Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


1P00BA45 Opiskelijan arviointi opettajan työssä (3 op)
Esitietovaatimukset -
Osaamistavoitteet Osaamistavoite:
Ymmärrät opiskelija-arviointia määrittävät säännöt ja käytänteet.

Arviointikriteerit:
Kuvaat osaamisperusteisen, oppimista edistävän opiskelija-arvioinnin keskeiset seikat.
Tarkastelet opiskelija-arvioinnin osa-alueita käytännön esimerkkeihin ja teoriataustaan viitaten.
Sisältö Akvaariotenttikysymykset

1. Mitkä asiat säätelevät opiskelijan arviointia (ammatillinen toinen aste tai korkeakoulu)?
2. Mikä merkitys työelämäyhteistyöllä on opiskelijan oppimisen kannalta?
3. Millaista osaamista opettaja tarvitsee työelämäyhteistyön tekemiseen?
4. Miten työelämäyhteistyötä tehdään käytännössä?
5. Mistä muodostuu opiskelijan arvioinnin kokonaisuus?
6. Mitä tarkoittaa kriteeriperusteinen arviointi?
7. Miten varmistat, että opiskelijat ymmärtävät opintojakson / tutkinnon osan tavoitteet ja arviointikriteerit?
8. Kerro opiskelijan itsearvioinnin merkityksestä oppimisprosessissa?
9. Miten opiskelijan osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan?
10. Miten opiskelijan oppimista arvioidaan?
11. Miten opiskelijan osaamista arvioidaan?
12. Miten toteutetaan opiskelijoiden vertaisarviointia/vertaispalautetta? (menetelmäesimerkkejä)
13. Miten arviointi dokumentoidaan?
14. Miten arvioinnin voi oikaista tai korottaa?
15. Kuinka ammatillisen osaamisen opiskelija-arviointia pitäisi kehittää?

Lisäksi tentin loppuun vapaamuotoinen itsearviointi omasta opiskelija-arviointiosaamisestasi.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Osaaminen osoitetaan akvaariotentillä. Kehität ensin osaamistasi opiskelija-arvioinnissa perehtymällä opintojakson kirjallisuuteen ja valmistelemalla vastaukset tentin 15 kysymykseen. Ne on laadittu siten, että hyväksytty vastaus vaatii aina teoriatiedon ja käytännön esimerkkien pohdintaa.

Akvaariotentin 4 kysymystä lähetetään sinulle sovittuna ajankohtana tekstiviestillä. Palautat tenttivastaukset opettajan sähköpostiin kahden tunnin kuluessa tentin alkamisesta.
Toteutustavat Toimintaohjeet:

1. Tutustu tentin aiheeseen katsomalla video "Opiskelijan arviointi" (kesto n. 9 min) osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=5hGhqDidIcg

2. Aloita valmistelemalla vastaukset kaikkiin akvaariotentin kysymyksiin (yht. 15). Kysymykset ovat sellaisia, että hyväksyttävää laatua edustava vastaus on tyypillisesti yhden A4-sivun mittainen.
Erityisen tärkeää on muistaa, että vastausten suora kopioiminen lähteestä tai tekoälyn antamasta vastauksesta ei osoita asian osaamista. Älä siis missään tapauksessa kopioi, vaan käsittele asiaa lähteisiin ja omiin kokemuksiin viitaten.
Käytä kohdassa "oppimateriaalit" mainittua lähdekirjallisuutta ja/tai muuta valitsemaasi luotettavaa lähdemateriaalia. Merkitse käytetyt lähteet tekstiin sekä listaa jokaisen vastauksen loppuun, opettajakorkeakoulun ohjeiden mukaan, ks. https://www.oamk.fi/emateriaalit/osaamisen-kehittaminen/lah...

3. Kun olet valmistellut vastaukset kaikkiin tenttikysymyksiin, ilmoita tekstiviestillä opettajalle vähintään vuorokautta ennen toivomaasi tenttiajankohtaa:
- tarkka kellonaika ja päivämäärä, jolloin haluat tentin tekemisen aloittaa,
- opintojakso, jonka haluat tenttiä sekä oma nimesi.

4. Valitse tenttiajankohdaksi mielellään ns. virka-aika, jolloin saat neljä tenttikysymystä puhelimeesi.
Opettajan vapaajaksojen ja muiden poissaoloaikojen aikana ei ole tenttimismahdollisuutta.

5. Vastaat tenttikysymyksiin ja lähetät vastaukset sähköpostilla opettajalle viimeistään 2 tunnin kuluessa saatuasi kysymykset. Aiheeksi viestiin merkitään 'Tenttivastaukset 1P00BA45'. Tentti arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla.
Oppimateriaalit Aaltonen, K. & Camara, A. 2014. Työkaluja osaamislähtöiseen arviointiin. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 16 (3), 44-52. Luettavissa:
https://bit.ly/3LDtKzl
Karvi. 2022. Kumppanina työelämä. Arviointi työelämässä oppimisesta ja työelämäyhteistyöstä ammatillisessa koulutuksessa. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Luettavissa: https://bit.ly/3R6RNHO
Niskanen, A., & Ylitervo, R. 2019. Työpaikalla tapahtuva oppiminen – mahdollisuus vai uhka? Teoksessa Keurulainen et al. (toim.). Kokemuksia ja näkemyksiä uudistuvasta ammatillisesta oppimisesta. (s. 39-46). Luettavissa
https://bit.ly/3R6TJQG
Ohjaan.fi. 2021. ”Arvioinnin työkalupakki oppilaitoksille.” Luettavissa: https://ohjaan.fi/tyokalupakki/oppilaitoksille/
Opetushallitus, 2018. Osaamisen osoittamisen, arvioinnin ja todentamisen laadunhallinta ammatillisessa koulutuksessa. Luettavissa:
https://bit.ly/3xHe9ZJ
Opetushallitus. 2019. Osaamisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa. Luettavissa: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/osaamisen-arvio...
Opetushallitus. 2020. Arvioinnin tarkistaminen ja oikaisu. Luettavissa:
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/opas/4343283/tekstikappale/4418779
OPH. 2021. Osaamisen arvioinnin oikaisupyyntö opiskelijan näkökulmasta. Luettavissa: https://bit.ly/420pgKj
Opetushallitus. 2022. Työelämässä oppiminen.
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tyoelamassa-opp...
Opiskelijan arviointi – opetusvideo. 2014. Katsottavissa https://www.youtube.com/watch?v=5hGhqDidIcg
Uotinen, S. et. al. 2018. Vertaisarviointitaitoja oppimassa verkossa. Jyväskylä: Yliopistopedagogiikka. Luettavissa: https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2018/11/26/vertaisar...
Virkkula, E. 2019. Arviointia, arvostelua vai arvausta osa I: miten toteutetaan opiskelija-arvioinnin kokonaisuus? OAMK, ePooki asiantuntijablogi. Luettavissa: urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019110636905
Virkkula, E. 2019. Arviointia, arvostelua vai arvausta osa II: millainen on hyvä osaamistavoite ja arviointikriteeri? OAMK, ePooki asiantuntijablogi. Luettavissa: urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019110737079
Virkkula, E. 2019. Arviointia, arvostelua vai arvausta osa III: millainen opiskelija-arviointi edistää oppimista? OAMK, ePooki asiantuntijablogi. Luettavissa: urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019110837234
Virtanen, V., Postareff, L., & Hailikari, T. 2015. "Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista?" Yliopistopedagogiikka 1/2015. Luettavissa https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2015/03/27/millainen...
Lisäksi itse valittu painettu tai verkkoaineisto.
Kurssikirjallisuus -
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
ks. kohta "Osaamistavoitteet"
Arviointikehikot -
Lisätietoja opiskelijoille Opintojakson vastuuopettaja on Esa Virkkula, yhteystiedot esa.virkkula#oamk.fi (korvaa # -> @) tai p. 050 360 4911
Vastuuhenkilöt -
Linkit -

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 01.06.2022 - 31.05.2023 (1P00BA45-3015 | EXP22SPTE, EXP23KPTE, OPE22pte, OPE21pte, VAI22S23K, OPE20pte)
  • 01.06.2022 - 31.05.2023 (1P00BA45-3016 | OPE20, OPE22, OPE21)
  • 01.06.2023 - 31.05.2024 (1P00BA45-3018 | OPE23, OPE22, OPE21)
  • 01.06.2023 - 31.05.2024 (1P00BA45-3017 | OPE23pte, OPE22pte, OPE21pte)
  • 01.06.2024 - 31.05.2025 (1P00BA45-3019 | OPE23pte, OPE22pte, EXP24SPTE, VAI24S25K, EXP25KPTE)
Tiedot haettu 17.4.2024 18:35:09