Opintojaksohaku
Opintojaksokuvaus
YY00CR72 | Johdatus innovaatioihin ja yrittäjyyteen (5 op) |
Esitietovaatimukset | Ei esitietovaatimuksia. |
Osaamistavoitteet | Opiskelija etsii, tunnistaa ja arvioi toimintaympäristössä olevia ongelmia ja liiketoimintamahdollisuuksia sekä innovoi uusia ratkaisuja niihin. Opiskelija käyttää kehittämismenetelmiä ja luovia toimintamalleja uusien ratkaisujen löytämiseksi. Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti monialaisessa tiimissä. Opiskelija kuvaa innovaation hyödyntämismahdollisuuksia liiketoimintamallin avulla. |
Sisältö | Opiskelijat tutkivat, ymmärtävät ja arvioivat ongelmaa ja mahdollisuutta. Opiskelijat suunnittelevat, mallintavat ja testaavat asiakaslähtöisesti sekä esittävät ratkaisuehdotuksen monialaisissa tiimeissä. Opiskelijat kuvaavat ratkaisuehdotuksen perusteella, miten siitä voi kehittää uuden liiketoimintamallin. Opiskelijat arvioivat omaa ja tiimin toimintaa. Opiskelijoille esitellään korkeakoulun tarjoamat jatkomahdollisuudet innovaation tai ratkaisuehdotuksen eteenpäin viemiseksi. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Lähi- tai verkko-opetus. |
Toteutustavat | Ei käytössä |
Oppimateriaalit | Ajankohtainen materiaali innovaatioprosessista, yrittäjyydestä ja tiimityöstä. |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointikriteerit | Ei käytössä |
Arviointikehikot | Arviointikehikko |
Lisätietoja opiskelijoille | Opiskelijalla on mahdollista jatkaa syntyneen ratkaisun työstämistä Avanto-yrittäjyysohjelmassa. |
Linkit | Arviointikehikko |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 09.03.2020 - 30.04.2020 (YY00CR72-3003 | VAY20S)
- 05.05.2020 - 12.06.2020 (YY00CR72-3018 | VAY20S)
- 24.08.2020 - 16.10.2020 (YY00CR72-3004 | DIB20SP, EXK20SBUS)
- 24.08.2020 - 16.10.2020 (YY00CR72-3010 | LIK20SPA)
- 24.08.2020 - 16.10.2020 (YY00CR72-3011 | LIK20SPB)
- 24.08.2020 - 16.10.2020 (YY00CR72-3017 | LIK20SPD)
- 24.08.2020 - 20.12.2020 (YY00CR72-3014 | LIK20SME)
- 26.10.2020 - 18.12.2020 (YY00CR72-3002 | TTK18SM)
- 26.10.2020 - 22.12.2020 (YY00CR72-3012 | LIK20SPC)
- 26.10.2020 - 22.12.2020 (YY00CR72-3013 | LIK20SPY)
- 07.01.2021 - 05.03.2021 (YY00CR72-3016 | LIK21KPM)
- 07.01.2021 - 07.05.2021 (YY00CR72-3015 | LIK21KMT)
- 15.03.2021 - 04.06.2021 (YY00CR72-3005 | BIO20SM)
- 10.05.2021 - 04.06.2021 (YY00CR72-3009 | ENS20SP)
- 10.05.2021 - 04.06.2021 (YY00CR72-3006 | KAT20SP)
- 10.05.2021 - 04.06.2021 (YY00CR72-3008 | OHS20SM)
- 10.05.2021 - 04.06.2021 (YY00CR72-3007 | SAI20SP)
- 23.08.2021 - 31.10.2021 (YY00CR72-3020 | VAI21S, EXK21SBUS)
VAY20S
0 - 40
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 5 op
Lähiopetus: 0 op
Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Projektipohjainen pedagogiikka & reflektio
- Innovaatiokehittämisessä Design Thinking-prosessi
- Lähtökohtana oikea tunnistettu tarve
- Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö, reflektio
- Virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus
Opetus
- Lyhyitä verkkoluentoja, työpajoja
- Valmennusklinikka, monialainen valmentajatiimi
- Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Yhteiset virtuaaliset tapaamiset (kaikki tiimit):
1. tiistai 10.3., klo 9-12 ja 13-16
2. tiistai 24.3., klo 9-12 ja 13-16
3. tiistai 7.4., klo 9-12 ja 13-16
4. maanantai 20.4., 9-12 ja 13-16
Verkkoklinikat (1h per tiimi)
1. tiistai 17.3., klo 9-15 välillä
2. tiistai 31.3., klo 9-15 välillä
3. tiistai 14.4., klo 9-15 välillä
4. perjantai 24.4., klo 9-15 välillä
Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi henkilökohtaista työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on uusi kehitettävä opintojakso, sen 2. pilotti.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opettaja(t)
Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Uusintamahdollisuus sovitaan erikseen.
Kv-yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS
Sisällön jaksotus
-
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
VAY20S
0 - 40
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 5 op
Lähiopetus: 0 op
Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Projektipohjainen pedagogiikka & reflektio
- Innovaatiokehittämisessä Design Thinking-prosessi
- Lähtökohtana oikea tunnistettu tarve
- Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö, reflektio
- Virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus
Opetus
- Lyhyitä verkkoluentoja, työpajoja
- Valmennusklinikka, monialainen valmentajatiimi
- Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Yhteiset virtuaaliset tapaamiset (kaikki tiimit):
Tarvesykli 5.5. 9-12, 13-16
Ratkaisusykli 20.5. 9-12, 13-16
Liiketoimintasykli 2.6. 9-12, 13-16
Esityssykli 11.6. 9-12, 13-16
Virtuaaliklinikat (1h/tiimi)
14.5. klo 9-16
28.5. klo 9-16
Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi henkilökohtaista työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on uusi kehitettävä opintojakso, sen 3. pilotti.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opettaja(t)
Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Uusintamahdollisuus sovitaan erikseen.
Kv-yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS
Sisällön jaksotus
-
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
DIB20SP, EXK20SBUS
20 - 40
0-5
English
Not applicable
Not applicable
R&D Studies: 5 cr
Virtual Studies: 5 cr
Contact Teaching: 0 cr
Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Not applicable
Evaluation Criteria
0-5
Assessment Methods and Criteria
See OUAS assessment framework, level I
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Worklife initiated project. Learning by doing and interdisciplinary team work, reflection diary about ones own and teams work. Face-to-face meetings, distance coaching, teams interdependent work.
Location and time
Online, common face-to-face learning and team based coaching (4 hours pr team). Team members agar the timings for their common team work. In addition intependent studies.
Learning environments
Not applicable
Recommended or Required Reading
Not applicable
Further Information
Interdisciplinary course for basics of innovation and entrepreneurship.
Completion Alternatives
Meneekö kerran vai kaksi kertaa vuodessa in English?
Teacher(s)
Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Work Placement and Working Life Connections
Worklife related projects originated from companies, associations or development projects.
Exam Schedule
No exams.
International Connections
Projects should be connected to context that are somehow familiar to students. Most likely projects / companies are international.
Student's Time Use and Workload
Kick off days 32h
Team coaching 8h
Team work 40h
Independent learning and learning reflection 40h
Assessment and evaluation 15h
Learning Progress
One day or two half day lessons/workshops in the 1st, 3rd, 5th and 7th week of the period.
Two hours per team coaching in the 2nd, 4th, 6th and 8th week of the period.
Evaluation criteria accepted
1-2: See OUAS assessment framework, level I
3-4: See OUAS assessment framework, level I
5: See OUAS assessment framework, level I
Evaluation criteria failed
See OUAS assessment framework, level I
LIK20SPA
0 - 40
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 5 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Arttu-Pekka Tavia, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Arttu-Pekka Tavia, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK20SPB
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Topi Haapasalo, Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Topi Haapasalo, Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK20SPD
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Topi Haapasalo, Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Topi Haapasalo, Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK20SME
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Arttu-Pekka Tavia, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Arttu-Pekka Tavia, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
TTK18SM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Ulla-Maija Seppänen, Kari-Pekka Heikkinen, Minna Virkkula
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Ulla-Maija Seppänen, Kari-Pekka Heikkinen, Minna Virkkula
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK20SPC
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK20SPY
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Terho Jylhälehto, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Terho Jylhälehto, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK21KPM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Terho Jylhälehto, Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opetus Microsoft Teamsissa. Liity Teamiin koodilla: hk3n1yk
Tehtävien palautukset Moodlessa ( Moodle.oulu.fi ) Johdatus innovaatioihin ja yrittäjyyteen YY00CR72-3016. Moodle kurssiavain: jippii2021
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Terho Jylhälehto, Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
LIK21KMT
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
BIO20SM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Terho Jylhälehto, Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Terho Jylhälehto, Ulla-Maija Seppänen, Janne Karjalainen, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
ENS20SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Ulla-Maija Seppänen, Kari-Pekka Heikkinen, Minna Virkkula, Tanja Parkkila
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Ulla-Maija Seppänen, Kari-Pekka Heikkinen, Minna Virkkula, Tanja Parkkila
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
KAT20SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Jussi Haukkamaa, Ulla-Maija Seppänen, OPE-VIR-SAI , Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Jussi Haukkamaa, Ulla-Maija Seppänen, OPE-VIR-SAI , Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
OHS20SM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Ulla-Maija Seppänen, Arttu-Pekka Tavia, Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Ulla-Maija Seppänen, Arttu-Pekka Tavia, Katta Siltavirta, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
SAI20SP
Ei käytössä
0-5
Suomi
Ei käytössä
Ei käytössä
T&k-osuus: 0 op
Virtuaaliosuus: 0 op
Lähiopetus: 5 op
Jussi Haukkamaa, Ulla-Maija Seppänen, Arttu-Pekka Tavia, Jaana Holappa-Girginkaya, Kari-Pekka Heikkinen
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi käydään läpi opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen projekti
Tekemällä oppiminen ja monialainen tiimityö
Reflektio omasta ja tiimin oppimisesta.
Lähi- ja virtuaalitapaamisia, ryhmän itsenäistä työtä + etäohjaus.
Lyhyitä lähiopetus- ja verkkoluentoja, ryhmissä tehtäviä työpajoja.
Tiimikohtainen valmennusklinikka.
Ohjaus ja tukeminen tiimin omatoimiseen työhön.
Aika ja paikka
Paikkana Linnanmaan kampus. Yhteiset tapaamiset (kaikki tiimit) ja tiimikohtaiset valmennukset (4h per tiimi). Tiimit sopivat yhteisen työskentelynsä ajankohdat. Lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
- Vehkaperä U., Pirilä K., Roivas M. (toim.). Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. OIVA-oppimateriaalit 1, Metropolia Ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-6690-03-2. Löytyy internetistä.
- Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
- Laajala, T., Guttorm, T. & ammattikorkeakoulu, O. (2013). Study group -opas opiskelijoille: Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke. Oulun ammattikorkeakoulu: www.theseus.fi/handle/10024/80646.
- Tuulaniemi, Juha. Palvelumuotoilu, Talentum. Oamkin kirjastosta.
- Miettinen, Satu, et.al. Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiateollisuus. Oamkin kirjastosta.
- Liiketoimintamallin muotoilu (englanniksi): Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Business Model Canvas-liiketoimintamallin kehittämisen työkalu. Alexander Österwalder. Työkalu löytyy internetistä.
- Työkaluja yrittäjyyteen: https://www.onnistuyrittajana.fi/
Eng. kielistä materiaalia:
- Stickdorn, Marc ; Schneider, Jakob. This is service design thinking : basic, tools, cases. Bis Publishers. Oamkin kirjastosta.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Internetistä: https://www.designbetter.co/design-thinking/why-we-need-des...
Lisätietoja opiskelijoille
Monialainen innovaatiokehittämisen ja yrittäjyyden perusteiden opintojakso.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tai verkkototeutus. Opintojakso toteutetaan jokaisessa jaksossa.
Opettaja(t)
Jussi Haukkamaa, Ulla-Maija Seppänen, Arttu-Pekka Tavia, Jaana Holappa-Girginkaya, Kari-Pekka Heikkinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset projektit tulevat yrityksiltä, yhdistyksiltä ja kehityshankkeilta.
Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Kv-yhteydet
Ei käytössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h
Tiimivalmennus 4h
Tiimityö 40h
Itsenäinen työskentely 40h
Oppimisen arviointi 19h
Sisällön jaksotus
Jakson 1., 3., 5. ja 7. viikolla yksi kokonainen päivä tai kaksi kertaa puoli päivää lähiopetusta.
Jakson 2., 4., 6. ja 8. viikolla yksi tunti per tiimi valmennusta.
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä
VAI21S, EXK21SBUS
Not applicable
0-5
English
Not applicable
Not applicable
R&D Studies: 0 cr
Virtual Studies: 0 cr
Contact Teaching: 5 cr
OPE-VIR-LIK-YRI
Not applicable
Evaluation Criteria
0-5
Assessment Methods and Criteria
Not applicable
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Not applicable
Location and time
Not applicable
Learning environments
Not applicable
Recommended or Required Reading
Not applicable
Further Information
Not applicable
Completion Alternatives
Not applicable
Teacher(s)
OPE-VIR-LIK-YRI
Work Placement and Working Life Connections
Not applicable
Exam Schedule
Not applicable
International Connections
Not applicable
Student's Time Use and Workload
Not applicable
Learning Progress
Not applicable
Evaluation criteria accepted
Not applicable
Evaluation criteria failed
Not applicable