Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta
Ryhmä(t)
JOH24KY
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Sanna Oja
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Sanna Oja, Noora Schroderus
Pienryhmä(t)
Ei käytössä

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Tiimitehtävä
Arviointi: Täydennettävä/ 1-5, 50% kokonaisarvosanasta
Arviointikriteerit: Läpäisykriteerinä on, että tehtävä on palautettu ajallaan ja ohjeita noudattaen.

Tehtävässä arvioidaan sitä, miten valmennussuunnitelmassa on huomioitu valmennustyön ajankäyttö, prosessimaisuus ja osallistaminen. Sekä sitä, onko työkalut ja harjoitukset valittu tarkoituksenmukaisesti ja perustellen ja onko pohdittu myös vaikuttavuuden arviointia, ja kuinka oivaltavasti on osattu hyödyntää kurssin materiaalia ja kirjallisuutta.

2. Yksilötehtävä: Oppimispäiväkirja "Minä valmentajana"

Arviointi: Täydennettävä/ 1-5, 50% kokonaisarvosanasta
Arviointikriteerit: Läpäisykriteerinä on, että tehtävä on palautettu ajallaan ja ohjeita noudattaen.

Tehtävässä arvioidaan sitä, miten opiskelija on pohtinut ja kuvannut valmentajan roolia ja siihen kasvua, valmennustehtävissä tarvittavia työkaluja ja vaikuttavuutta, sekä arvioinnin ja mittaamisen menetelmiä. Sekä sitä, kuinka oivaltavasti on osattu hyödyntää kurssin materiaalia ja kirjallisuutta.

Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen ja toiminnallinen oppiminen.
Itsenäinen opiskelu. Materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen.

Kurssin osaamistavoitteet:
-Analysoida valmentavan johtamisen lähtökohtia ja tavoitteita.
-Hyödyntää ja soveltaa valmentavaa työotetta erilaisissa tilanteissa.
-Suunnitella ja toteuttaa tiimivalmennuksen prosessin, soveltaa valmennuksen ja fasilitoinnin työkaluja ja valmentaa tiimejä työssään.
-Suunnitella ja toteuttaa coaching- prosesseja osana esimiestyötä. Opiskelija osaa soveltaa coaching- menetelmiä ja työkaluja myös kehityskeskustelujen ja palautteiden näkökulmasta.

Kurssin suorittaminen:
0. Osallistuminen:
Tarvitset osallistumista kontaktiopetukseen ja oman tiimisi työskentelyyn, jotta saat treeneistä kokemuksia siitä kuinka teitä valmennetaan ja fasilitoidaan, kuinka itse valmennat muita ja nämä toimivat sinulle tärkeänä reflektion pohjana molempiin kurssin tehtäviin.

1. Tiimitehtävä
Arviointi: Täydennettävä/ 1-5, 50% kokonaisarvosanasta
Arviointikriteerit: Läpäisykriteerinä on, että tehtävä on palautettu ajallaan ja ohjeita noudattaen.

Tehtävässä arvioidaan sitä, miten valmennussuunnitelmassa on huomioitu valmennustyön ajankäyttö, prosessimaisuus ja osallistaminen. Sekä sitä, onko työkalut ja harjoitukset valittu tarkoituksenmukaisesti ja perustellen ja onko pohdittu myös vaikuttavuuden arviointia, ja kuinka oivaltavasti on osattu hyödyntää kurssin materiaalia ja kirjallisuutta.

2. Yksilötehtävä: Oppimispäiväkirja "Minä valmentajana"
Arviointi: Täydennettävä/ 1-5, 50% kokonaisarvosanasta
Arviointikriteerit: Läpäisykriteerinä on, että tehtävä on palautettu ajallaan ja ohjeita noudattaen.

Tehtävässä arvioidaan sitä, miten opiskelija on pohtinut ja kuvannut valmentajan roolia ja siihen kasvua, valmennustehtävissä tarvittavia työkaluja ja vaikuttavuutta, sekä arvioinnin ja mittaamisen menetelmiä. Sekä sitä, kuinka oivaltavasti on osattu hyödyntää kurssin materiaalia ja kirjallisuutta.

Aika ja paikka
Ks. Lukujärjestys Peppi, myös kurssin ZOOM- osoite.
Kontaktiopetus verkossa lukujärjestyksen mukaisesti.
Tiimitehtävien tekeminen tiimeissä laadittavan aikataulun mukaisesti.
Itsenäinen opiskelu.

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Kurssin kirjallisuutta, joista valitaan itselle sopiva lukumateriaali, mm.

Bungay Stanier, M. The Coaching habit. (Suosittelen hankkimaan omaksi) Hirvihuhta, H. Litovaara, A. 2009. Ratkaisun taito (Suosittelen hankkimaan omaksi) 
Isaacs, W. 2001. Dialogi- yhdessä ajattelemisen taito
Lindqvist, M. 2017. Auttajan varjo.
Ristikangas, M-R., Lönnroth, A., Ristikangas, V., Ristikangas, V. 2021. Valmentava tiimin johtaminen. (Suosittelen hankkimaan omaksi) 
Starr, J. 2016. The Coaching manual. The definitive guide to the process, principles and skills of personal coaching.
Whitmore, S.J. 2017. Coaching for performance.
Lonka, K. Oivaltava oppiminen. (myös äänikirjana)
Nummi, P. Ammattifasilitaattorin käsikirja
Ruutu, S., Salmimies, R. Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen ote
Tuominen, C. Johda tunteita, menesty työelämässä. (myös äänikirjana)Jarenko, K., Martela, F. Draivi: Voiko sisäistä motivaatiota johtaa. (myös äänikirjana)Ruutu, S. Coachin työkalupakki. (myös äänikirjana)

Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen sovitaan opettajien kanssa erikseen.

Opettaja(t)
Sanna Oja, Noora Schroderus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset työelämävierailijat.

Tenttien ajankohdat
Ei käytössä

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei käytössä

Sisällön jaksotus
Ei käytössä

Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä

Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä

Tiedot haettu 5.5.2024 16:41:56