Opetussuunnitelmat
SOS22KM
Ei käytössä
0-5
Suomi
Kielet, Ruotsi
Marita Metsävainio
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 3 op
Marita Metsävainio, Jonne Koivisto
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman ammattialan kirjallinen ja suullinen kielitaito osoitetaan tenttimällä. Kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat. Kielitaito arvioidaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavan asetuksen (481/2003 § 16 ja 17) mukaan. Arviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen, jossa ruotsin kielen taitotasotavoite on vähintään tasoa B1 (selviytyminen arkielämässä).
Opetusmenetelmät
Ruotsin kielen opiskelu perustuu opiskelijalähtöiseen oppimisprosessiin, jossa opiskelija toimii aktiivisena tekijänä ja opettaja toimii oppimisprosessin ohjaajana. Opetusmenetelmänä käytetään käänteistä oppimista eli Flipped Learning-menetelmää.
Oppimisprosessin onnistuminen edellyttää opiskelijan valmistautumista lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäistä opiskelua. Opetusmenetelminä käytetään kaikkia kielen osa-alueita: kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista
Aika ja paikka
Ei käytössä
Oppimisympäristöt
Ei käytössä
Opetusmateriaali
Opettajan Moodleen laatima oppimateriaalit: Svenska för socionomer, sote-alan sanastot ja ENSIAPUA!-kielioppi sosiaali- ja terveysalalle.
Verkko-opiskeluun soveltuu Promentor, Papegojan-sivusto ja Vårdguiden www.1177.se.
Itsenäiseen opiskeluun soveltuvat oppikirjat Reflex-Uppdatera din svenska (valmentava) sekä Flexsocial- Svenska för högskolor.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ja siihen liittyvät asiat esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla (Info-tunti). Info-tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Mikäli opiskelijalla on heikko ruotsin kielen lähtötaitotaso, hänen tulisi osallistua valmentavalle opintojaksolle Oamkissa tai CampusOnlinessa.
Hyväksiluku ja näyttö
Mikäli ruotsin ja englannin kielet on suoritettu muulla alalla kuin sosiaali- ja terveysalalla, opiskelijan on osoitettava alakohtaisen ammattisanaston riittävä hallinta ruotsin ja englannin kielen opintojen hyväksilukemiseksi.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä
Opettaja(t)
Marita Metsävainio, Jonne Koivisto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä
Tenttien ajankohdat
Opintojakson suullinen ja kirjallinen tentti pidetään opintojakson lopussa.
Kv-yhteydet
Yhteistyökumppanimme on Högskolan Dalarna Falunissa Ruotsissa sekä Tallinnan yliopisto Virossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3op = 81h, josta kontaktiopetusta on 12h, suullisia tentttejä 6h ja kirjallinen tentti 1.30h. Itsenäistä opiskelua on noin 60h.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi aloitetaan opiskelijalähtöisesti itsestä ja opinnoista keskustelemalla.
Sen jälkeen siirrytään oman ammattialan opintoihin, joita kutsutaan seminaariopinnoiksi (Seminaari 1-5).Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti (1.5h) sekä suulliset tentit (10min/opiskelija).
Arviointikriteerit hyväksytty
Ei käytössä
Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä