Opetussuunnitelmat
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma (210 op)
PERUS- JA AMMATTIOPINNOT | 110 | |||||||||||
Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleiskuva asianomaisen tehtäväalueen asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija asianomaisen tehtäväalueen yleisiin teoreettisiin perusteisiin ja viestintään sekä antaa hänelle ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta tarpeellinen kielitaito. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16) Ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija asianomaisen ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovellutuksiin sekä niiden tieteellisiin tai taiteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä, kehitystyössä ja yrittäjänä. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16) Jos opiskelijan koulusivistyskieli (A 1129/2014 § 7 ja Rehtorin päätös 1.10.2021 § 78) on - suomi, hänen tutkintoonsa kuuluu pakollisena YY00DU51 Svenska för arbetslivet 3 op - ruotsi, hänen tutkintoonsa kuuluu pakollisena YY00DT02 Suomen kieli ja viestintä 3 op - muu kuin suomi tai ruotsi, hänen tutkintoonsa kuuluu pakollisena YY00DU55 Finnish Language 1: Survive! 3 cr Jos opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi, mutta hänen äidinkielensä on suomi tai ruotsi, hänet vapautetaan toisen kotimaisen kielen vaatimuksista. Tässä tapauksessa opiskelijan henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa määritellään ne kieli- tai muut opinnot (3 op), jotka opiskelija opiskelee vapautuksen takia puuttumaan jäävien kieliopintojen sijasta. Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleiskuva asianomaisen tehtäväalueen asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija asianomaisen tehtäväalueen yleisiin teoreettisiin perusteisiin ja viestintään sekä antaa hänelle ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta tarpeellinen kielitaito. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16) Ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija asianomaisen ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovellutuksiin sekä niiden tieteellisiin tai taiteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä, kehitystyössä ja yrittäjänä. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16) |
||||||||||||
Opintovuosi | 1S | 1K | 2S | 2K | 3S | 3K | 4S | 4K | 5S | 5K | op | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AMMATTIKORKEAKOULUOPISKELU JA VIESTINTÄ | 20 | |||||||||||
YY00DU46 | Ammatillinen kehittyminen ja työelämätaidot | 3 | 1 | 1 | 5 | |||||||
YY00DU50 | Työelämän viestintätaidot | 3 | 3 | |||||||||
YY00DU47 | Digi- ja tietotekniset taidot | 3 | 3 | |||||||||
YY00DU52 | English for Working Life | 3 | 3 | |||||||||
YY00DU51 | Svenska för arbetslivet | 3 | 3 | |||||||||
YY00DU54 | Innovoidaan yhdessä | 3 | 3 | |||||||||
IHMISEN TOIMINTAKYKY | 17 | |||||||||||
7W00DX59 | Ihmisen toiminnallinen kehittyminen | 4 | 3 | 7 | ||||||||
7Y00DU49 | Kuntoutumisen lähtökohdat | 3 | 3 | |||||||||
7W00DX94 | Päihteidenkäyttäjä asiakkaana | 3 | 3 | |||||||||
7W00DX69 | Lääketiedettä toimintaterapeuteille | 4 | 4 | |||||||||
TOIMINTATERAPIAN TEOREETTISET LÄHTÖKOHDAT | 12 | |||||||||||
7W00DX76 | Toimintaterapian teoriaperusta, etiikka ja filosofia | 4 | 4 | |||||||||
7W00DX61 | Toiminnan suhde hyvinvointiin | 3 | 3 | |||||||||
7W00DA93 | Minän tietoinen käyttö, työpajaharjoittelu | 5 | 5 | |||||||||
TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA OHJAAMINEN TOIMINTATERAPIASSA | 31 | |||||||||||
7W00DX62 | Ohjaus ja neuvonta toimintaterapiassa | 4 | 4 | |||||||||
7W00DX63 | Yhteistoiminta lähi- ja avopalveluissa, harjoittelu | 6 | 6 | |||||||||
7W00DX82 | Toiminnan ja ympäristöjen analyysi ja mukauttaminen | 5 | 5 | |||||||||
7W00DY22 | Asiakaslähtöinen arviointiprosessi ja arviointimenetelmät | 7 | 2 | 9 | ||||||||
7W00DX81 | Asiakkaan toimintakyvyn arviointi, harjoittelu | 7 | 7 | |||||||||
YMPÄRISTÖT JA TEKNOLOGIA TOIMINTATERAPIASSA | 12 | |||||||||||
Näytä/piilota kuvaus |
||||||||||||
7W00DZ94 | Mahdollistava ympäristö ja apuvälinepalvelut | 5 | 5 | |||||||||
7W00DX83 | Ortoosien suunnittelu ja valmistus | 3 | 3 | |||||||||
7W00DX79 | Hyvinvointiteknologia toiminnan mahdollistajana toimintaterapiassa | 4 | 4 | |||||||||
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN TOIMINTATERAPIASSA | 49 | |||||||||||
Näytä/piilota kuvaus |
||||||||||||
7W00DX71 | Terapeuttinen vuorovaikutus ja terapiainterventio | 4 | 4 | |||||||||
7W00DX72 | Perhelähtöinen lasten ja nuorten toimintaterapia | 7 | 7 | |||||||||
7W00DG80 | Asiakaslähtöinen työikäisten toimintaterapia | 7 | 7 | |||||||||
7W00DB19 | Asiakaslähtöinen ikääntyvien toimintaterapia | 5 | 5 | |||||||||
7W00DX73 | Asiakaslähtöiset toiminnat terapiamenetelmänä, työpaja | 2 | 8 | 10 | ||||||||
7W00DX78 | Terapeuttiset ryhmät ja niiden ohjaaminen toimintaterapiassa, harjoittelu | 3 | 3 | 6 | ||||||||
7W00DX77 | Asiakkaan toimintakyvyn edistäminen toimintaterapiassa, harjoittelu | 10 | 10 | |||||||||
TOIMINTATERAPIAN TUTKIMUS JA KEHITTÄMINEN | 35 | |||||||||||
7W00DX95 | Työelämäorientoitunut projekti | 3 | 3 | |||||||||
7W00DR22 | Toimintaterapeuttina käyttäjälähtöisessä kehittämisessä | 3 | 3 | |||||||||
YY00DU53 | Viestintä tutkimus- ja kehittämistyössä | 3 | 3 | |||||||||
OY00DY05 | Näyttöön perustuva ja vaikuttava kuntoutus | 5 | 5 | |||||||||
OY00DX84 | Tutkiva kehittäminen | 6 | 6 | |||||||||
7Y00DL03 | Opinnäytetyö | 10 | 5 | 15 | ||||||||
TOIMINTATERAPIAPALVELUIDEN JOHTAMINEN JA TUOTTAMINEN | 24 | |||||||||||
7W00DX70 | Toimintaterapiatyön johtaminen ja yrittäjyys | 5 | 5 | |||||||||
7W00DZ87 | Toiminnantiede ja toimintaterapian asiantuntijuus | 2 | 2 | 4 | ||||||||
7W00DX80 | Toimintaterapian syventävä ammattiosaaminen, harjoittelu | 15 | 15 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT | 10 | |||||||||||
Opintovuosi | 1S | 1K | 2S | 2K | 3S | 3K | 4S | 4K | 5S | 5K | op | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7Y00BK54 | Lapset puheeksi -menetelmäkoulutus | 3 | ||||||||||
OS00CG00 | Seksuaalisuus eri ikäkausina | 5 | ||||||||||
7T00DF07 | Ihminen vai tapaus - ammatillisen työskentelyn haasteet | 5 | ||||||||||
CL00DA35 | Opiskelijasta harjoittelun ohjaajaksi | 3 | ||||||||||
YY00DH26 | Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut | 5 | ||||||||||
YY00DH27 | Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn | 5 | ||||||||||
YY00DB41 | Polku yrittäjyyteen sote-alalla | 3 | ||||||||||
YY00BH24 | Liiketoimintaidean kuvaus ja arviointi | 3 | ||||||||||
YY00BH25 | Oman liikeidean kehittäminen | 7 | ||||||||||
YY00BH26 | Oman yrityksen kehittäminen | 5 | ||||||||||
YY00DU48 | Kulttuurin törmäyskurssi | 10 |
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU | 75 | |||||||||||
Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Harjoittelun tai osan harjoittelusta voi suorittaa myös ulkomailla. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16) | ||||||||||||
Opintovuosi | 1S | 1K | 2S | 2K | 3S | 3K | 4S | 4K | 5S | 5K | op | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPINNÄYTETYÖ | 15 | |||||||||||
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. (Vararehtorin päätös 13.10.2016 § 16) |
Tiedot haettu 3.10.2023 18:45:54