Laadukasta opetusta laadukkaassa oppilaitoksessa (3 op)
Esitietovaatimukset
-
Osaamistavoitteet
Osaamistavoite:
Osaat kehittää opettajantyösi ja oppilaitoksen toiminnan laatua.
Arviointikriteerit:
- Ymmärrät mitkä seikat tekevät opettajan työstä laadukasta.
- Tiedät kuinka opettajan työn laatua mitataan.
- Ymmärrät oppilaitoksen toiminnan laadun kehittämisen menetelmiä ja tavoitteita.
Sisältö
1. Mitä on laatu opettajan työssä?
2. Mitkä asiat vaikuttavat opettajan työn laatuun?
3. Miten opettaja seuraa työnsä laatua?
4. Miten opiskelija-arviointi liittyy opettajan työn laatuun?
5. Miten on opettajan työn laatu näkyy opiskelijan osaamisessa?
6. Miten työelämäyhteistyö vaikuttaa opettajan työn laatuun?
7. Millaista yhteistyötä opettaja tekee kehittäessään työnsä laatua?
8. Mitä työvälineitä oppilaitoksella tulee olla laadunhallintaan?
9. Miten laatua mitataan oppilaitostasolla?
10. Mitä hyötyä oppilaitokselle on laatujärjestelmästä?
11. Mitkä ovat ammatillisen tai korkeakoulutuksen laadunhallinnan keskeiset tavoitteet ja miten opettaja voi vaikuttaa niiden toteutumiseen?
12. Miten ammatillisen koulutuksen / korkeakoulutuksen laatutyötä tulisi kehittää?
Lisäksi tentin loppuun vapaamuotoinen itsearviointi laatuosaamisestasi.
Suositeltavat muut opinnot
Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat
Osaaminen osoitetaan akvaariotentillä. Kehität ensin osaamistasi laatutyöstä perehtymällä opintojakson kirjallisuuteen ja valmistelemalla vastaukset tentin 12 kysymykseen. Ne on laadittu siten, että vastaaminen vaatii aina sekä aineistoon perehtymistä, että omaa pohdintaa.
Akvaariotentin 4 kysymystä lähetetään sinulle sovittuna ajankohtana tekstiviestillä. Palautat tenttivastaukset opettajan sähköpostiin kahden tunnin kuluessa tentin alkamisesta.
Toteutustavat
Toimintaohjeet:
1. Sinun ei tarvitse ilmoittautua akvaariotenttiin Pepissä. Aloita valmistelemalla vastaukset kaikkiin akvaariotentin kysymyksiin (yht. 12). Kysymykset ovat sellaisia, että hyväksyttävää laatua edustava vastaus on tyypillisesti yhden A4-sivun mittainen.
Erityisen tärkeää on muistaa, että vastausten suora kopioiminen lähteestä tai tekoälyn antamasta vastauksesta ei osoita asian osaamista. Älä siis missään tapauksessa kopioi, vaan käsittele asiaa lähteisiin ja omiin kokemuksiin viitaten.
Käytä kohdassa "oppimateriaalit" mainittua lähdekirjallisuutta ja/tai muuta valitsemaasi luotettavaa lähdemateriaalia. Merkitse käytetyt lähteet tekstiin sekä listaa jokaisen vastauksen loppuun, opettajakorkeakoulun ohjeiden mukaan, ks. https://www.oamk.fi/emateriaalit/osaamisen-kehittaminen/lah...
2. Kun olet valmistellut vastaukset kaikkiin tenttikysymyksiin, ilmoita tekstiviestillä opettajalle vähintään vuorokautta ennen toivomaasi tenttiajankohtaa:
- tarkka kellonaika ja päivämäärä, jolloin haluat tentin tekemisen aloittaa,
- opintojakso, jonka haluat tenttiä sekä oma nimesi.
3. Valitse tenttiajankohdaksi mielellään ns. virka-aika, jolloin saat 4 tenttikysymystä puhelimeesi.
Opettajan vapaajaksojen ja muiden poissaoloaikojen aikana ei ole tenttimismahdollisuutta.
4. Vastaat tenttikysymyksiin ja lähetät vastaukset sähköpostilla opettajalle viimeistään 2 tunnin kuluessa saatuasi kysymykset. Aiheeksi viestiin merkitään ’Tenttivastaukset 1P00BA73’. Tentti arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvät lähteet
1. Alaniska, H. & Valanne, M. 2016. Lisää laatua koulutukseen. Helsinki: Opintokeskus Sivis. https://www.ok-sivis.fi/media/koulutuksen-laatu/laatuopas.pdf
2. Haapasilta, M. & Saikkonen, S. 2008. Näkökulmia laadukkaaseen oppimiseen ja aluekehitykseen. Lahden ammattikorkeakoulu.
3. Helakorpi, S. & Mahlamäki-Kultanen, S. 2012. Johtajuus ja koulun uusi toimintakulttuuri.
4. Helander, J. 2009. Ammatillisen opettajan käsikirja. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/4032...
5. Hellström, M., Johnson, P., Leppilampi, A., & Sahlberg, P. 2015. Yhdessä oppiminen : yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Helsinki: Into.
6. Huusko, M., et al. 2021. Laadunhallinta suomalaisessa kasvatus- ja koulutusjärjestelmässä. Tiivistelmät 7:2021. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Luettavissa: https://bit.ly/37RI4ET
7. Jääskelä, P. ym. 2013. Yhdessä parempaa pedagogiikkaa : interaktiivisuus opetuksessa ja oppimisessa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
8. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. 2020. Ammatillisen koulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmien arviointi. Luettavissa: https://oamk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/evirkkul_oamk...
9. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. 2023. Yhdessä osaavaa työvoimaa – ammatillisen koulutuksen ja työelämän välinen yhteistyö arviointien valossa. Tiivistelmät 2:2023. Luettavissa: https://bit.ly/3TSVfJb
10. Korpi, A., et al. 2022. Ammatillisen koulutuksen järjestäjien laadunhallinnan tila 2022. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Luettavissa: https://bit.ly/3LjygRB
11. Kotila, H. & Mäki, K. 2012. Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Helsinki: Edita.
12. Lerkkanen, M-K., et al. 2020. Opettajien työhyvinvointi ja sen yhteys pedagogisen työn laatuun. Jyväskylän yliopisto, psykologian laitos. Luettavissa: https://oamk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/evirkkul_oamk...
13. Lonka. K. 2015. Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
14. OKM. 2019. Kohti huippulaatua. Ammatillisen koulutuksen laatustrategia vuoteen 2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja. Luettavissa: https://bit.ly/3JOiVKi
15. Opetushallitus. 2020. Työvälineitä laadunhallintaan. Osoitteessa: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tyovalineita-la...
15. Opetushallitus. 2020. Ammatillisen koulutuksen laatupalkinnot. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ammatillisen-ko...
16. Poikela, E., & Poikela, S. 2008. Laatua opiskeluun: oppiminen ja opetus yliopistossa. www.ulapland.fi/loader.aspx?id=ca9103c8-86c8-47e8-ae...
17. Pyykkö, R., Nieminen, S. & Moitus, S. 2013. ”Mitä hyötyä laadunhallinnasta on opettajan työssä?”. Korkeakoulujen arviointineuvosto. https://docplayer.fi/amp/8607336-06-tpaja-mita-hyotya-laadu...
Kurssikirjallisuus
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit
hyväksytty/hylätty ks. kohta "Osaamistavoitteet"
Arviointikehikot
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja on Esa Virkkula, yhteystiedot tai puh. p. 050 360 4911.
Further Information Basic instructions when studying (comments by the teacher delivering this course):
- app. 1 A4 page for each answer
- Add the reference list to the end of every answer.
- ‘Copy and Paste’ shows only skills in copying, not in answering the question. Do not copy.
- When you have prepared for the task (and have answers to all the requisite questions), send a text message to your teacher (phone +358 50 360 4911) at least 24 hours before the desired starting time.
A) Specify the date and hour when you want to start the examination. Note that the exam can be made in-office hours.
B) Mention the name of the study module.
When the time suggested by the student (and approved by the teacher) comes, the numbers of the actual questions will be sent to the student’s phone.
Completion Alternatives -
Teacher(s) Esa Virkkula
Work Placement and Working Life Connections Not applicable
Further Information Basic instructions when studying (comments by the teacher delivering this course):
- app. 1 A4 page for each answer
- Add the reference list to the end of every answer.
- ‘Copy and Paste’ shows only skills in copying, not in answering the question. Do not copy.
- When you have prepared for the task (and have answers to all the requisite questions), send a text message to your teacher (phone +358 50 360 4911) at least 24 hours before the desired starting time.
A) Specify the date and hour when you want to start the examination. Note that the exam can be made in-office hours.
B) Mention the name of the study module.
When the time suggested by the student (and approved by the teacher) comes, the numbers of the actual questions will be sent to the student’s phone.
Completion Alternatives -
Teacher(s) Esa Virkkula
Work Placement and Working Life Connections Not applicable
Further Information Exchange students can pursue this course once, either in autumn or spring with a scope of 3 ECTS cr.
Basic instructions when studying (comments by the teacher delivering this course):
- app. 1 A4 page for each answer
- Add the reference list to the end of every answer.
- ‘Copy and Paste’ shows only skills in copying, not in answering the question. Do not copy.
- When you have prepared for the task (and have answers to all the requisite questions), send a text message to your teacher (phone +358 50 360 4911) at least 24 hours before the desired starting time.
A) Specify the date and hour when you want to start the examination. Note that the exam can be made in-office hours.
B) Mention the name of the study module.
When the time suggested by the student (and approved by the teacher) comes, the numbers of the actual questions will be sent to the student’s phone.
Completion Alternatives -
Teacher(s) Esa Virkkula
Work Placement and Working Life Connections Not applicable