5.6.2023 - Hoppu Petri
Musiikki ja tanssi kuuluvat taidemuotoihin, joissa kehollisuus on kaiken toiminnan lähtökohtana. Nekään eivät voi väistää joka puolelta lähestyvää digitulvaa, ja näiden alojen koulutuksessa tämä tuo jatkuvaa haastetta, johon vastaaminen ei aina onnistu vaivatta. Digitalisaatio tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia, mutta samalla jatkuva uudistuminen ja uudelleen orientoitumi...
2.6.2023 - Hakonen Mikael, Ikäheimo Jenni, Kivikangas Mirka, Leinonen Mia, Matturi Sanni, Slunga Satu
Tehohoitopotilaan suunhoito koetaan usein haasteellisena tai vieraana asiana. Vaarana on, että se jää toteuttamatta tai toteutus on puutteellista. Aiheesta on nyt luotu digitaalinen oppimateriaali, joka sisältää konkreettiset ohjeistukset oikeaoppiseen ja turvalliseen tehohoitopotilaan suunhoidon toteutukseen. Tehohoi...
1.6.2023 - Hannula Manne, Hedström Heidi, Määttä Harri, Tuomaala Tomi, Nissinen Marja
Oulun ammattikorkeakoulun (Oamkin) Prinlab tutkii ja kehittää yhdessä 18 muun eurooppalaisen yhteistyökumppanin kanssa uudenlaista hyönteiskasvatuksen automaatiokokonaisuutta hyönteistiloille. Hankkeen tavoitteena on muun muassa kehittää ja pilotoida robotiikan ja automatisoinnin käyttöä niin, että hyönteisten kasvatuksesta saadaan kannattavaa ja sen valtavaa kasvupotenti...
26.5.2023 - Juntunen Jenni, Mettovaara Lilja-Mari, Karppinen Annaliisa
Magneettirekka mahdollistaa hyvälaatuisten kuvantamispalveluiden tarjoamisen myös isojen kaupunkien ulkopuolelle. Rekassa tehtävä tutkimus on hyvin samanlainen kuin sairaalassa toteutettava magneettitutkimus, mutta rekan tilojen koko tuo omat haasteensa kuvantamiseen. Oppaan avulla lähettäville yksiköille lisätään tietoa magneettirekassa suoritettavien kuvantamistutkimusten ...
25.5.2023 - Koskela Katja
Yrittäjyyskasvatuksen tulisi olla läpileikkaava teema kaikessa opetuksessa. Yrittäjyyskasvatus ei ole vain liiketoimintaosaamisen opettamista, vaan yrittäjämäisten taitojen ja asenteiden opettamista. Uuden yrittäjyyskasvatusstrategian jalkauttamisessa on tärkeää varmistaa, että opettajat ymmärtävät oleelliset käsitteet samalla tavalla. Kestävä kehitys, kansainvälisyy...
24.5.2023 - Pinola Satu, Saarnio Reetta, Päätalo Kati
Siellä, missä on ihmisiä, on aina myös tunteita. Siksi myös jokaisella organisaatiolla on ainutlaatuinen tunnekulttuurinsa, joka muodostuu työyhteisön jäsenten kokemista tunteista ja työyhteisön kyvystä käsitellä ja suhtautua tunteisiin. Tunnekulttuuriin liittyy keskeisesti psykologinen turvallisuus, joka on tunnistettavissa jokaisen oikeudeksi ja on yhteydessä työhyvin...
23.5.2023 - Karppinen Paula
Maahanmuuttajille suunnatuissa SelkoDigi-koulutuksissa rakennettiin oppimisanalytiikkaa hyödyntävä digitaalinen oppimisympäristö Moodleen sekä helposti saavutettavaa opetusmateriaalia avoimeen verkkoon. Hankkeen tavoitteena oli vastata nopeasti digitalisoituvan ja monikulttuuristuvan yhteiskunnan haasteisiin. Suomi di...
22.5.2023 - Mertaniemi Tapio, Pitsinki Vesa
Rakennusalan yleiset sopimusehdot (YSE 1998) eivät tue allianssimallin mukaista toimintaa ja periaatteita. Tilaaja ja palveluntuottajat noudattavat allianssimallin mukaista toimintaa ja periaatteita, mutta palveluntuottajan ja sopimuskumppaniksi kutsutun aliurakoitsijan välillä allianssimalli ei ole voimassa. Palveluntuottajan ja sopimuskumppanin välinen ”YSE-suhde” vaikuttaa ...
17.5.2023 - Parkkila Tanja, Hammarén Mira, Jarva Erika, Koskimäki Minna, Männistö Merja, Aalto Markus, Kurttila Jukka, Kekkonen Markku, Hyvämäki Piia
DigiSote-ikä – Digiosaamista kaiken ikää sosiaali- ja terveysalalla -hankkeessa pilotoitiin terveydenhoitajaopiskelijoiden työelämäjaksolla käänteistä mentorointia. Käänteisellä mentoroinnilla tarkoitetaan sitä, että vähemmän kokenut tai nuorempi henkilö toimii mentorina kokeneemmalle tai vanhemmalle henkilölle. Tässä pilotissa sote-opiskelijat toimivat mentorein...
17.5.2023 - Kurttila Jukka, Aalto Markus, Kekkonen Markku, Hyvämäki Piia, Parkkila Tanja, Koskimäki Minna, Hammarén Mira, Jarva Erika, Tuomikoski Anna-Maria
Digiosaamista kaiken ikää sosiaali- ja terveysalalla (DigiSote-ikä) -hankkeen päätavoitteena oli kehittää toimintamalli, joka osallistaa korkeakoulujen opiskelijoita, opettajia ja sote-alan ammattilaisia sukupolvien väliseen yhteistoimintaan digisosaamisen kehittämiseksi sote-alalla. Tavoitteena oli vahvistaa sote-alan ammattilaisten tieto- ja viestintätekniikan ja verkkovuo...
17.5.2023 - Kuoksa Kati, Gallén Tiina
Strategiaprosessit kehittyvät osallistavammaksi ja inhimillisemmäksi, jolloin henkilöstö on avainasemassa strategian tavoitteiden asettamisessa ja toteutumisessa. Osallistumalla strategiatyöhön henkilöstö tuntee organisaation tavoitteet paremmin ja tietää, miten voi auttaa tavoitteiden toteutumisessa henkilökohtaisella panoksellaan. Strategiatyöhön osallistamisesta on mon...
Oulun ammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetyö syventyy urheilun ja vaikuttamisen yhteyteen sekä urheilijoiden tekemiin julkisiin kannanottoihin. Urheilijoita puhuttavat etenkin yhteiskunnallisesti merkittävät aiheet, kuten seksuaalisuuden vapaus sekä mielenterveyden teemat, mutta millä tavalla he ottavat niihin kantaa? ...
Hiphop-kenttä on kulttuurinen kenttä, josta tanssitaiteen ammattilaisuus on olemassa oleva mutta pieni osa. Ilman sosiaalista näkökulmaa hiphop-tanssi on vaillinaista, jos sitä voidaan edes kutsua hiphopiksi. Siksi myös sen opetuksessa kommunikaation ja sosiaalisen vuorovaikutuksen harjaannuttaminen on keskeistä. Hiphopin monitasoiset yhteydet konkretisoituvat kollektiivisissa ...
11.5.2023 - Oinonen Meeri, Koivuluoma Milla, Karvonen Anna-Riina, Malinen Pauliina, Slunga Satu
Terveyden edistäminen on olennainen osa tulevien sote-ammattilaisten työtä. Artevelde Hogeschoolin hallinnoima lyhyt, monimuotoinen opiskelijavaihto tarjosi neljälle Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijalle uudenlaisen mahdollisuuden opiskella aihetta monialaisesti. Tiivistä menoa, mutta hieno kokemus! Arte...
10.5.2023 - Fabritius Soili, Hopeavuori Tuula
Jokainen ammattikorkeakoulusta valmistuva tarvitsee hyviä kirjoittamisen taitoja tulevassa työssään. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Kielikeskuksessa kehitetään uusia tapoja tukea opiskelijoiden kirjoittamista pitkin opintoja. Kuluneen lukuvuoden aikana on kokeiltu viikoittaisia tekstityöpajoja, joissa opiskelijat saavat henkilökohtaista ohjausta teksteihinsä. ...
9.5.2023 - Owusu Julian, Hoppu Petri
Hiphop-tanssi on sosiokulttuurinen tuotos, joka kiinnittyy vahvasti etnisiin ja paikallisiin konteksteihin. Tästä syystä hiphop-tanssin opettaminen tanssikouluissa ja hiphop-koreografian luominen näyttämölle ei ole aina mutkatonta. Sekä pedagogisuus että performatiivisuus ovat kuitenkin syvällä hiphop-tanssissa, ja hiphopilla on selkeä paikkansa tanssinopetuksessa....
8.5.2023 - Jounila-Ilola Päivi, Rantala Arja, Karsikas Eevi, Koivunen Kirsi, Jarva Erika, Oikarinen Anne, Koskimäki Minna, Mikkonen Kristina, Kääriäinen Maria, Meriläinen Merja
Sairaanhoitajien, fysioterapeuttien ja toimintaterapeuttien osaamista vahvistettiin koulutuskokonaisuudella, jossa asiantuntijoina olivat myös sairastuneet ja heidän läheisensä. Hoitopolun varrella toimivien ammattihenkilöiden verkostoituminen lisäsi osaamista ja paransi hoidon laatua. ...
5.5.2023 - Ollikainen Elisa, Tolonen Kai, Fabritius Soili
Vuodesta 2000 alkaen on Suomen uusiin tai peruskorjattaviin pysyvään asumiseen tai työskentelyyn tarkoitettuihin rakennuksiin pitänyt laatia rakennuskohtainen käyttö- ja huolto-ohje eli huoltokirja. Se kokoaa yhteen kiinteistön hoidon, huollon ja kunnossapidon kannalta tärkeät lähtötiedot, tavoitteet, tehtävät ja ohjeet. Tekniikan kehittyessä sähköiset huoltokirjat, ja...
Kollegani Kati Päätalo kirjoitti blogitekstissään Muistatko vapauttaa mielesi ja laittaa aivosi illalla pesuun? kuinka meillä kaikilla olisi tärkeä toisinaan saattaa aivomme lepotilaan. Toki ihan ylikuormituksen välttämiseksi, mutta myös sairauksien ennaltaehkäisemiseksi. Itseas...
3.5.2023 - Pakanen Lotta, Hurme Jarkko, Länsitie Janne
Digitaaliset osaamismerkit ovat yleistyvä tapa tunnistaa ja tunnustaa henkilöstön osaamista. Merkit sopivat tukemaan työyhteisöjen osaamisen kehittymistä ja tekevät osaamispolkuja näkyviksi. Oulun ammattikorkeakoulussa osaamismerkkejä käytetään esimerkiksi henkilöstön digipedagogisen osaamisen todentamiseen. O...
Artikkelissa kuvataan oppimisen muotoilun mallien ja työkalujen soveltamista uuden opintojakson suunnittelussa. Esillä ovat DDD-pedagoginen malli, oppimisen muotoiluun luotuja canva-mallipohjia sekä iteratiivisen suunnitteluprosessin tueksi kehitetty tuplatimanttimalli. Artikkelissa kuvataan oppimismuotoilun etenemistä ja annetaan vinkkejä oppimisen muotoilun apuvälineistä. Lis...
Opiskelumahdollisuudet monipuolistuvat ja luovat samalla tarpeen suunnitella oppimisprosesseja entistä opiskelijalähtöisemmin. Oppimisen muotoilu on ajattelutapa oppijalähtöisesti merkityksellisten oppimisprosessien suunnitteluun. Sen avulla opinnollista kokonaisuutta muovataan ja kehitetään prosessinomaisesti. Muotoilussa edetään yhteisöllisesti kohti laadukasta ja tavoitte...
Vietämme Oamkissa Vastuullisia valintoja – kestävän kehityksen teemavuotta 2022–2023. Tuomme kestävän kehityksen kolumnisarjassa esille erilaisia näkökulmia vastuullisuudesta ja kestävyydestä sekä jaamme osaamistamme. Kolumnisarjaa jatkaa kirjoituksellaan laatupäällikkö Sari Ahvenlampi. ...
27.4.2023 - Maikkola Merja, Alaniska Hanna, Spets Hanna
Tässä julkaisussa esitellään konsulttiryhmätyöskentelyä yhtenä vertaisoppimisen menetelmänä ja jaetaan ideoita menetelmän hyödyntämisestä korkeakoulupedagogiikan koulutuksissa. Työskentelystä on saatu onnistuneita kokemuksia opettajien, opiskelijoiden ja opetuksen kehittäjien työvälineenä. Konsulttiryhmätyöskentely tukee parhaimmillaan kehittymistä, kasvua ja ja...
26.4.2023 - Tapio Tarja, Saarnio Reetta
Ikä, ikääntyminen ja ikääntymisen tutkimus kiehtovat. Kuitenkin tapa, jolla tarkastelemme ikääntymistä, vanhuutta ja vanhenemista, on edelleen hyvin kahtiajakoista. Toisaalta ikään ja ikääntymiseen liitetään paljon kielteisiä mielikuvia aina ikääntyvän hapertuvasta, hidastuvasta mielestä ja vanhenevasta ruumiista globaaleihin ja universaaleihin ilmiöihin, joissa ka...
25.4.2023 - Järveläinen Titta, Kääriäinen Jouni
Oamk Highway -konsepti, tie toiselta asteelta Oamkiin, aloitettiin vuonna 2020 tekniikan alan opinnoilla. Luonnonvara-alan Highway otettiin käyttöön syksyllä 2021 ja uudistettiin kolmen opintojakson suoritettavaksi kokonaisuudeksi syksyllä 2022. Tällä hetkellä mukana on 40 opiskelijaa. Highway-opintonsa saivat jo päätökseen neljä syksyllä 2022 aloittanutta opiskelijaa....
24.4.2023 - Haukkamaa Jussi, Airaksinen Anna-Kaisa, Eksymä Pekka
Koulutuspalveluiden ja tuotteiden kysyntä kansainvälisillä markkinoilla on luonut liiketoimintamahdollisuuksia Suomen rajojen ulkopuolella. COVID-19-pandemia korosti erityisesti laadukkaiden digitaalisten koulutusratkaisuiden tarvetta sekä nosti näkyvästi esiin tarpeet kehittää koulutuksen vaikuttavuutta kehittyvissä maissa myös kansainvälisten kehitysrahoittajien verkostoj...
Pyhäjoen kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen pappilaan tehtiin opinnäytetyönä korjaussuunnitelma, jossa entinen papin virka-asunto muunnetaan kokous- ja juhlatilaksi. Pyhäjoella sijaitsee 1800-luvun puolessa välissä rakennettu pappila (kuva 1). Kyseinen pappila on siitä harvinainen, koska vain 6 prosentissa koko ...
20.4.2023 - Viinikka Sinikka, Saarinen Susanna
Työelämä vaatii tiimityötaitoja. Study Group -toiminta opettaa toimimaan ryhmän jäsenenä ja tukee ryhmätöiden tekemistä. Tarvitaan kuitenkin suunnitelmallisuutta sekä pienempiä ja suurempia tekoja, jotta ryhmätyöt tukevat opiskelijoiden opintoja. Ryhmätöiden suunnittelu ja valmistelu vaatii koko korkeakouluyhteisön yhteistyötä sekä hyvää tiedottamista....
19.4.2023 - Koho Satu, Sirviö Ari-Pekka
”Mitä siitäkin nyt tulee, jos kännykkäkameroilla aletaan tehdä tv-juttuja! Miten käy Yle-laadun?” Tällaisia uhkakuvia maalailtiin Ylen toimittajien keskuudessa 2010-luvun alkupuolella, kun yhtiössä puhuttiin mahdollisuudesta toteuttaa uutisjuttuja älypuhelimilla ja iPadeilla. Nykyään mobiilijournalismin eli mojon edut tunnustetaan laajasti. Niitä ovat nopeus, helppous...
18.4.2023 - Manninen Minna, Huhtala Saija, Wiens Varpu, Pölkki Tarja
Luonto vaikuttaa terveyteemme ja on olemassaolomme elinehto. Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä. Luonnon lisäksi ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevat monet muutkin asiat, mutta on vaikea löytää toista yhtä kokonaisvaltaisesti merkittävää tekijää. Luonto tarjoaa lapsille ja perheille mahdollisuuden rentoutua, oppia ja kehittää erilaisia taitoja, vahv...
17.4.2023 - Siltavirta Katta, Kurtti Jonna-Riikka
Myyntikilpailu on todentuntuinen tilanne myyntiosaamisen harjoitteluun. Osana Asiantuntijapalveluiden myynti -opintojaksoa Oamkissa järjestettiin ensimmäinen B2B-myyntiin keskittyvä Oulun Paras Myyjä -kilpailu. Opiskelijat osoittivat oman osaamisensa kilpailusuorituksensa aikana. He kartuttivat osaamistaan ja saivat uudenlaisen oppimiskokemuksen, myyntikokemuksen. ...
14.4.2023 - Cubelo Floro, Karttunen Markus
The Bachelor of Health Care, Degree Programme in Nursing is an international degree programme offered at Oulu University of Applied Sciences (Oamk). The changing dynamics of the social and healthcare systems in the global society empower nurses of the contemporary world to become skilful, independent, and competitive. As Finnish healthcare is becoming multicultural, establishing a deg...
13.4.2023 - Niemelä Anna
Betonisiilo seisoo keskellä Meri-Toppilan kaupunginosaa Oulussa hylättynä ja vailla merkitystä. Tämä vähän tunnettu Alvar Aallon työ on vanha hakesiilo, joka on osa entistä Oy Toppilan selluloosatehdasta. Se on jykevä, katedraalimainen teollisuusmonumentti, joka on rapistuessaan ja tyhjillään seisoessaan jakanut laajasti mielipiteitä. Osa on kokenut siilon säilyttämise...
12.4.2023 - Törmälä Ulla-Maija, Tuiskunen Marika, Kamula Minna
Luota itseesi ja työllistymiseesi (LYSTI) -hankkeen tavoitteena oli kehittää uusi malli ja menetelmiä opintojen loppuvaiheessa oleviin monialaisiin ammatillisiin työharjoitteluihin. Tavoitteena oli malli, jossa opitaan työelämässä vaadittavia monialaisia tiimitaitoja, verkostoitumistaitoja, itsesäätelyä (itsensä johtamista) ja teknologiataitoja. ...
Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Satu Koho satu.koho@oamk.fi
ISSN 2737-0550
Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi
Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.
Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste
© 2023 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Ylös ↑
Ohjeita kirjoittajalle