetään englanninkielistä kirjallisuutta.
Pätevyys
Toimintaterapeutin ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu ammattihenkilö. Tutkinnon suoritettua voi hakea ammattioikeuksia Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta.
Sijoittuminen työelämään
Toimintaterapeutti voi työskennellä:
- sairaaloissa
- terveyskeskuksissa
- kuntoutus- ja tutkimuskeskuksissa
- erityiskouluissa
- järjestöissä
- yksityisissä palvelujärjestelmissä
- erilaisissa projekteissa
- yrittäjänä.
Työssä tarvitaan kykyä työskennellä itsenäisesti sekä moniammatillisen tiimin jäsenenä, koska työ sisältää asiakastyön lisäksi työskentelyä moniammatillisissa työryhmissä sekä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja asenteisiin vaikuttamista.
Toimintaterapeutilta edellytetään hyviä ihmissuhdetaitoja, laajaa tietoperustaa, luovaa ongelmanratkaisutaitoa, pitkäjänteisyyttä, organisointikykyä, eettistä ja ammatillista päätöksentekotaitoa sekä jatkuvaa itsensä kehittämistä. Toimintaterapeutin työ perustuu toiminnan tieteen, toimintaterapian teoriaperustan ja lähitieteiden kuten esimerkiksi lääketieteen ja käyttäytymistieteiden osaamiseen.
Keskeisiä opintoja ovat:
- terapeutiksi kasvamisen opinnot
- toimintakyvyn arviointi
- merkityksellinen toiminta
- kuntoutuksen opinnot
- yksilö- ja ryhmäterapia
- ohjaus ja opettaminen
- monialainen yhteistyö
- toimintaterapian asiakkuuksiin
- toiminnallisiin ympäristöihin liittyvät opinnot
- syventävät opinnot oman urasuunnitelman mukaisesti.
Toimintaterapian asiantuntijoista on kysyntää kaikilla kuntoutuksen alueilla Suomessa ja ulkomailla. Erityisesti avoterveydenhuollossa ja ennaltaehkäisevässä työssä esim. järjestöissä ja kouluissa toimintaterapian tarve lisääntyy. Lisäksi toimintaterapeutteja tarvitaan yhteiskunnan palvelujen kehittämiseen ja ympäristön suunnitteluun liittyvissä tehtävissä kansalaisten osallistumisen ja osallisuuden tukemiseksi.
Ammatit ja työtehtävät
Ammattinimike on toimintaterapeutti. Toimintaterapeutit voivat myös työskennellä:
- ryhmätoiminnan ohjaajan
- yrittäjän
- vastaavan ohjaajan
- päivätoiminnan ohjaajan
- työtoiminnan suunnittelijan
- asumistoiminnan vastaavan
- erityistyöntekijän
- toiminnanohjaajan
- apuvälinealan asiantuntijan tehtävänimikkeellä. Toimintaterapeutti voi toimia myös kuntoutusohjaajana, projektipäällikkönä tai -työntekijänä.
LUE LISÄÄ OPISKELUSTA
VIDEOT
Valintaperusteet
Pohjakoulutusvaatimus: Amk-lain mukainen hakukelpoisuus
Valintatapa 1A, 30 aloituspaikkaa
Valintaperuste | Valintapisteet |
---|---|
Koulumenestys | 30 pistettä |
Valintakoe | 70 pistettä |
Yhteensä | 100 pistettä |
Koulumenestyspisteet
- A. Ylioppilastutkinto ja/tai
lukion päättötodistus - B. Ammatillinen perustutkinto, kouluasteen tutkinto,
opistoasteen tutkinto tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto - C. Ylioppilastutkinto ja
ammatillinen perustutkinto
A. Valinta ylioppilastutkinnon ja/tai lukion päättötodistuksen perusteella
Arvosanat | |||||
---|---|---|---|---|---|
Aine | L/E | M | C | B | A |
Äidinkieli | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Paras kieli (vieraat kielet tai toinen kotimainen), pitkä (lyhyt tai keskipitkä) | 5 (4) | 4 (3) | 3 (2) | 2 (1) | 1 (0) |
Matematiikka tai paras reaaliaineiden kokeista (ennen v. 2006 kirjoittaneilla reaali) | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Keskiarvo | Pisteet |
---|---|
≥9,50 | 15 |
≥9,21 | 14 |
≥8,93 | 13 |
≥8,64 | 12 |
≥8,36 | 11 |
≥8,07 | 10 |
≥7,79 | 9 |
≥7,50 | 8 |
≥7,21 | 7 |
≥6,93 | 6 |
≥6,64 | 5 |
≥6,36 | 4 |
≥6,07 | 3 |
≥5,79 | 2 |
≥5,50 | 1 |
<5,50 | 0 |
B. Valinta ammatillisen perustutkinnon, kouluasteen tutkinnon, opistoasteen tutkinnon tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon perusteella
Asteikko 1–3 | Asteikko 1–5 | Asteikko 4–10 | Pisteet |
---|---|---|---|
≥2,80 | ≥4,60 | ≥9,50 | 30 |
≥2,74 | ≥4,49 | ≥9,36 | 29 |
≥2,69 | ≥4,38 | ≥9,22 | 28 |
≥2,63 | ≥4,27 | ≥9,09 | 27 |
≥2,58 | ≥4,16 | ≥8,95 | 26 |
≥2,52 | ≥4,05 | ≥8,81 | 25 |
≥2,47 | ≥3,94 | ≥8,67 | 24 |
≥2,41 | ≥3,83 | ≥8,53 | 23 |
≥2,36 | ≥3,72 | ≥8,40 | 22 |
≥2,30 | ≥3,61 | ≥8,26 | 21 |
≥2,25 | ≥3,50 | ≥8,12 | 20 |
≥2,19 | ≥3,39 | ≥7,98 | 19 |
≥2,14 | ≥3,28 | ≥7,84 | 18 |
≥2,08 | ≥3,17 | ≥7,71 | 17 |
≥2,03 | ≥3,06 | ≥7,57 | 16 |
≥1,97 | ≥2,94 | ≥7,43 | 15 |
≥1,92 | ≥2,83 | ≥7,29 | 14 |
≥1,86 | ≥2,72 | ≥7,16 | 13 |
≥1,81 | ≥2,61 | ≥7,02 | 12 |
≥1,75 | ≥2,50 | ≥6,88 | 11 |
≥1,70 | ≥2,39 | ≥6,74 | 10 |
≥1,64 | ≥2,28 | ≥6,60 | 9 |
≥1,59 | ≥2,17 | ≥6,47 | 8 |
≥1,53 | ≥2,06 | ≥6,33 | 7 |
≥1,48 | ≥1,95 | ≥6,19 | 6 |
≥1,42 | ≥1,84 | ≥6,05 | 5 |
≥1,37 | ≥1,73 | ≥5,91 | 4 |
≥1,31 | ≥1,62 | ≥5,78 | 3 |
≥1,26 | ≥1,51 | ≥5,64 | 2 |
≥1,20 | ≥1,40 | ≥5,50 | 1 |
<1,20 | <1,40 | <5,50 | 0 |
C. Valinta ylioppilastutkinnon ja ammatillisen perustutkinnon perusteella
Arvosanat | |||||
---|---|---|---|---|---|
Aine | L/E | M | C | B | A |
Äidinkieli | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Paras kieli (vieraat kielet tai toinen kotimainen), pitkä (lyhyt tai keskipitkä) | 5 (4) | 4 (3) | 3 (2) | 2 (1) | 1 (0) |
Matematiikka tai paras reaaliaineiden kokeista (ennen v. 2006 kirjoittaneilla reaali) | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Asteikko 1–3 | Asteikko 1–5 | Asteikko 4–10 | Pisteet |
---|---|---|---|
≥2,80 | ≥4,60 | ≥9,50 | 15 |
≥2,69 | ≥4,37 | ≥9,21 | 14 |
≥2,57 | ≥4,14 | ≥8,93 | 13 |
≥2,46 | ≥3,91 | ≥8,64 | 12 |
≥2,34 | ≥3,69 | ≥8,36 | 11 |
≥2,23 | ≥3,46 | ≥8,07 | 10 |
≥2,11 | ≥3,23 | ≥7,79 | 9 |
≥2,00 | ≥3,00 | ≥7,50 | 8 |
≥1,89 | ≥2,77 | ≥7,21 | 7 |
≥1,77 | ≥2,54 | ≥6,93 | 6 |
≥1,66 | ≥2,31 | ≥6,64 | 5 |
≥1,54 | ≥2,09 | ≥6,36 | 4 |
≥1,43 | ≥1,86 | ≥6,07 | 3 |
≥1,31 | ≥1,63 | ≥5,79 | 2 |
≥1,20 | ≥1,40 | ≥5,50 | 1 |
<1,20 | <1,40 | <5,50 | 0 |
Valintakoe
Valintakokeeseen kutsutaan vähintään nelinkertainen määrä hakijoita aloituspaikkoihin nähden. Hakijat valitaan kokeeseen koulumenestyksestä annettavien pisteiden perusteella. Ammatti-, erikoisammattitutkinnoilla ja ulkomailla suoritetuilla tutkinnolla hakevat hakukelpoiset hakijat kutsutaan suoraan valintakokeeseen ilman esivalintaa.
Valintakoe koostuu hakijan tekemästä ennakkotehtävästä, aineistokokeesta ja toiminnallisesta ryhmätilanteesta. Hakijalle valintakoe on yhtenä päivänä. Tarkempi valintakoeaika ilmoitetaan valintakoekutsussa. Valintakokeen aikaa ei voi muuttaa.
Valintakokeella arvioidaan alalle soveltuvuutta arvioimalla motivaatiota, sosiaalisia valmiuksia sekä oppimis- ja työskentelyvalmiuksia.
Hakija tuo valintakokeeseen kirjallisen ennakkotehtävän. Ennakkotehtävä (pituus 4 - 5 sivua) sisältää esimerkiksi seuraavia asioita:
1. Lyhyt esittely itsestäsi, harrastuksista, työkokemuksesta yms.
2. Käsityksesi sosiaali-/terveysalan ammattikorkeakoulutuksen vaatimista opiskeluvalmiuksista ja omista opiskeluvalmiuksistasi.
3. Käsityksesi hakemasi koulutuksen/koulutuksien ammattikorkeakouluopinnoista
4. Käsityksesi hakemisen kohteena olevan alan työtehtävistä ja itsestäsi ko. alan sosiaali-/terveysalan ammattilaisena (vahvuudet ja kehittämishaasteet)
5. Kuvaile motivaatiotasi hakemaasi koulutukseen/koulutuksiin.
6. Urasuunnitelmasi koulutuksen jälkeen ja alan tulevaisuuden näkymät.
Aineistokoe (yhteensä max 30 pistettä):
Aineistokoe klo 11.15 - 12.45. Aineistokokeeseen ei voi tulla myöhästyneenä.
Aineistokokeen kesto on 90 minuuttia ja kokeessa vastataan suomen kielellä.
Varusteet: Kirjoitusvälineet.
Henkilöllisyys on todistettava kokeesta poistuttaessa. Matkapuhelinten on oltava suljettuna kokeen ajan.
a. Ennakkoaineistoon pohjautuva osio
Monivalinta, jolla arvioidaan opiskeluvalmiuksia, kuten yksittäisten asioiden muistamista ja ilmiöiden ymmärtämistä. (0-25 pistettä)
Ennakkoaineisto: Järvikoski, A. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet.
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43.
www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1872526
b. Koetilanteessa jaettavaan englanninkieliseen tekstiin perustuva osio
Osiolla arvioidaan opiskeluvalmiuksia, kuten englannin kielisen tekstin ymmärtämistä. Monivalintakysymyksiin vastataan suomeksi. (0-5 pistettä)
Monivalintatehtävissä on ensisijaisesti vain yksi vastaus oikea. Oikeasta vastauksesta annetaan 1 piste, väärästä vähennetään 1 piste. Tyhjästä vastauksesta annetaan 0 pistettä.
Toiminnallinen ryhmätilanne yhteensä max 40 pistettä):
a. Toiminnallinen ryhmätilanne kestää 20 minuuttia (max 30 pistettä).
Tilanteessa arvioidaan hakijoiden motivaatiota, sosiaalista vuorovaikusta ja soveltuvuutta alalle. Tilanne videoidaan sen arvioinnin luotettavuuden varmistamiseksi. Tallenteet tuhotaan valintaprosessin päätyttyä.
b. Ryhmätilanteen lopuksi hakija jättää opettajille ennakkotehtävänsä (max 5 pistettä) ja saa itsearviointilomakkeen (max 5 pistettä), jonka hakija jättää osoitettuun paikkaan.
Lopullinen valinta tehdään koulumenestyksen ja valintakokeen yhteispistemäärän perusteella tai pelkän valintakokeen perusteella. Valintakokeen kummastakin osiosta on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä sekä kokonaisuudesta vähintään 30 pistettä.
Sosiaali- ja terveysalalla on neljä valintaryhmää. Jos hakijan pisteet riittävät, hän saa yhden valintakoekutsun/valintaryhmä. Valintakokeesta hakija saa valintakoetuloksen kaikkiin samaan valintaryhmään kuuluviin koulutuksiin (tulos voi vaihdella koulutusten vaatimusten mukaisesti) valintayhteistyötä tekevissä ammattikorkeakouluissa.
Lisätietoja hakemisesta ja valintaperusteista
Hakijapalvelut
Käyntiosoite: Kotkantie 1, 90250 Oulu
Postiosoite: PL 405, 90101 OULU
Puh. 010 192 000
Lisätietoja koulutuksen sisällöstä ja opetusjärjestelyistä
Yhteyshenkilöt
Kaija Nevalainen
Puh. 050 400 8788
Opiskelijapalvelut
Professorintien kampus
Kiviharjuntie 8
90220 Oulu
Puh. 020 611 0211