Ammatti- ja korkeakoulupedagogiikka perehdyttää opiskelijan oppimisprosessin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä oppimisen teoreettisiin perusteisiin. Opiskelija perehtyy yhteisölliseen, yksilölliseen ja opiskelijalähtöiseen pedagogiikkaan. Opiskelija saa valmiudet suunnitella oppimisprosesseja, joissa voi hyödyntää monipuolisesti pedagogisia malleja sekä digipedagogiikkaa. Opiskelija perehtyy oppilashuollon, saavutettavuuden, erityisen tuen sekä ohjauksen merkitykseen. Opiskelija perehtyy pedagogisen hyvinvoinnin käsitteeseen. Opiskelija saa vahvan perustan toimia erilaisissa opetustehtävissä ja kehittää omaa henkilökohtaista opetuksen käyttöteoriaansa.
Opinnoissa edetään henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan hankkien ja osoittaen osaamista erilaisissa oppimisympäristöissä.
Vastuullisuuspedagogiikka perehdyttää opiskelijan keskeiseen koulutusta ja opetusta koskevaan lainsäädäntöön, opettajan toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin sekä opetustyön turvallisuutta koskeviin säädöksiin ja määräyksiin. Opiskelija perehtyy opettajan työtä ohjaavaan eettiseen arvoperustaan, ekososiaalisen sivistyksen käsitteeseen ja saa valmiudet toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Opiskelija perehtyy oppilaitoksen kansainvälistymiskäytänteisiin sekä monikulttuurisuuden merkitykseen opetustyössä. Vastuullisuuspedagogiikka merkitsee laaja-alaista tiedollista ja käytännöllistä osaamista, jonka pohjalta opiskelija saa vahvan perustan toimia vastuullisesti ja ammattimaisesti opetus- ja ohjaustyössään.
Tutkiva ja kehittävä ammatti- ja korkeakoulupedagogiikka
5
Tutkiva ja kehittävä pedagogiikka perehdyttää opiskelijan ammatti- ja korkeakoulutuksen tutkimus- ja kehittämistyön ja hanketoiminnan käytänteisiin sekä oppilaitoksen ja työelämän välisen yhteistyön merkitykseen. Opiskelija perehtyy yrittäjyyskasvatuksen merkitykseen osana opettajan toimintaa.
Opetusharjoittelun tavoitteena on opiskelijan pedagogisten tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön. Opiskelija suunnittelee oman alan opetuskokonaisuuden. Opiskelija opettaa ja ohjaa vastuullisesti ja ammattimaisesti oman alan kontekstissa ammatillisessa koulutuksessa tai korkeakoulutuksessa. Opiskelija kehittää ja osoittaa osaamistavoitteissa vaaditun osaamisen opetusharjoittelun aikana.
Opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPSin) ja reflektoi opettajana kehittymistään opintojensa aikana hyödyntäen muun muassa itsearviointeja ja saamaansa palautetta. Opiskelija reflektoi omaa osaamista ja osaamisen kehittymisen tarpeita henkilökohtaiseen kehittymissuunnitelmaan opintojensa loppu vaiheessa. Opiskelija hankkii uutta osaamista tai vahvistaa olemassa olevaa osaamistaan valinnaisilla opintojaksoilla.
Syvennät ja täydennät osaamistasi henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti. Voit suunnitella osaamisen hankkimisen ja osoittamisen oman hopsisi mukaisesti ja/tai valita Amokin valinnaisia opintoja.