1P00BA77 |
Kansainvälisessä ympäristössä toimiminen (3 op) |
Esitietovaatimukset |
Opintojaksolle osallistumiseen edellytetään väh. yhtä seuraavista:
a) vähintään kolmen kuukauden kokemus toimimisesta ulkomailla
b) vähintään kolmen kuukauden kokemus toimimisesta monikulttuurisessa yhteisössä Suomessa (kieli muu kuin suomi)
c) opiskelija on maahanmuuttaja
d) opiskelija on ollut kansainvälisessä vaihdossa (voi olla myös opettajaopintoihin liittyvä vaihto) |
Osaamistavoitteet |
Osaamistavoite:
- Osaat soveltaa kansainvälisessä ympäristössä toimimisen kokemuksia opettajan työssä.
Arviointikriteerit:
- Ymmärrät kansainvälisyyskokemuksen vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseesi.
- Määrittelet kulttuurin käsitteen keskeisin osin.
- Pohdit lähteisiin viitaten, miten rakennetaan hyvä oppimisympäristö monikulttuuriselle opiskelijaryhmälle. |
Sisältö |
1.Kokemukseni kansainvälisestä toiminnasta
2.Vastaava toiminta suomalaisessa kulttuurissa
3.Toimintatapojen samankaltaisuus / erilaisuus
4.Toimintatapoihin sopeutuminen
5.Mitä uutta olen oppinut suomalaisesta kulttuurista?
6.Miten koin kotimaahan asettumisen ulkomaan kokemuksen jälkeen?
7.Kuinka nyt suhtaudun eri kulttuurista tuleviin henkilöihin työssä ja vapaa-aikana?
8.Millaisia ohjeita annan itselleni monikulttuurisen opiskelijaryhmän opettajana?
9.Mitä olen oppinut itsestäni kansainvälisyyskokemusten jälkeen? |
Suositeltavat muut opinnot |
Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat |
Perehdyt, tai olet perehtynyt paikan päällä toisen maan kulttuuriin. Tarkastelet toimintatapojen samankaltaisuutta ja eroja sekä pohdit lähteisiin viitaten kansainvälisyyskokemuksen merkityksiä opettajan työssä.
Itsenäinen työskentely
- Ennakkotehtävä. Katso miniluentovideot: Kansainvälisyyden monet muodot https://youtu.be/D-JFs3LSLI0 sekä
Miten monikulttuurisuus vaikuttaa opettajan työhön? https://youtu.be/a6VjLci1R1A
Tee kirjallinen näyttösuunnitelma (1 x A4), jossa lyhyt kuvaus kansainvälisessä yhteisössä toimimisesta. Lähetä suunnitelma os. esa.virkkula(ät)oamk.fi
- Kun näyttösuunnitelma on hyväksytty, kirjoita osaamisen osoittamiseksi kirjallinen raportti opintojakson sisältökohtien (9 kpl) ohjaamina, painottaen erityisesti kohtaa no 8: Millaisia ohjeita annan itselleni monikulttuurisen opiskelijaryhmän opettajana? Raportin kirjoittamisessa hyödynnetään lähdeaineistoa. |
Toteutustavat |
- |
Oppimateriaalit |
Lähteitä
1. Immonen-Oikkonen, P. & Leino, A. 2010. Monikulttuurinen kouluyhteisö. Helsinki: Opetushallitus. https://multikult.files.wordpress.com/2008/05/monikulttuuri... Viitattu 9.3.2022
2. JAMK. 2019. Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. JAMK: Jyväskylä. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/ Viitattu 9.3.2022
3. Kaskela, T. 2010. "Monet kulttuurit ja Tutor." Teoksessa: M. Rantala (toim.) Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus, 49–54. https://docplayer.fi/3702417-Maahanmuuttajat-ja-ammatillise... Viitattu 9.3.2022
4. Kivelä, K., & Miettinen, M. 2014. Monikulttuurinen oppilaitos. Jyväskylä: JAMK.. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/70902/JAMKRAP... Viitattu 9.3.2022
5. Korhonen, V. & Puukari, S. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-kustannus: Jyväskylä.
6. Laasonen-Tervaoja, E., Jokikokko, K., & Stevenson, J. 2021. Kulttuurinen moninaisuus osaksi koulun arkea ja käytänteitä. Opetushallitus. Luettavissa: https://oamk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/evirkkul_oamk...
7. Laine, M. 2014. Kulttuuri-identiteetti ja kasvatus. Kulttuuriperintökasvatus kotoutumisen tukena. Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura.
https://bit.ly/3TwjWJW Viitattu 9.3.2022.
8. Leppiaho, H. et al. 2009. Kansainvälisyys osana ammattikorkeakoulujen arkea. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522160997.pdf Viitattu 28.4.2022.
9. Malik, K. 2016. Monikulttuurisuus. Tampere: niin & näin.
10. Opetushallitus. 2019. Maahanmuuttajataustaiset oppijat. OPH: Helsinki. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/maahanmuuttajat... Viitattu 9.3. 2022
11. Opetus- ja kulttuuriministeriö – Tekoihin hanke. 2020. Tietoa ja materiaalia maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen. OKM: Helsinki. https://www.tekoihin.fi/ Viitattu 9.3. 2022
12. Paksuniemi, M. 2019. Kulttuurisensitiivisyys koulussa. Teoksessa M. Paksuniemi ym. Opaskirja oppilaan kohtaamiseen monikulttuurisessa koulun arjessa, s. 15–22. Siirtolaisuusinstituutti. Luettavissa: https://oamk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/evirkkul_oamk...
13. Pollari, J. & Koppinen, M.-L. 2011. Maahanmuuttajan kohtaaminen ja opettaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
14. Renko E, ym. 2012. "Yhdenvertaisuus oppimisympäristössä." Teoksessa E. Renko, ym. (toim.). Selvitys syrjinnän vastaisen pedagogiikan keinoista ja käytännöistä. Sisäasiainministeriön julkaisu 50/2012, Kopijyvä Oy: Jyväskylä, s. 29–40. https://multikult.files.wordpress.com/2008/05/selvitys-syrj... Viitattu 9.3. 2022 |
Kurssikirjallisuus |
- |
Arviointiasteikko |
Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty ks. kohta "Osaamistavoitteet"
|
Arviointikehikot |
- |
Lisätietoja opiskelijoille |
Opintojaksolle osallistumiseen edellytetään väh. yhtä seuraavista:
a) vähintään kolmen kuukauden kokemus toimimisesta ulkomailla
b) vähintään kolmen kuukauden kokemus toimimisesta monikulttuurisessa yhteisössä Suomessa (kieli muu kuin suomi)
c) opiskelija on maahanmuuttaja
d) opiskelija on ollut kansainvälisessä vaihdossa (voi olla myös opettajaopintoihin liittyvä vaihto)
Voit osoittaa osaamisesi suomen tai englannin kielellä.
Opintojakson vastuuopettaja on Esa Virkkula |
Vastuuhenkilöt |
- |
Linkit |
- |
- 01.06.2022 - 31.05.2023 (1P00BA77-3015 | EXP22SPTE, EXP23KPTE, OPE22pte, OPE21pte, VAI22S23K, OPE20pte)
Group(s)
EXP22SPTE, EXP23KPTE, OPE22pte, OPE21pte, VAI22S23K, OPE20pte
Max Seats
Not applicable
Evaluation Criteria
Approved/Failed
Language of Instruction
English
Type of Course
Not applicable
Responsible Teacher
Not applicable
Mode of Delivery
R&D Studies: 0.00 cr
Virtual Studies: 3.00 cr
Contact Teaching: 0 cr
Teacher(s)
Esa Virkkula
Smaller Group(s)
Not applicable
Evaluation Criteria
Approved/Failed
Assessment Methods and Criteria
The course has been accepted when the learning objectives have been achieved.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Pre-task
A written plan (1 x A4) where the student describes his/her activities in the international community.
- Personal experiences (incl. possible diaries, portfolio, documents etc.) to prove the scope of the international experience.
Learning Task
When the plan has been accepted, the learning task will be written directed by the nine core contents weighting the content no: 8 (What instruction would I give to myself about being the teacher of a multicultural group?).
Location and time
Not applicable
Learning environments
Not applicable
Recommended or Required Reading
Recommended references: 1. Banks, J. A. 2006. Cultural diversity and education. Foundations, curriculum, and teaching. Boston: Pearson/Allyn and Bacon. 2. Bennett, J.M. & Bennett, M.J. 2003. Developing intercultural sensitivity. Landis, D., Bennett, J., Bennett, M. (ed.). Handbook of Intercultural Training, p. 147-156. www.diversitycollegium.org/pdf2001/2001Bennettspaper.pdf 3. Campinha-Bacote, J. 2018. Cultural competemility: A paradigm shift in the cultural competence versus cultural humility debate - Part I. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing 24 (1). https://doi.org/10.3912/OJIN.Vol24No01PPT20 4. De Jong, L., Meirink, J. & Admiraal, W. 2019. “School-based teacher collaboration: Different learning opportunities across various contexts.” Teaching and Teacher Education, Vol. 86, doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102925 5. Freire, J. A., & Valdez, V. E. 2021. The Holistic Analysis of Multicultural Teaching Framework: Capturing Teachers’ Pauses and Their Hybrid and Fluid Multicultural Practices. International Journal of Multicultural Education, 23. https://ijme-journal.org/index.php/ijme/article/view/2647/1529 6. Hutchinson-Reis, M. 2010. We understand the words but we just don´t get the joke. In M. Rantala (ed.) Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus, 89-96. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/images/conten... 7. Khan, S.R., Benda, T., & Stagnaro, M.N. 2012. Stereotyping From the Perspective of Perceivers and Targets. Online Readings in Psychology and Culture, 5(1). https://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1... 7. Lasonen, Johanna. 2005. Reflections of Interculturality over the Relation of Education and Work. Manuscript for the Journal of Higher Education Policy 8. Pitkänen, P. 2005. A Philosophical basis for Multicultural Counseling. In Launikari, M. & Puukari, S. (eds.) Multicultural Guidance and Counseling. Theoretical Foundations and Best Practices in Europe. Jyväskylä: Centre for International Mobility CIMO and Institute for Educational Research, 137-150. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/44292/951-39-... 9. Rantala, M. (toim.) 2010. Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu. https://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/TK/Kuvat/ME... 9. Rothbaum, F., & Trommsdorff, G. 2007. Do Roots and Wings Complement or Oppose One Another? The Socialization of Relatedness and Autonomy in Cultural Context. Teoksessa J.E. Grusec & P. Hastings, The handbook of socialization, s. 461-489. New York: The Guildford Press. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/30014419_Do_Roots_... 10. Sue, D.W. & Sue D. 2003. Counseling the Culturally Diverse.Theory and Practice. New York: Wiley. 11. Accredited Schools Online. 2020. Teaching Multicultural Students. Tips, Expert Advice, and Resources for Building Inclusion in the Classroom. https://www.accreditedschoolsonline.org/education-teaching-...
Further Information
Exchange students can pursue this course once, either in autumn or spring with a scope of 3 ECTS cr.
Completion Alternatives
-
Teacher(s)
Esa Virkkula
Work Placement and Working Life Connections
Not applicable
Exam Schedule
Not applicable
International Connections
-
Student's Time Use and Workload
Not applicable
Learning Progress
Not applicable
Evaluation criteria accepted
Not applicable
Evaluation criteria failed
Not applicable
- 01.06.2022 - 31.05.2023 (1P00BA77-3016 | OPE20, OPE22, OPE21)
Ryhmä(t)
OPE20, OPE22, OPE21
Paikkoja
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
-
Vastuuopettaja
-
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 3.00 op
Lähiopetus: 0 op
Opettaja(t)
Esa Virkkula
Pienryhmä(t)
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-
Opetusmenetelmät
Suomeksi
Itsenäinen työskentely: kirjallinen raportti.
Ennakkotehtävä:
Kirjallinen näyttösuunnitelma (1 x A4), jossa opiskelijan lyhyt kuvaus kansainvälisessä yhteisössä toimimisestaan.
Kun näyttösuunnitelma on hyväksytty, kirjoitetaan raportti ydinkysymysten ohjaamina, painottaen erityisesti kysymystä no 8: Millaisia ohjeita annan itselleni monikulttuurisen opiskelijaryhmän opettajana? Raportin kirjoittamisessa hyödynnetään lähdeaineistoa.
Aika ja paikka
-
Oppimisympäristöt
-
Oppimisresurssit
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opettaja(t)
Esa Virkkula
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat
-
Kv-yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Arviointikriteerit hyväksytty
-
Arviointikriteerit hylätty
-
- 01.06.2023 - 31.05.2024 (1P00BA77-3019 | OPE20, OPE23, OPE22, OPE21)
Ryhmä(t)
OPE20, OPE23, OPE22, OPE21
Paikkoja
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
-
Vastuuopettaja
-
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 3.00 op
Lähiopetus: 0 op
Opettaja(t)
Esa Virkkula
Pienryhmä(t)
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely: kirjallinen raportti.
Ennakkotehtävä:
Kirjallinen näyttösuunnitelma (1 x A4), jossa opiskelijan lyhyt kuvaus kansainvälisessä yhteisössä toimimisestaan.
Kun näyttösuunnitelma on hyväksytty, kirjoitetaan raportti ydinkysymysten ohjaamina, painottaen erityisesti kysymystä no 8: Millaisia ohjeita annan itselleni monikulttuurisen opiskelijaryhmän opettajana? Raportin kirjoittamisessa hyödynnetään lähdeaineistoa.
Aika ja paikka
-
Oppimisympäristöt
-
Oppimisresurssit
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opettaja(t)
Esa Virkkula
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat
-
Kv-yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Arviointikriteerit hyväksytty
-
Arviointikriteerit hylätty
-
- 01.06.2023 - 31.05.2024 (1P00BA77-3018 | OPE23pte, VAI23S24K, OPE22pte, OPE21pte, EXP23SPTE, EXP24KPTE)
Group(s)
OPE23pte, VAI23S24K, OPE22pte, OPE21pte, EXP23SPTE, EXP24KPTE
Max Seats
Not applicable
Evaluation Criteria
Approved/Failed
Language of Instruction
English
Type of Course
Not applicable
Responsible Teacher
Not applicable
Mode of Delivery
R&D Studies: 0.00 cr
Virtual Studies: 3.00 cr
Contact Teaching: 0 cr
Teacher(s)
Esa Virkkula
Smaller Group(s)
Not applicable
Evaluation Criteria
Approved/Failed
Assessment Methods and Criteria
The course has been accepted when the learning objectives have been achieved.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Pre-task
A written plan (1 x A4) where the student describes his/her activities in the international community.
- Personal experiences (incl. possible diaries, portfolio, documents etc.) to prove the scope of the international experience.
Learning Task
When the plan has been accepted, the learning task will be written directed by the nine core contents weighting the content no: 8 (What instruction would I give to myself about being the teacher of a multicultural group?).
Location and time
Not applicable
Learning environments
Not applicable
Recommended or Required Reading
Recommended references: 1. Banks, J. A. 2006. Cultural diversity and education. Foundations, curriculum, and teaching. Boston: Pearson/Allyn and Bacon. 2. Bennett, J.M. & Bennett, M.J. 2003. Developing intercultural sensitivity. Landis, D., Bennett, J., Bennett, M. (ed.). Handbook of Intercultural Training, p. 147-156. www.diversitycollegium.org/pdf2001/2001Bennettspaper.pdf 3. Campinha-Bacote, J. 2018. Cultural competemility: A paradigm shift in the cultural competence versus cultural humility debate - Part I. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing 24 (1). https://doi.org/10.3912/OJIN.Vol24No01PPT20 4. De Jong, L., Meirink, J. & Admiraal, W. 2019. “School-based teacher collaboration: Different learning opportunities across various contexts.” Teaching and Teacher Education, Vol. 86, doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102925 5. Freire, J. A., & Valdez, V. E. 2021. The Holistic Analysis of Multicultural Teaching Framework: Capturing Teachers’ Pauses and Their Hybrid and Fluid Multicultural Practices. International Journal of Multicultural Education, 23. https://ijme-journal.org/index.php/ijme/article/view/2647/1529 6. Hutchinson-Reis, M. 2010. We understand the words but we just don´t get the joke. In M. Rantala (ed.) Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus, 89-96. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/images/conten... 7. Khan, S.R., Benda, T., & Stagnaro, M.N. 2012. Stereotyping From the Perspective of Perceivers and Targets. Online Readings in Psychology and Culture, 5(1). https://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1... 7. Lasonen, Johanna. 2005. Reflections of Interculturality over the Relation of Education and Work. Manuscript for the Journal of Higher Education Policy 8. Pitkänen, P. 2005. A Philosophical basis for Multicultural Counseling. In Launikari, M. & Puukari, S. (eds.) Multicultural Guidance and Counseling. Theoretical Foundations and Best Practices in Europe. Jyväskylä: Centre for International Mobility CIMO and Institute for Educational Research, 137-150. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/44292/951-39-... 9. Rantala, M. (toim.) 2010. Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu. https://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/TK/Kuvat/ME... 9. Rothbaum, F., & Trommsdorff, G. 2007. Do Roots and Wings Complement or Oppose One Another? The Socialization of Relatedness and Autonomy in Cultural Context. Teoksessa J.E. Grusec & P. Hastings, The handbook of socialization, s. 461-489. New York: The Guildford Press. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/30014419_Do_Roots_... 10. Sue, D.W. & Sue D. 2003. Counseling the Culturally Diverse.Theory and Practice. New York: Wiley. 11. Accredited Schools Online. 2020. Teaching Multicultural Students. Tips, Expert Advice, and Resources for Building Inclusion in the Classroom. https://www.accreditedschoolsonline.org/education-teaching-...
Further Information
Exchange students can pursue this course once, either in autumn or spring with a scope of 3 ECTS cr.
Completion Alternatives
-
Teacher(s)
Esa Virkkula
Work Placement and Working Life Connections
Not applicable
Exam Schedule
Not applicable
International Connections
-
Student's Time Use and Workload
Not applicable
Learning Progress
Not applicable
Evaluation criteria accepted
Not applicable
Evaluation criteria failed
Not applicable
- 01.06.2024 - 31.05.2025 (1P00BA77-3020 | OPE23pte, OPE24pte, OPE22pte)
Group(s)
OPE23pte, OPE24pte, OPE22pte
Max Seats
Not applicable
Evaluation Criteria
Approved/Failed
Language of Instruction
English
Type of Course
Not applicable
Responsible Teacher
Not applicable
Mode of Delivery
R&D Studies: 0.00 cr
Virtual Studies: 3.00 cr
Contact Teaching: 0 cr
Teacher(s)
Esa Virkkula
Smaller Group(s)
Not applicable
Evaluation Criteria
Approved/Failed
Assessment Methods and Criteria
The course has been accepted when the learning objectives have been achieved.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Pre-task
A written plan (1 x A4) where the student describes his/her activities in the international community.
- Personal experiences (incl. possible diaries, portfolio, documents etc.) to prove the scope of the international experience.
Learning Task
When the plan has been accepted, the learning task will be written directed by the nine core contents weighting the content no: 8 (What instruction would I give to myself about being the teacher of a multicultural group?).
Location and time
Not applicable
Learning environments
Not applicable
Recommended or Required Reading
Recommended references: 1. Banks, J. A. 2006. Cultural diversity and education. Foundations, curriculum, and teaching. Boston: Pearson/Allyn and Bacon. 2. Bennett, J.M. & Bennett, M.J. 2003. Developing intercultural sensitivity. Landis, D., Bennett, J., Bennett, M. (ed.). Handbook of Intercultural Training, p. 147-156. www.diversitycollegium.org/pdf2001/2001Bennettspaper.pdf 3. Campinha-Bacote, J. 2018. Cultural competemility: A paradigm shift in the cultural competence versus cultural humility debate - Part I. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing 24 (1). https://doi.org/10.3912/OJIN.Vol24No01PPT20 4. De Jong, L., Meirink, J. & Admiraal, W. 2019. “School-based teacher collaboration: Different learning opportunities across various contexts.” Teaching and Teacher Education, Vol. 86, doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102925 5. Freire, J. A., & Valdez, V. E. 2021. The Holistic Analysis of Multicultural Teaching Framework: Capturing Teachers’ Pauses and Their Hybrid and Fluid Multicultural Practices. International Journal of Multicultural Education, 23. https://ijme-journal.org/index.php/ijme/article/view/2647/1529 6. Hutchinson-Reis, M. 2010. We understand the words but we just don´t get the joke. In M. Rantala (ed.) Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus, 89-96. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/images/conten... 7. Khan, S.R., Benda, T., & Stagnaro, M.N. 2012. Stereotyping From the Perspective of Perceivers and Targets. Online Readings in Psychology and Culture, 5(1). https://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1... 7. Lasonen, Johanna. 2005. Reflections of Interculturality over the Relation of Education and Work. Manuscript for the Journal of Higher Education Policy 8. Pitkänen, P. 2005. A Philosophical basis for Multicultural Counseling. In Launikari, M. & Puukari, S. (eds.) Multicultural Guidance and Counseling. Theoretical Foundations and Best Practices in Europe. Jyväskylä: Centre for International Mobility CIMO and Institute for Educational Research, 137-150. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/44292/951-39-... 9. Rantala, M. (toim.) 2010. Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu. https://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/TK/Kuvat/ME... 9. Rothbaum, F., & Trommsdorff, G. 2007. Do Roots and Wings Complement or Oppose One Another? The Socialization of Relatedness and Autonomy in Cultural Context. Teoksessa J.E. Grusec & P. Hastings, The handbook of socialization, s. 461-489. New York: The Guildford Press. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/30014419_Do_Roots_... 10. Sue, D.W. & Sue D. 2003. Counseling the Culturally Diverse.Theory and Practice. New York: Wiley. 11. Accredited Schools Online. 2020. Teaching Multicultural Students. Tips, Expert Advice, and Resources for Building Inclusion in the Classroom. https://www.accreditedschoolsonline.org/education-teaching-...
Further Information
Exchange students can pursue this course once, either in autumn or spring with a scope of 3 ECTS cr.
Completion Alternatives
-
Teacher(s)
Esa Virkkula
Work Placement and Working Life Connections
Not applicable
Exam Schedule
Not applicable
International Connections
-
Student's Time Use and Workload
Not applicable
Learning Progress
Not applicable
Evaluation criteria accepted
Not applicable
Evaluation criteria failed
Not applicable