Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OG00CP45 Johtamisella tehokkuutta ja vaikuttavuutta (5 op)
Esitietovaatimukset Ei käytössä
Osaamistavoitteet 1. Opiskelija analysoi keskeisiä arviointikäsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita.
2. Opiskelija arvioi ja soveltaa erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden (tehokkuus, tuottavuus, vaikutus, vaikuttavuus) arvioinnin menetelmiä ja mittareita käytännön toimintaan.
3. Opiskelija suunnittelee johtamiseen tai käytännön työhön liittyvään haasteeseen tarveperustaisen yhteiskehittämisratkaisun
4. Opiskelija hyödyntää yhteiskehittämisen menetelmiä ja arvioi ratkaisun vaikuttavuutta näyttöön perustuvaan toiminnan johtamisen kehittämisessä.
5. Opiskelija analysoi esihenkilöksi kasvun prosessiaan näyttöön perustavan toiminnan johtamisen ja tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Sisältö Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi, arviointi- ja vaikuttavuustiedon hyödyntäminen, menetelmien taloudellinen arviointi, näyttöön perustuva toiminta ja sen johtaminen, tiedolla johtaminen. Työhyvinvointi kestävän tuottavuuden rakentamisessa. Yhteiskehittäminen johtamisessa.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Opintojakson työpajat toteutetaan webinaareina. Muuten opiskelu tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksoon voi sisältyä yhteistyötä yritysten, kolmannen sektorin ja julkisen organisaation kanssa.
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko 0-5
Arviointikriteerit tyydyttävä (1-2)
1. Opiskelija kuvaa ja määrittelee keskeiset toiminnan ja tuloksellisuuden arviointikäsitteet (tehokkuus, tuottavuus, vaikutus, vaikuttavuus) ja niiden hyödyntämisen: menetelmien taloudellisen arvioinnin, näyttöön perustuvan toiminnan ja sen johtamisen, tiedolla johtamisen sekä työhyvinvoinnin kestävän tuottavuuden merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä.
2. Opiskelija tarkastelee vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointikäsitteitä, näyttöön perustuvaa toimintaa, työhyvinvoinnin tuottavuuden merkitystä sekä tiedolla johtamista esimerkkiorganisaatioiden kautta ja muodostaa esimerkin kautta käsityksen niiden välisistä suhteista.
3. Opiskelija suunnittele ja ideoi tarveperustaisen yhteiskehittämistehtävän vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnin kohteen. Opiskelija perustelee yhteiskehittämistehtävässä valitsemansa ratkaisun pääasiassa kansallisen asiantuntijatiedon avulla. Opiskelija kuvaa, mistä vaikuttavuustietoa on saatavilla ja kuinka mahdollisesti toteutettavaa yhteiskehittämisratkaisua voidaan arvioida.
4. Opiskelija kuvaa johtajaksi kasvun päiväkirjassaan omaa käsitystään ja osaamistaan johtamisen tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta. Opiskelija tekee johtopäätöksiä oman johtamisen toimintamallin luomiseksi. Hän kuvaa esimieheksi kasvuaan näyttöön perustuvan toiminnan johtamisen ja tiedolla johtamisen näkökulmasta.
5. Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden käsittelyssä tutkimus- ja asiantuntijalähteitä, pääpaino asiantuntijalähteissä.

hyvä (3-4)
1. Opiskelija kuvaa ja määrittelee keskeiset toiminnan ja tuloksellisuuden arviointikäsitteet (tehokkuus, tuottavuus, vaikutus, vaikuttavuus) ja niiden hyödyntämisen: menetelmien taloudellisen arvioinnin, näyttöön perustuvan toiminnan ja sen johtamisen, tiedolla johtamisen sekä työhyvinvoinnin kestävän tuottavuuden merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä.
2. Opiskelija arvioi vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointikäsitteitä, näyttöön perustuvaa toimintaa, työhyvinvoinnin tuottavuuden merkitystä sekä tiedolla johtamista esimerkkiorganisaatioiden kautta ja muodostaa esimerkin kautta perustellen selkeän ja erottelevan käsityksen niiden välisistä suhteista.
3. Opiskelija suunnittele ja ideoi tarveperustaisen yhteiskehittämistehtävän ja perustelee vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnin kohteen. Opiskelija perustelee monipuolisesti yhteiskehittämistehtävässä valitsemansa ratkaisun kansainvälisen ja kansallisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla. Opiskelija ehdottaa perustellen, mistä vaikuttavuustietoa on saatavilla ja kuinka mahdollisesti toteutettavaa yhteiskehittämisratkaisua voidaan arvioida.
4. Opiskelija reflektoi johtajaksi kasvun päiväkirjassaan omaa käsitystään ja osaamistaan johtamisen tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta. Opiskelija tekee johtopäätöksiä oman johtamisen toimintamallin luomiseksi. Hän reflektoi esimieheksi kasvuaan näyttöön perustuvan toiminnan johtamisen ja tiedolla johtamisen näkökulmasta.
5. Opiskelija hyödyntää annettujen aiheiden käsittelyssä tutkimus- ja asiantuntijalähteitä, pääpaino kansallisissa tutkimuslähteissä.

kiitettävä (5)
1. Opiskelija selittää ja määrittelee monipuolisesti sekä kriittisesti keskeiset toiminnan ja tuloksellisuuden arviointikäsitteet (tehokkuus, tuottavuus, vaikutus, vaikuttavuus) ja niiden hyödyntämisen: menetelmien taloudellisen arvioinnin, näyttöön perustuvan toiminnan ja sen johtamisen, tiedolla johtamisen sekä työhyvinvoinnin kestävän tuottavuuden merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä.
2. Opiskelija arvioi kriittisesti vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointikäsitteitä, näyttöön perustuvaa toimintaa, työhyvinvoinnin tuottavuuden merkitystä sekä tiedolla johtamista esimerkkiorganisaatioiden kautta ja muodostaa esimerkin kautta perustellen selkeän ja erottelevan käsityksen niiden välisistä suhteista.
3. Opiskelija suunnittele ja ideoi tarveperustaisen yhteiskehittämistehtävän ja perustelee monipuolisesti ja kriittisesti vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnin kohteen. Opiskelija perustelee monipuolisesti yhteiskehittämistehtävässä valitsemansa ratkaisun kansainvälisen ja kansallisen tutkimus- ja asiantuntijatiedon avulla. Opiskelija ehdottaa perustellen, mistä vaikuttavuustietoa on saatavilla ja kuinka mahdollisesti toteutettavaa yhteiskehittämisratkaisua voidaan arvioida.
4. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti johtajaksi kasvun päiväkirjassaan omaa käsitystään ja osaamistaan johtamisen tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta. Opiskelija tekee johtopäätöksiä oman johtamisen toimintamallin luomiseksi. Hän reflektoi esimieheksi kasvuaan näyttöön perustuvan toiminnan johtamisen ja tiedolla johtamisen näkökulmasta.
5. Opiskelija reflektoi annettuja aiheita näyttöön perustuvasti hyödyntäen monipuolisesti tutkimus- ja asiantuntijalähteitä, pääpaino kansainvälisissä tutkimuslähteissä.
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei käytössä
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 07.08.2023 - 17.12.2023 (OG00CP45-3006 | SJK22SY, PLK22SYSOTE, KAS22SY, KLA22SY, HYD22SYSOTE, AJE22SY)
  • 12.08.2024 - 15.12.2024 (OG00CP45-3007 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY, PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
Tiedot haettu 19.4.2024 18:17:26