Ryhmä(t)
TAN20SPSW, TAN20SPKA, XTAN20SP, TAN20SPBA, TAN20SM, TAN20SP, TAN20SPPA
Paikkoja
5 - 30
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Tanssi
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 10 op
Opettaja(t)
Petri Kauppinen, Milla Korja
Pienryhmä(t)
Ei käytössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla noudatetaan pääsääntöisesti jatkuvan arvioinnin periaatetta. Tunneilla käytetään myös pari- tai pienryhmäkohtaista reflektointia.
Näytetuntien jälkeen käydään joko ryhmä- tai henkilökohtainen palautekeskustelu opiskelijan tanssijantyön kehityksestä
Opetusmenetelmät
Tanssisalissa tapahtuva käytännön tanssijantyöhön perustuva kontaktiopetus. Tunneilla käytetään monimuotoisesti erilaisia kehollisen oppimisen menetelmiä mm. visuaalista ja auditiivista mallioppimista, liikkeestä oppimisen tapaa eli progressiivista oppimista, tehtävän kautta liikkeen kehittelyä ja omaksumista sekä mielikuvatyöskentelyä. Keskeisellä sijalla on reflektoiva ja dialoginen vertaisoppiminen ja siihen luontevasti kytkeytyvä vertaispalaute
Aika ja paikka
Kurssi järjestetään Oamkin tanssinopettakoulutuksen tanssisaleissa Linnanmaan kampuksella. Opetus tarjotaan jaksoittain seuraavasti:
1. Periodi
ti klo 8.30-10.00 Kansantanssin tekniikka (KTT) käynnistyy 13.9.
ti klo 10.15-11.45 Ryhmäkoreografiat
ke klo 8.30-10.00 KTT
to klo 12.45-14.15 Ryhmäkoreografiat
pe klo 8.30-10.00 Kansanomaiset paritanssit (KTP) käynnistyy 9.9.
2. Periodi
ma klo 8.30-10.00 KTT
ti klo 10.15-11.45 Ryhmäkoreografiat
ke klo 8.30-10.00 KTT
to klo 12.45-14.15 Ryhmäkoreografiat
pe klo 8.30-10.00 KTP
3. Periodi
ma klo 8.30-10.00 KTT
ke klo 8.30-10.00 KTP
ke klo 10.15-11.45 Ryhmäkoreografiat
4. Periodi
ti klo 8.30-10.00 KTT
ke klo 10.15-11.45 Ryhmäkoreografiat
pe klo 8.30-10.00 KTP
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
PARITANSSI
DeMers, Joseph Daniel 2013. Frame matching and ?pTed: a framework for teaching Swing and Blues dance partner connection. Teoksessa Research in Dance Education. Volume 6, 2005 - 1ssue 1-2.
Heikkinen, Anni 2018. Vahvaa, selkeää ja haurasta - Kontaktin kokemus pari-tanssissa. Opinnäytetyö. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. Erilliset opettajan pedagogiset opinnot.
Kettu, Paula & Wrangen, Jutta 2021. HIVUTTAUDU JA HYTKY! Kansanomaisten paritanssien kehitys nykymenneisyydessä ja nyt. YAMK-opinnäyte. Oulu: Oulun ammattikorkeakoulu.
Laitinen, Emma & Timonen, Sofia 2021. Rytmitä, toista perässä tanssi! Malliopettaminen ja rytmin kautta opettaminen aikuisoppijan oppimisen tukena kansantanssin opetustilanteessa. Opinnäytetyö. Oulu: Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutus.
Milad, Maiju & Koskivaara Katariina 2001: Paritanssien - tanssitalokirja. Suomen Nuorisoseurojen Liitto.
KOREOGRAFIA
Törmi, Kirsi 2016. Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena. Taideyliopisto, Teatterikorkeakoulu, Esittävien taiteiden tutkimuskeskus. Helsinki: Edita Prima.
Jyrkkä, Hannele (toim.) 2005. Tanssintekijät - 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: Like.
Jyrkkä, Hannele (toim.) 2011. Nykykoreografin jalanjäljissä - 37 tapaa tehdä tanssia. Helsinki: Like.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Petri Kauppinen, Milla Korja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Ei käytössä
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä
Sisällön jaksotus
Ei käytössä
Arviointikriteerit hyväksytty
Kurssin hyväksyttyyn suoritukseen kuuluu jokaiseen osaamisennäyttöön osallistuminen ja kyseisen tanssimateriaalin osaamisen osoittaminen seuraavin perustein.
Hyväksytyssä kurssisuorituksessa jokainen alla olevista osa-alueista toteutuu:
* Opiskelija on ottanut kokonaisvaltaisen vastuun tanssitaitojensa kehittämisestä. Työskentelyssä on selkeästi havaittavissa yrittämisen halu sekä motivoituneisuus. Tanssijantyön perustana on hyvä läsnä olemisen taito ja tanssiminen on varmaa sekä keskittynyttä.
* Opiskelija muistaa harjoitukset / tanssit / ohjelmiston hyvin ja työskentelee pääsääntöisesti puhtaasti omien fyysisten edellytystensä puitteissa, hän kykenee suorittamaan annetun tanssimateriaalin teknisesti hyvin ja tanssillisuuteen pyrkiminen on määrätietoista.
* Opiskelija hallitsee tanssilajin ydintaidot ja pyrkii suorittamaan mahdollisimman sisäistyneesti myös annetun liikemateriaalin kehittelyn tanssiteknisesti itseään haastaen.
* Tanssista on havaittavissa proaktiivinen pyrkimys vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon oppimis- ja esiintymistilanteessa.
* Tanssija osaa hyödyntää ydintukea osana tanssia ja vartalon kannatus ja hallinta on hyvää sekä vartalon luotisuora linjaus toimiva.
* Tanssijan tilassa liikkuminen on rohkeaa ja kyky ilmentää erilaisia liikelaatuja hyvä.
* Rytmiikka ja musiikin tulkinta ovat pääsääntöisesti selkeitä ja tyylin huomioon ottavia.
* Fyysinen kontakti toisiin tanssijoihin on luontevaa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti osaamisennäyttöjen palauteprosesseihin ja kehittää itsereflektiotaitojaan.
Opiskelija toimittaa kurssipalautteen sovittuun paikkaan määräaikaan mennessä.
Kurssisuoritus hylätään jos opiskelija ei näytä osaamistaan osaamisennäytöissä eikä osallistu palauteprosesseihin tai toimita kurssipalautetta määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä