Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OG00CP43 Arvostava toimintakulttuuri henkilöstöjohtamisessa (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet 1. Opiskelija ymmärrtää sosiaali- ja terveysalan haasteita ja jatkuvan uudistumisen edelleytykset johtamisessa
2. Opiskelija arvioi arvostavan organisaatio-ja johtamiskulttuurin merkitystä johtamisessa
3. Opiskelija analysoi moniasiantuntijatiimien ja verkostojen johtamista organisaation osaamisen ja kilpailukyvyn edistäjinä
4. Opiskelija ymmärtää arvostavan organisaatioviestinnän merkityksen digitaalisessa maailmassa ja hyödynnät erilaisia viestintämenetelmiä ja -välineitä
5. Opiskelija analysoi esimieheksi kasvuasi henkilöstöjohtamisessa
Sisältö Sosiaali-ja terveydenhuollon uudistuminen johtamisen haasteena (itseuudistuminen ja uudistuskyvykkyys), resilienssi, arvostava organisaatio-ja johtamiskulttuuri, organisaatioviestintä, tiimien ja verkostojen (etä)johtaminen, työsopimussäännökset, esimieheksi kasvun prosessi
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Ei käytössä
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Numeerinen arviointi tulee voimaan 2020-2021 opsissa

Kiitettävä 5
1. Opiskelija tarkastelee ja analysoi monipuolisesti ja kriittisesti itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän tarkastelee ja arvioi uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija arvioi monipuolisesti ja kriittisesti resilienssikykyään ja ehdottaa teoriaan perustuvia erilaisia keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistumistilanteissa.
2. Opiskelija perehtyy hyvän ja arvostavan johtamisen osa-alueisiin ja niihin liittyviin tutkimuksiin ja reflektoi ja analysoi niitä monipuolisesti ja kriittisesti oman alansa johtamisessa. Opiskelija arvioi kannustavan ja arvostavan johtamisen edellytyksiä organisaatiokulttuurissa. Opiskelija reflektoi monipuolisesti arvostavan organisaatio-ja johtamiskulttuurin piirteitä oman alansa toimintaympäristössä. Opiskelija analysoi työyhteisön ristiriitatilanteita ja luo niihin teoriaan ja kokemuksiin perustuvia ratkaisuvaihtoehtoja toimivan ja arvostavan työyhteisön edistämiseksi. Opiskelija ymmärtää työlainsäädännön ohjaavat elementit organisaation johtamisessa.
3. Opiskelija perehtyy verkostojen johtamisen toimivuuden avaintekijöihin ja reflektoi niitä monipuolisesti ja kriittisesti oman verkostonsa toiminnassa (etätiimit ja verkostot, moniasiantuntijuus)
4. Opiskelija analysoi omaa viestintätapaansa ja reflektoi monipuolisesti erilaisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija ehdottaa erilaisia keinoja, kuinka rakentaa luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eri tyyppisten henkilöiden kanssa ja arvioi niiden toimivuutta kriittisesti. Hän harjoittelee ja arvioi omia neuvottelu- ja palautteen antamisen taitoja (esittää mahdollisesti myös kollegan tai esimiehen arvion). Opiskelija arvioi viestinnän haasteita ja vahvuuksia digitaalisessa toimintaympäristössä.
5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti omaa ihmiskäsitystään, arvomaailmaansa ja esimieheksi kasvuaan – Hän tarkastelee monipuolisesti, miten arvot vaikuttavat asioihin suhtautumiseen ja työyhteisön toimintaan.
6. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti annettuja aiheita kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla. Hän perustelee tarkastelunsa ja valintansa sillä.

Hyvä 3-4

1.Opiskelija tarkastelee ja analysoi itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä ja soveltaa niitä esimerkein käytännön työhön. Hän tarkastelee ja arvioi uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija arvioi monipuolisesti resilienssikykyään ja ehdottaa erilaisia keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistamistilanteissa.
2. Opiskelija perehtyy hyvän ja arvostavan johtamisen osa-alueisiin (mm. suunnitelmallinen johtaminen, tasa-arvoisuus (luottamus, oikeudenmukaisuus, arvostava kohtaaminen), osaamisen arvostaminen ja työhyvinvoinnin johtaminen ja edistäminen (työilmapiiri, työterveys ja vuorovaikutus) ja niihin liittyviin tutkimuksiin ja reflektoi niitä oman alansa johtamiseen. Opiskelija arvioi kannustavan ja arvostavan johtamisen edellytyksiä organisaatiokulttuurissa. Opiskelija reflektoi arvostavan organisaatio-ja johtamiskulttuurin piirteitä oman alansa toimintaympäristössä. Opiskelija analysoi työyhteisön ristiriitatilanteita ja luo niihin teoriaan ja kokemuksiin perustuvia ratkaisuvaihtoehtoja toimivan ja arvostavan työyhteisön edistämiseksi. Opiskelija ymmärtää työlainsäädännön ohjaavat elementit organisaation johtamisessa.
3. Opiskelija perehtyy verkostojen johtamisen toimivuuden avaintekijöihin ja reflektoi ja arvioi niitä monipuolisesti oman verkostonsa toiminnassa (etätiimit-ja verkostot, moniasiantuntijuus).
4. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja ehdottaa erilaisia keinoja, kuinka rakentaa arvostusta, luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa. Hän reflektoi ja arvioi omia neuvottelu- ja palautteen antamisen taitoja (ja esittää mahdollisesti myös kollegan tai esimiehen arvion)
5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti omaa ihmiskäsitystään, arvomaailmaansa ja esimieheksi kasvuaan – Hän tarkastelee ja reflektoi, miten arvot vaikuttavat asioihin suhtautumiseen ja työyhteisön toimintaan.
6. Opiskelija reflektoi ja käsittelee annettuja aiheita kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla ja perustelee tarkastelunsa ja valintansa sillä.

Tyydyttävä 1-2
1.Opiskelija kuvaa ja määrittelee itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin käsitteitä. Hän tarkastelee uudistuksen johtamisen teorioita sekä itseuudistumisen, uudistuskyvykkyyden ja resilienssin merkitystä tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Opiskelija perehtyy resilienssin ominaisuuksiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija arvioi resilienssikykyään ja esittää joitakin keinoja, joilla resilienssiä voidaan työyhteisössä parantaa ja miten henkilöstön motivaatiota voidaan tukea ja johtaa uudistamistilanteissa.
2. Opiskelija perehtyy hyvän ja arvostavan johtamisen osa-alueisiin (mm. suunnitelmallinen johtaminen, tasa-arvoisuus (luottamus, oikeudenmukaisuus, arvostava kohtaaminen), osaamisen arvostaminen ja työhyvinvoinnin johtaminen ja edistäminen (työilmapiiri, työterveys ja vuorovaikutus) ja niihin liittyviin tutkimuksiin ja reflektoi niitä oman alansa johtamiseen. Opiskelija tunnistaa kannustavan ja arvostavan johtamisen edellytyksiä organisaatiokulttuurissa. Opiskelija reflektoi arvostavan organisaatio-ja johtamiskulttuurin piirteitä oman alansa toimintaympäristössä. Opiskelija analysoi työyhteisön ristiriitatilanteita ja luo ratkaisuvaihtoehdon toimivan ja arvostavan työyhteisön edistämiseksi. Opiskelija ymmärtää työlainsäädännön ohjaavat elementit organisaation johtamisessa.
3. Opiskelija perehtyy verkostojen johtamisen toimivuuden avaintekijöihin ja reflektoi niitä oman verkostonsa toiminnassa (etätiimit-ja verkostot, moniasiantuntijuus).
4. Opiskelija reflektoi omaa viestintätapaansa sekä erilaisten viestintätapojen vaikutusta työyhteisön toimivuuteen. Opiskelija reflektoi ja ehdottaa keinoja, kuinka rakentaa arvostusta, luottamusta, sitoutumista ja motivaatiota eritavoilla viestivien henkilöiden kanssa. Hän kuvaa omia neuvottelu- ja palautteen antamisen taitoja.

5. Opiskelija kuvailee omaa ihmiskäsitystään, arvomaailmaansa ja esimieheksi kasvuaan – Hän ymmärtää, miten arvot vaikuttavat asioihin suhtautumiseen ja työyhteisön toimintaan.
6. Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden reflektoinnissa kansallista sekä kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Ei toteutuksia.

Tiedot haettu 20.4.2024 08:15:14