OAMK Tekniikan yksikkö, suomen kieli ja viestintä, Tuula Hopeavuori


T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä  3 op


HYV7SN

Opintojaksokuvaus opinto-oppaassa 

Arvioitavat suoritukset

  • raportti (arvosana 0–5)
  • kielenhuollon koe (arvosana 0–5)
  • kirjallisen viestinnän näyttökoe (arvosana 0–5)
  • läsnäolo ja harjoitukset puheviestinnän tunneilla
  • ryhmäesitelmä (arvosana 0–5)

Opintojaksoon kuuluvat lisäksi pakollisina

    • viestijäkuva (pakollinen)
    • viestijäkuvan lopetus (pakollinen) palautelomake
    • työhakemus ja yksi liite (ohjeet, ks. Tekniikan viestintä -kirja, Europass-ansioluettelo)

Kurssipäiväkirja

Kirjoitusviestinnän tunnit

ma 11.1.2010 klo 9–12 luokka ATK3

Työelämän viestinnän työkaluja

·         Ammatissa kirjoittaminen. Vastaanottajakeskeisyys kirjoittamisessa. Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.

·         Asiakirjastandardi. Esimerkki. Kevyt mallipohja. Kirjeen rakenne. Työelämän arkiviestit.

·         Palauta viestijäkuva seuraavalla kerralla.

18.1.

Jatketaan arkiviestin viimeistelyllä ja tulostuksella. Vaihdetaan toisen työparin kanssa, kommentoidaan kriteereiden perusteella kynällä paperille, myös onnistuneet asiat osoitetaan ja kehuja annetaan. Palautus tekijöille, jotka viimeistelevät ja tulostavat vielä opettajalle.

Sähköposti. Muokkaustehtävä.

Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi. Lehtiarvostelu.

25.2.

1)      Raportointi

 

Raportit työelämäteksteinä. Jatketaan lehtiarvostelua pikaraporttiharjoituksena.

 

2) Tutustutaan insinöörityön kirjoittamisen ohjeeseen: Opinnäytetyön ohjeet > luku 5.3 muoto-ohjeet. Insinööritöiden tarkastelua: miten noudattaa ohjeita, millaista tekstiä lukijalle?

 

3)      Lähteet. Mieti parin kanssa: mitä ovat tekniikan alan ammatilliset lähteet? Tiedonhaku aiheesta ”käytettävyys”:

  • Google?
  • kirjaston sivuilla Leevi-kokoelmahaku, mm. kirjat ja opinnäytetyöt
  • kirjaston sivuilla sähköiset tietokannat ARTO ja Talentumin lehtiarkisto
  • lähdekritiikki: millaista tietoa mistäkin lähteestä löytyy?

 

Käynnistetään raporttitehtävä: Projekti 2:n projektisuunnitelma ja projektikuvaus (muutos 19.3.2010 TH) palautetaan myös viestinnän opettajalle. Raporttipohja. Noudatetaan opinnäytetyön ohjetta asettelumallina ja lähdeluettelo-ohjeita (liite 13). Tekstiviittauksia ei tarvitse tehdä.

1.2.

Lehtiarvostelut. Tekstin viimeistely.Lähteiden käyttö. Lähdeluettelon ohjeet. Lähdeluetteloharjoitus.

Kielenhuollon keskeisiä asioita.

8.2. klo 8.15 - 10.30

Ammattikieli. Ks. termien hakuun: Sanastokeskus TSK, Terminfo-lehti, Kielitoimisto, Kielikello-lehti,  MOT-sanakirja

, lääketieteen sanastot, esim. Duodecim terveyskirjasto ja Lääketieteen termit -teos.

Kielenhuollon harjoituksia.

Kertaa kielenhuollon keskeiset asiat:

·         välimerkkien käyttö (huom. peruspilkkusäännöt)

·         lyhenteet (kg, jne., NASA, Hz, dB jne., pisteen tarve ja taivutus)

·         yhdyssanaohjeet, etenkin yhdysmerkin käyttö (Office-ohjelmat, Microsoft Office -ohjelmat, Word- ja Excel-ohjelma)

·         numeroilmaukset (16:nteen, 25 työssä jne.)

·         joka- ja minä-pronominin työnjako

·         vierasperäisten sanojen oikeinkirjoitus (moduli vai moduuli jne.)

·         luetelmiin liittyvät välimerkki- ym. ohjeet

Lähteitä:

·         Kirjoittajan ABC-kortti -sivusto: perusohjeita ja tehtäviä itseopiskeluun

·         Tekniikan viestintä -kirjan liite 2

·         Usein tarvittuja kielenhuolto-ohjeita

15.2.

Kielenhuollon testi.

 

Työnhakupapereiden kirjoittamista (ota mukaan työtodistukset ym.). Hakemuspohja. Ohjeita ja kieliasioita.

 

Kokeillaan Jobstepiin kirjautuminen

·         käyttäjätunnus OAMK0XYXYX (= viisi merkkiä pitkä opiskelijan Asio-tunnus isoine kirjaimineen), salasanan annat itse

·         kirjaa perustietosi, hahmottele vapaakenttään esittelyä itsestäsi

·         kun haluat, muuta tietosi julkisiksi, siihen asti ne ovat piilossa muilta käyttäjiltä

Ks. myös työnhakusivustoja:

·         OAMK:n työnhakusivu

·         Aarresaari

·         EU:n Europass-ansioluettelo

22.2.

Klo 9–10 Palautetta kielenhuoltokokeesta ja viimeisistä raporteista.

 

Klo 10–12 näyttökoe (luokka 3428).

·         Kertaa Tekniikan viestintä -kirjasta osiot Työssä kirjoittaminen, Tekstin ulkoasu, Työelämän arkiviestintä ja Raportit. 

·         Kertaa opinnäytetyön ohjeen liite 13: Ohjeita tekstiviitteisiin ja lähdeluetteloon. Kokeessa saa olla mukana puhdas tuloste liitteestä 13.

Kokeessa on

1)      asiakirjatehtävä, kirjoitetaan käsin A4-paperille

2)      lähdeluettelotehtävä

3)      yksi teoriakysymys

 

1.3. ei tunteja

 

HIIHTOLOMA

ma 15.3. luokka 2308

klo 8.15 alkaen ryhmä 1

klo 11.15 alkaen ryhmä 2

Puhumisen perustaidot.  Huomaa: läsnäolovelvollisuus! (Kummallakin ryhmällä myös kokeen palautus.)

22.3.

Tilanne- ja kuulija-analyysi. Esityksen rakentaminen, havainnollistaminen, PowerPoint-esitykset.

Yhteiset palautteet projektisuunnitelmista. Muokkauskierros palautteen perusteella:

·         (jätä otsikointi ja työn kokonaisrakenne Projekti 2:n ohjeistuksen mukaiseksi)

·         (ensimmäisenä kannattaisi esitellä projektin aihe ja kohteena oleva laite, järjestelmä tms. (ei projektin tilaaja) -> jatkona oleva teksti selittyy)

·         käy läpi edellä oleva dokumentti Yhteiset palautteet

·         korjaa kieliasiat ja ammattikielen merkintätavat (yleiskielen normit)

·         tarkista kuvien ja taulukoiden edelle tekstiä, jossa kerrotaan asia sanallisesti ja viitataan kuvaan tai taulukkoon havaintomateriaalina (yleispätevä käytänne raportoivissa teksteissä)

·         tarkista luettelojen edelle johtolause (asiatekstin käytänne)

·         jos tekstin teossa on käytetty lähteitä, laadi lähdeluettelo työn loppuun; lähdeviittauksia kannattaa kokeilla (tieteellisen tekstin käytänne, tekijänoikeus)

Muokatun raportin palautus pe 9.4. lokeroon paperitulosteena. Palauta mukana myös ensimmäinen, kommentoitu versio.

29.3. ryhmät yhdessä klo 10–13

Ryhmäviestintätaidot. Palaverit. Muistiot ja raportit.  Asialista. Muistiopohja. Työhaastattelu.

12.4.

Vaikuttamaan pyrkivä esittäminen. Ohjeet, opetustuokio ja ANSVA-rakenne. Tiedotustilaisuus. Tilannepuheet (Tuija Juntusen materiaali). Loistoesitys-video.

Materiaalit lyhyttä tietoiskua varten seuraavaksi kerraksi (muutama PowerPoint-dia esitysmateriaaliksi).

ma 19.4. aamupäivän ryhmä normaalisti klo 8.15–11

iltapäivän ryhmä pe 23.4. klo 9–12 (ma 23.4. ei tunteja klo 11–14)

Tietoiskut. Tilannepuheet. Sovitaan esitysajat viimeisille kerroille.

26.4.

Esityksiä klo 8.15–10 ja klo 12.15–14.

(Klo 10–12 robottiprojektin loppuesityksiä kuuntelemassa, Audit1, iltapäivän ryhmä suoraan Audit 1:een klo 11.15).

 

Aamulla: Jaana & Tiina; Elmeri; Juho & Niko; Tommi / KOT5 + TTE-opiskelijoiden robottiesitysten seuraamista ja palautteenantoa

Iltapäivällä: Robottiesitysten seuraamista ja palautteenantoa + Olli, Aki

aamupäivän ryhmä ke 28.4. klo 8.15–11 luokka 2308

iltapäivän ryhmä to 29.4. klo 9–12 Auditorio 3 (tila 1400)

(ei tunteja ma 3.5.)

Esityksiä. Projektisuunnitelmat takaisin.

 

Keskiviikko: Anni, Pirita, Mika, Laura (Katri?)

Torstai: Noora, Juhani, Juhani & Timo, Saana & Tanja, Katri


Tietoiskutehtävä

Valmistellaan parityönä n. 7 minuutin tietoisku puheviestintään liittyvästä aiheesta ja esitetään ne. Ryhmien aiheet jaetaan edellisellä tunnilla, jotta ryhmä ehtii tehdä PowerPoint-materiaalin.
 

Rajaaminen

Esityksen rakenne

Havainnollistaminen

Kohdentaminen ja vuorovaikutus

Esittämistapa ja vakuuttavuus

 

Opiskelijoiden (pari)esitykset

Puheviestinnän esitelmäosuus perehdyttää ryhmää tekniikan historiaan ja kehitykseen. Puheviestinnän työnäytteenä opiskelija tai työpari valmistelee esityksen tekniikan kehitykseen liittyvästä aiheesta: tekniikan historia, henkilö, ilmiö ja sen sovellus, ongelma ja sen ratkaisu, keksintö, tuote-esittely, uutuus... Esitysaika on n. 10 minuuttia, parin yhteenlaskettu esitysaika 15 - 20 minuuttia.

Tietoiskutehtävän ohjetta voi hyvin käyttää suunnitteluvaiheessa ideoita antamaan. Luokassa on käytettävissä tietokone ja tykki, dokumenttikamera, VHS-nauhuri, valkotaulu ja piirtoheitin.

Opiskelija saa palautetta esityksen jälkeen suullisesti ja lomakkeella. Arviointi kohdistuu puheviestinnän osa-alueiden hallintaan ja hyödyntämiseen esitystilanteessa (ks. Puhumisen perustaidot -luentomateriaali ja lomake).